R4 'Louise' - opknapper

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159167Bericht Willem de Zwijger »

Vroeger gebruikte ik Sikaflex, maar die is niet overal te krijgen. Ik zou nu zwarte Bison Polymax nemen, fijn spul en ligt in elke technische winkel.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159168Bericht Le Car »

Bison polymax is de beste.
een component polymeer kit daar gaat het om.
Siccaflex is ook polymeer kit dus als je die kunt krijgen is ook goed maar ik heb nooit echt verschil gemerkt met bison.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159171Bericht plakjes »

Is (zwarte) Polymax overspuitbaar????
Dat lijkt me wel belangrijk bij de binnenschermen.
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159280Bericht jurjenz »

En toen hadden we de koets eraf getild (oioi)
Afbeelding

Ik ging uit van het ergste, maar de staat van het chassis valt me reuze mee! Er zijn natuurlijk genoeg plekjes die aangepakt moeten worden. Maar het is allemaal recht-toe-recht-aan. Heerlijk! :D Een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Plaatje (dakdekkersplaat ofzo?) gekit op een roestgat..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende keer de torsievering loshalen van het chassis, brandstoftank verwijderen en de boel is goed opkuisen en inspecteren..

Oók nog mijn daily winterproof gemaakt door weer netjes te poetsen en in de wax te zetten.
Afbeelding

Genoeg gedaan op een dag. (beer)
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159304Bericht jurjenz »

Verder gegaan met demontage. Brandstoftank losgehaald en tenauwernood een jerrycan gepakt. Zat nog 20 liter aan benzine in de tank.. De wielophanging is ook los. Ik heb het chassis beter kunnen bekijken nu, en er zitten helaas meer rotte plekken in dan mijn eerste inschatting was. Ik zit alleen ernstig te twijfelen of ik nieuwe stukjes plaat in de bodemplaat zal zetten, of een gehele nieuwe bodemplaat zal bestellen. Een nieuwe is natuurlijk wel het mooist..keuzes keuzes.

Dat er nog zoveel uit een viertje komt!
Afbeelding

Als je van roest houdt, hier komen ze:
Rechtsachter
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding
Afbeelding

Plaatje vastgekit rechtsvoor
Afbeelding

Hier komt een nieuw reparatieonderdeel
Afbeelding
Afbeelding

Vloerpaneel bestuurderskant
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Even een onduidelijke foto, maar misschien weten jullie dit. Hier zit de steeksleutel op de moer van de torsiestaaf. Het gekke is dat de bout meedraait? Er zit wel een inkeping aan het uiteinde van de bout? Ik heb het uiteindelijk niet losgemaakt, maar klopt het dat de bout meedraait met de moer??
Afbeelding

Volgend weekend de slijptol en staalborstels maar een ter hand nemen :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159324Bericht Bertje »

Als je de hele bodemplaat vervangt moet je erg oppassen met de maatvoering. De bodemplaat is een wezenlijk deel van de constructie, de boel wordt dus slap als je die verwijdert. Inzetstukken zijn misschien verstandiger.

Dat onderdeel dat meedraait bij de voorwielophanging moet je idd met een schroevendraaier tegenhouden. Je kunt dan de moer van dit draadeind draaien. Feitelijk hoef je de torsiestaven overigens niet los te halen, zie viewtopic.php?f=18&t=15340&start=45" onclick="window.open(this.href);return false; en verder, je kunt de boel gewoon terugmonteren zonder de staven ooit los te hebben gehad. Als je besluit te demonteren, teken de torsiestaven goed af tov de vertanding, zowel voor als achter. Ik meen dat er 20x21=420 standen mogelijk zijn (!) Uiteraard ook zeker niet L en R verwisselen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159332Bericht jurjenz »

Hoi Bertje,

Bedankt voor de tips. Ik heb besloten om niet de gehele bodemplaat te vervangen, maar het met deelplaatwerk te repareren. Eerste bestelling van franzose is onderweg:
-voorste gedeelte bodemplaat
-plaatwerk voor zijkanten chassis
-plaatwerk hoeken bodemplaat achterzijde
-balken voor wielophanging achter
-plaatwerk voor onderzijde balken zijkant chassis

Torsiestaven ga ik niet verder uit elkaar halen. Voor de zekerheid wel met een ijzerzaagje een markering aangebracht bij de torsiestaafvertanding. Volgend weekend hoop ik weer wat tijd vrij te kunnen maken..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159342Bericht Bertje »

Heb je ook een zetbank tot je beschikking? Kan zeer de moeite waard zijn om zelf reparatiedelen te kunnen maken uit vlakke plaat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159396Bericht jurjenz »

Luchtbeitel en staalborstel, onmisbaar!! (nw)
Afbeelding
Afbeelding

Rechterbalk opgekuist (wordt nog wel gestraald), links moet nog.
Afbeelding

Troep van het chassis..
Afbeelding
Afbeelding

https://youtu.be/xqmMIdzpbdo
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159455Bericht jurjenz »

Intussen is de meeste losse troep van het chassis af. Plaatmateriaal heb ik binnen gekregen. Hier weer wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159463Bericht jurjenz »

Schroothoop Louise (love)
Afbeelding

Goed uitlijnen en dan vastlassen.
Afbeelding

Dan reparatiepaneel vastlassen:
Afbeelding

Volgend weekend weer verder!
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159466Bericht lordje »

Op de eerste plaats mijn bewondering voor de aanpak van de reparatie. Kosten noch moeite gespaard zie ik, alleen hoe ga je nu zorgen dat de maatvoering van je chassis nog klopt als alles klaar is? Er zou op zijn minst een fixatie moeten plaatsvinden wanneer je zover gaat met restauratie. Veel suc6 verder, groeten Lordje
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159467Bericht jurjenz »

Hoi Lordje,

Dat is inderdaad een heel belangrijke opmerking/vraag. Ik probeer ten alle tijden te voorkomen dat het chassis gaat torderen, dat vaste referentiepunten verloren gaan (zonder v.t.v. opmeten :)) of dat de stijfheid zodanig wordt aangetast dat verbuigingen e.d. optreden. Wat ik altijd doe als ik materiaal moet wegslijpen is het markeren en opmeten van ijkpunten. Voorkomen is beter dan genezen. Ik werk daarom reparaties stuk voor stuk af. Maar ik blijf het spannend vinden om bezig te zijn aan dragende constructieonderdelen. Het doorslijpen van een dorpel, tja, hoe lang ik er ook over nadenk, de flex moet er uiteindelijk toch in. Als ik de binnenzijde van de dorpel had weggehaald (bij wijze van spreken) dan was het chassis gaan 'knikken' vrees ik. Fixatie van het chassis was idd beter geweest, just to be sure.. (helemaal bij het verwijderen van de gehele bodemplaat denk ik).

Het meest lastig zijn de stukken in de hoeken, hier komen bodemplaat, zijkant en achter/voorzijdezijde samen en is tegelijk een referentiepunt. De lastigste klussen!

Gelukkig ben ik niet alleen in de werkplaats en kan ik gebruik maken van de ervaring van anderen, en dat is ongelooflijk fijn! :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159477Bericht Bertje »

Ik sluit me aan bij Leo's opmerking, goed dat je je daar zelf ook van bewust bent, Jurjen! Ik zou je aanbevelen de achterbalken niet meteen 100% vast te lassen. Eerst de achteras eens monteren en uitlijnen zodat je zeker weer dat alles goed genoeg recht zit! Puntlassen kun je immers nog doorslijpen om te corrigeren. Dedicated tool om wielspoor te meten, gemaakt van een lat, 2 tie wraps en en stukje gordijnrail: post van 21 oktober 2014 in mijn thread viewtopic.php?f=18&t=15340&start=210" onclick="window.open(this.href);return false;. Werkwijze is eerst met een lange lat aan beide zijden beoordelen of je achterwielen parallel staan aan je chassis, dan met een dergelijke tool meten of de wielen inderdaad precies parallel staan (1-2 mm toespoor mag).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 159486Bericht jurjenz »

Thanks voor de tips, Ik ga je topic bekijken. Ik was ook inderdaad van plan om eerst puntlassen te zetten en te kijken of de achteras goed uitgelijnd is.

Bedankt voor het meedenken en de tips! :D (beer)
Plaats reactie