R4 'Louise' - opknapper
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: R4 'Louise' - opknapper
ik zou toch eens proberen of het lasbaar is. Het mag dan wel gietijzer zijn , soms lukt het. Er bestaan trouwens ook lasbagetten om gietijzer te lassen.
Marc
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: R4 'Louise' - opknapper
Eerder deze maand het zelfde beschreven in mijn eigen topic over achterassen en silentblocs.
Dat is het zwakke punt van de gietijzeren assen.
Zelf lassen zou ik niet doen. je moet de stalen bus aan een gietijzeren asdeel lassen het deel stalen bus eruit halen en een nieuwe erin en daarna verbinden. Ga idd voor een andere deze is niet meer te redden.
Dat is het zwakke punt van de gietijzeren assen.
Zelf lassen zou ik niet doen. je moet de stalen bus aan een gietijzeren asdeel lassen het deel stalen bus eruit halen en een nieuwe erin en daarna verbinden. Ga idd voor een andere deze is niet meer te redden.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: R4 'Louise' - opknapper
Gelukkig een goede achteras kunnen vinden! Ik twijfel alleen of ik de silent blocks zal vervangen ja of nee, ze zien er namelijk nog prima uit. Ik kom er dan alleen niet achter de staat van de busjes. Ik neig er naar om ze te laten zitten..
Volgens mij een simpele manier om de juiste hoek van de silent blocks op de as te zetten: as plat leggen op de grond en gewoon de afstand meten tussen vloer en de silent blocks. Zo zijn we er ook toch?
Van de week ook een grotere compressor opgehaald. Nu nog een straalkast en we kunnen los!
Silent block rechts:
Silent block links:
Whoooooop whooooop!!
Volgens mij een simpele manier om de juiste hoek van de silent blocks op de as te zetten: as plat leggen op de grond en gewoon de afstand meten tussen vloer en de silent blocks. Zo zijn we er ook toch?
Van de week ook een grotere compressor opgehaald. Nu nog een straalkast en we kunnen los!
Silent block rechts:
Silent block links:
Whoooooop whooooop!!
Re: R4 'Louise' - opknapper
Handige foto's! Ik zou denken dat de hoek van de silentblock tov de draagarm bepalend is, die lijkt een beide kanten idd ongeveer hetzelfde.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 'Louise' - opknapper
Voor wat betreft montage van de silent blocks aan de achterzijde. Kwam dit tegen op internet met handige tips (site meeste wel bekend waarschijnlijk..):
http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?op ... &Itemid=69
Met name het uitlijnen met de hartlijn van de draagarm erg verhelderend!
Op korte termijn een straalcabine ophalen, ben ik ook niet meer afhankelijk van de cabine van mijn buurman in de werkplaats.
http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?op ... &Itemid=69
Met name het uitlijnen met de hartlijn van de draagarm erg verhelderend!
Op korte termijn een straalcabine ophalen, ben ik ook niet meer afhankelijk van de cabine van mijn buurman in de werkplaats.
Re: R4 'Louise' - opknapper
Lekker in de zon bezig geweest met de achteras. Vliegroest met een staalborstel verwijderd en vervolgens ingesmeerd met rustyco. Dit heeft behoorlijk zijn werk gedaan. Ook staan twijfelen over de silent blocks, wel of niet eraf halen...
Toch maar het zekere genomen en met een gasbrander het rubber zacht gemaakt. Zo zijn de blocks eenvoudig te verwijderen en vervolgens met een slijptol de metalen bus doorgeslepen:
Daarna met een staalborstel beide zijden schoongemaakt, en gelukkig! In prima staat!
Vervolgens lekker gekwast met Epifanes primers. Volgende keer aflakken en de nieuwe silent blocks erop plaatsen. Er zit weer wat vaart in, jeeeej.
Werkplaats begint een beetje vol te raken...
Toch maar het zekere genomen en met een gasbrander het rubber zacht gemaakt. Zo zijn de blocks eenvoudig te verwijderen en vervolgens met een slijptol de metalen bus doorgeslepen:
Daarna met een staalborstel beide zijden schoongemaakt, en gelukkig! In prima staat!
Vervolgens lekker gekwast met Epifanes primers. Volgende keer aflakken en de nieuwe silent blocks erop plaatsen. Er zit weer wat vaart in, jeeeej.
Werkplaats begint een beetje vol te raken...
Re: R4 'Louise' - opknapper
Goede tip voor het loshalen van de silent blocks!
Epiphanes is fijne verf inderdaad, hecht uitstekend en kwast heel fijn. Ik vind jouw werkplaats trouwens eigenlijk nog best overzichtelijk
Epiphanes is fijne verf inderdaad, hecht uitstekend en kwast heel fijn. Ik vind jouw werkplaats trouwens eigenlijk nog best overzichtelijk
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 'Louise' - opknapper
Haha thanks, hoe ziet jouw werkplaats er momenteel uit dan?
Re: R4 'Louise' - opknapper
Moe maar voldoen, en om een lang verhaal kort te maken: stralen is tof!
Even een vraag,
Het middelste plaatje en de onderste, horen deze los van elkaar te kunnen bewegen? Bij de ene kant was dit wel het geval, bij de andere zat er spanning/veerkracht in?
Na het wegslijpen van de moer de bout gelukkig kunnen loskrijgen.
Even een vraag,
Het middelste plaatje en de onderste, horen deze los van elkaar te kunnen bewegen? Bij de ene kant was dit wel het geval, bij de andere zat er spanning/veerkracht in?
Na het wegslijpen van de moer de bout gelukkig kunnen loskrijgen.
Re: R4 'Louise' - opknapper
Mooi werk, je blijft (voor nu) dan toch bij trommelremmen? Is eigenlijk wel prima, heb er persoonlijk eigenlijk ook nooit gedoe mee gehad.
Snap niet precies wat je vraag is, maar je hebt een tekening gepost van de voorwielophanging, die behoort met die 4 bouten gewoon strak tegen het chassis aan getrokken te zitten. Als er veerkracht of zo op leek te zitten kan ik alleen maar denken aan de torsiestaaf, die de ophanging van het chassis weg probeert te draaien (omdat de torsiestaaf de onderste draagarm naar beneden trekt). Maar de torsies had je toch al lang eraf liggen?
Snap niet precies wat je vraag is, maar je hebt een tekening gepost van de voorwielophanging, die behoort met die 4 bouten gewoon strak tegen het chassis aan getrokken te zitten. Als er veerkracht of zo op leek te zitten kan ik alleen maar denken aan de torsiestaaf, die de ophanging van het chassis weg probeert te draaien (omdat de torsiestaaf de onderste draagarm naar beneden trekt). Maar de torsies had je toch al lang eraf liggen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 'Louise' - opknapper
Ik heb besloten het bij de trommelremmen te houden. Het binnenwerk ga ik sowieso vernieuwen dus ik verwacht er eigenlijk niet veel problemen mee. En het is zeker niet zo dat ik met deze wagen ga rondscheuren waardoor extra remkracht etc. meer gewenst is
De voorophanging: de torsies liggen inderdaad los, maar het gedeelte wat tegen het chassis zit aangeschroefd en de onderste draagband zitten aan elkaar vast met een bout. Blijkbaar is deze in de afgelopen 30 jaar zo vast gaan zitten dat beide onderdelen niet vrij van elkaar kunnen bewegen. Lastig te omschrijven, maar ik denk dat er niks aan de hand is. Heb er een nachtje goed over geslapen haha.
De voorophanging: de torsies liggen inderdaad los, maar het gedeelte wat tegen het chassis zit aangeschroefd en de onderste draagband zitten aan elkaar vast met een bout. Blijkbaar is deze in de afgelopen 30 jaar zo vast gaan zitten dat beide onderdelen niet vrij van elkaar kunnen bewegen. Lastig te omschrijven, maar ik denk dat er niks aan de hand is. Heb er een nachtje goed over geslapen haha.
Re: R4 'Louise' - opknapper
Hmmm, ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt. Wel is in je tekening te zien dat 1 van de onderste bouten een afwijkende kop heeft. Dit omdat je er niet goed met gereedschap bij kunt, bij het aandraaien (en losdraaien) moet de kop gewoon maar zelf tegen de ophanging aanlopen ipv dat je er een ringsleutel op zet. Weet niet of dat er iets mee te maken heeft?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 'Louise' - opknapper
Ja stralen is cool. Tip komende keer oude lager erin te laten.
Project rodeo6b schiet op.