R4 'Louise' - opknapper

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164909Bericht jurjenz
za mar 18, 2017 12:11 pm

Yo moi!

Ik ben er nog niet mee verder geweest en ben ook erg benieuwd wat de oorzaak is! Gelukkig is dit nu wel gedegradeerd tot een detail, dat scheelt! :D

Tijd om wat kleur in het topic aan te brengen. Na jaaaaren in een opslag te hebben gestaan is de koets eindelijk een keer goed gewassen, wat een vuil kwam er vanaf! In het motorcompartiment en de voorzijde is iemand in het verleden losgegaan met een kwast. Vandaar het kleurverschil.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind deze kleur werkelijkwaar fantastisch, en zal ook de nieuwe kleur worden!

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164919Bericht JdeW
zo mar 19, 2017 10:45 am

Mooie GTL koets (beer)
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164929Bericht jurjenz
zo mar 19, 2017 9:32 pm

Thanks! Ik ben er ook heel blij mee, Scheelt een hoop laswerk ten opzichte van de vorige koets..

Deze week weer een paar dingen gedaan:

Velleman kit:
Afbeelding
Afbeelding

Roest bij voorruit:
Afbeelding

Foetsie!
Afbeelding

Linker achter zijruit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook begonnen met de binnen wielkuip:
Afbeelding

Gelukkig is de buitenzijde niet aangetast door roest, scheelt een hoop werk! (baai)

R4F6GTX Automaat
Berichten: 8940
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164932Bericht R4F6GTX Automaat
ma mar 20, 2017 12:50 am

succes met je Velleman kitje; ik heb er veel gebouwd en veel gebruikt maar de laatste tijd gaan ze snel kapot, een half jaar en dan doen ze het niet meer... (ze gebruiken slechtere (chinese?) onderdelen tegenwoordig, denk ik)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164935Bericht jurjenz
ma mar 20, 2017 8:43 am

O no, wat gaat er stuk aan? Oververhitting oid? :(

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3681
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164936Bericht Bertje
ma mar 20, 2017 9:27 am

harbourseal schreef:Het tegendeel wordt hier dan maar weer bewezen Bertje.

Leg ook eens even uit waarom de vroege 4tjes helemaal geen omloop hebben?
En prachtig lopen helemaal zonder restricties en alleen een carterontluchtings slang recht de straat op.
Ik ben het spoor nu dan echt even kwijt.
Wat dacht je van het feit dat er op die vroege viertjes andere carburateurs zitten? Zet de motorkap van die 62 uit jullie werkplaats maar eens open en vergelijk die met een TL uit mid jaren 80, je zult nog tig andere verschillen vinden.

Heb de uitleg van Fons nog eens opgezocht, zie hierbeneden. Jurjen, met name de laatste 2 zinnen kunnen bij jou van toepassing zijn.
RVIER schreef:
bij stationair toerental is er maar weinig vacuüm in de venturi (en dat vacuüm heeft de motor nodig bv voor de vacuümvervroeging) daarom wil de constructeur graag de gasklep zo ver mogelijk dicht.
Omdat je toch een hoeveelheid mengsel nodig hebt om stationair te lopen laat je dat dus om de gasklep heengaan. Bij de Zenith heb je daarvoor een slangetje met een restrictie (bij de solex zit die omloop in het gietstuk zelf). Daardoor wordt het mengsel wel erg arm en regel je met de mengsel schroef de hoeveelheid benzine (starthoeveelheid helemaal dichtdraaien en dan 3 slagen naar buiten).
Als je de slang lostrekt na de restrictie wordt het mengsel erg arm en gaat de motor eerst harder lopen en slaat vervolgens af. Als je dan bv de choke uitrekt kun je hem wel weer aan het lopen houden

vr gr Fons
Laatst gewijzigd door Bertje op ma mar 20, 2017 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3681
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164937Bericht Bertje
ma mar 20, 2017 9:28 am

@ Jurjen: knap koetsje hoor! En puik laswerk
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1751
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164938Bericht harbourseal
ma mar 20, 2017 10:40 am

Nog een reactie over het rottig lopen van de motor met de omloop erop dan. Verder is het topic vervuiling.
Ik heb gisteren eens naar onze mooie 62 4L gekeken en daar zit idd geen omloop op het is ook een Solex 26.

Laten we het over een ding dan maar eens zijn, en dat waren we al, hij trekt ergens valse lucht aan.
De carburateurvoet is al uitgesloten door Jurjenz.

Dus het zoeken gaat door.

Succes ermee.

Overigens een prachtige kleur blauw. En idd prima laswerk. Gaat helemaal goed komen met deze 4TL
F6 1985 (project), ex-Franse luchtmacht 4TL Sinpar 1983, Turquoise Safari 1977 (project)
Matzwarte Cube Central Pro
Witte Giant XXXL
Almond green Citroën C3 2019 voor mijn vrouw

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164974Bericht JdeW
vr mar 24, 2017 5:01 pm

Mooi laswerk Jurjen en het valt idd mee t.o.v. mijn GTL koets pfff wat daar nog allemaal aan moet gebeuren.
Mooi kleurtje blauw ook!!
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164975Bericht JdeW
vr mar 24, 2017 6:09 pm

jurjenz schreef:O no, wat gaat er stuk aan? Oververhitting oid? :(
Bij alle halfgeleiders is oververhitting de grootste boosdoener om uw kostbare p-, of n-silicium weer tot zand te reduceren.
Ik ondersteun Paul z'n opmerking dat er helaas steeds meer en meer Chinese rommel producten op de wereldmarkt hun intrede doen.
Het kan ook zijn dat de gebruikte hoofdtransistor, een TIP162 (NPN darlington) onvoldoende beveiligd is? Er wordt zo te zien een vorm van cascade shuntschakeling toegepast.
Wat ik vroeger leerde bij transistors in combinatie met spoelen is een diode in sper over collector en emitter plaatsen...

Ennuh eigenlijk is dat kitje als vervanging voor een veel goedkoper condensatortje toch niet nodig?
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

loeka-nl
Berichten: 140
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164980Bericht loeka-nl
za mar 25, 2017 10:14 am

Denk ook eens aan rare piekspanningen en dergelijke printje van ontstoring voorzien zal helpen !

Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 68
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164981Bericht walterg
za mar 25, 2017 11:38 am

JdeW schreef:Ik ondersteun Paul z'n opmerking dat er helaas steeds meer en meer Chinese rommel producten op de wereldmarkt hun intrede doen.
Niet alleen de onderdelen zijn Chinees, ook de uitleg over de werking is (voor mij althans) in die taal (plrr)
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 165033Bericht jurjenz
vr mar 31, 2017 5:52 pm

Hoi hoi!

Ik heb het Vellemankitje nog niet getest. Zit in het doosje te wachten op betere tijden :lol:

Op dit moment gaat mijn aandacht uit naar het opknappen van verschillende plekjes aan de koets. Eerste klus is afgevinkt: roest aan de wielkuip rechtsachter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan er weer even tegenaan :) Morgen aan de andere kant beginnen (beer)

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 165040Bericht jurjenz
za apr 01, 2017 7:24 pm

En de andere kant, man man, ging minder soepel dan de vorige. Gebruik gemaakt van vier verschillende plaatjes.

Eerst de boel schoonmaken en het grofste gedeelte eruit geslepen.
Afbeelding

Balen dat er roest zat op het buitenscherm = extra werk (stug)
Afbeelding

Nieuwe rand van een reparatiepaneel. Niet meer wegslijpen dan strikt noodzakelijk
Afbeelding

Afbeelding

Eerst vastzetten, dan puntsgewijs verder aflassen. Krijgt uiteindelijk nog een laagje plamuur voor de finishing touch.
Afbeelding

Mezelf beloond met een heerlijke lunch. 2 minuten lopen van werkplaats
Afbeelding

Ook nog de binnenplaatjes erin gelast, en in de primer gezet
Afbeelding
Afbeelding

Lassen is hartstikke leuk, maar boven je schouders werken is toch echt minder plezierig en makkelijk.

Nu eindelijk een biertje pakken (beer)

Renaultjoe
Berichten: 26
Lid geworden op: do apr 21, 2016 4:53 pm

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 165041Bericht Renaultjoe
za apr 01, 2017 9:17 pm

Mooi dat het weer zit, dat biertje smaakt nu extra lekker.

Plaats reactie