R4 'Louise' - opknapper

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164909Bericht jurjenz »

Yo moi!

Ik ben er nog niet mee verder geweest en ben ook erg benieuwd wat de oorzaak is! Gelukkig is dit nu wel gedegradeerd tot een detail, dat scheelt! :D

Tijd om wat kleur in het topic aan te brengen. Na jaaaaren in een opslag te hebben gestaan is de koets eindelijk een keer goed gewassen, wat een vuil kwam er vanaf! In het motorcompartiment en de voorzijde is iemand in het verleden losgegaan met een kwast. Vandaar het kleurverschil.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind deze kleur werkelijkwaar fantastisch, en zal ook de nieuwe kleur worden!
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164919Bericht JdeW »

Mooie GTL koets (beer)
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164929Bericht jurjenz »

Thanks! Ik ben er ook heel blij mee, Scheelt een hoop laswerk ten opzichte van de vorige koets..

Deze week weer een paar dingen gedaan:

Velleman kit:
Afbeelding
Afbeelding

Roest bij voorruit:
Afbeelding

Foetsie!
Afbeelding

Linker achter zijruit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook begonnen met de binnen wielkuip:
Afbeelding

Gelukkig is de buitenzijde niet aangetast door roest, scheelt een hoop werk! (baai)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164932Bericht R4F6GTX Automaat »

succes met je Velleman kitje; ik heb er veel gebouwd en veel gebruikt maar de laatste tijd gaan ze snel kapot, een half jaar en dan doen ze het niet meer... (ze gebruiken slechtere (chinese?) onderdelen tegenwoordig, denk ik)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164935Bericht jurjenz »

O no, wat gaat er stuk aan? Oververhitting oid? :(
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164936Bericht Bertje »

harbourseal schreef:Het tegendeel wordt hier dan maar weer bewezen Bertje.

Leg ook eens even uit waarom de vroege 4tjes helemaal geen omloop hebben?
En prachtig lopen helemaal zonder restricties en alleen een carterontluchtings slang recht de straat op.
Ik ben het spoor nu dan echt even kwijt.
Wat dacht je van het feit dat er op die vroege viertjes andere carburateurs zitten? Zet de motorkap van die 62 uit jullie werkplaats maar eens open en vergelijk die met een TL uit mid jaren 80, je zult nog tig andere verschillen vinden.

Heb de uitleg van Fons nog eens opgezocht, zie hierbeneden. Jurjen, met name de laatste 2 zinnen kunnen bij jou van toepassing zijn.
RVIER schreef:
bij stationair toerental is er maar weinig vacuüm in de venturi (en dat vacuüm heeft de motor nodig bv voor de vacuümvervroeging) daarom wil de constructeur graag de gasklep zo ver mogelijk dicht.
Omdat je toch een hoeveelheid mengsel nodig hebt om stationair te lopen laat je dat dus om de gasklep heengaan. Bij de Zenith heb je daarvoor een slangetje met een restrictie (bij de solex zit die omloop in het gietstuk zelf). Daardoor wordt het mengsel wel erg arm en regel je met de mengsel schroef de hoeveelheid benzine (starthoeveelheid helemaal dichtdraaien en dan 3 slagen naar buiten).
Als je de slang lostrekt na de restrictie wordt het mengsel erg arm en gaat de motor eerst harder lopen en slaat vervolgens af. Als je dan bv de choke uitrekt kun je hem wel weer aan het lopen houden

vr gr Fons
Laatst gewijzigd door Bertje op ma mar 20, 2017 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164937Bericht Bertje »

@ Jurjen: knap koetsje hoor! En puik laswerk
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164938Bericht harbourseal »

Nog een reactie over het rottig lopen van de motor met de omloop erop dan. Verder is het topic vervuiling.
Ik heb gisteren eens naar onze mooie 62 4L gekeken en daar zit idd geen omloop op het is ook een Solex 26.

Laten we het over een ding dan maar eens zijn, en dat waren we al, hij trekt ergens valse lucht aan.
De carburateurvoet is al uitgesloten door Jurjenz.

Dus het zoeken gaat door.

Succes ermee.

Overigens een prachtige kleur blauw. En idd prima laswerk. Gaat helemaal goed komen met deze 4TL
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164974Bericht JdeW »

Mooi laswerk Jurjen en het valt idd mee t.o.v. mijn GTL koets pfff wat daar nog allemaal aan moet gebeuren.
Mooi kleurtje blauw ook!!
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164975Bericht JdeW »

jurjenz schreef:O no, wat gaat er stuk aan? Oververhitting oid? :(
Bij alle halfgeleiders is oververhitting de grootste boosdoener om uw kostbare p-, of n-silicium weer tot zand te reduceren.
Ik ondersteun Paul z'n opmerking dat er helaas steeds meer en meer Chinese rommel producten op de wereldmarkt hun intrede doen.
Het kan ook zijn dat de gebruikte hoofdtransistor, een TIP162 (NPN darlington) onvoldoende beveiligd is? Er wordt zo te zien een vorm van cascade shuntschakeling toegepast.
Wat ik vroeger leerde bij transistors in combinatie met spoelen is een diode in sper over collector en emitter plaatsen...

Ennuh eigenlijk is dat kitje als vervanging voor een veel goedkoper condensatortje toch niet nodig?
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164980Bericht loeka-nl »

Denk ook eens aan rare piekspanningen en dergelijke printje van ontstoring voorzien zal helpen !
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164981Bericht walterg »

JdeW schreef:Ik ondersteun Paul z'n opmerking dat er helaas steeds meer en meer Chinese rommel producten op de wereldmarkt hun intrede doen.
Niet alleen de onderdelen zijn Chinees, ook de uitleg over de werking is (voor mij althans) in die taal (plrr)
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 165033Bericht jurjenz »

Hoi hoi!

Ik heb het Vellemankitje nog niet getest. Zit in het doosje te wachten op betere tijden :lol:

Op dit moment gaat mijn aandacht uit naar het opknappen van verschillende plekjes aan de koets. Eerste klus is afgevinkt: roest aan de wielkuip rechtsachter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan er weer even tegenaan :) Morgen aan de andere kant beginnen (beer)
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 165040Bericht jurjenz »

En de andere kant, man man, ging minder soepel dan de vorige. Gebruik gemaakt van vier verschillende plaatjes.

Eerst de boel schoonmaken en het grofste gedeelte eruit geslepen.
Afbeelding

Balen dat er roest zat op het buitenscherm = extra werk (stug)
Afbeelding

Nieuwe rand van een reparatiepaneel. Niet meer wegslijpen dan strikt noodzakelijk
Afbeelding

Afbeelding

Eerst vastzetten, dan puntsgewijs verder aflassen. Krijgt uiteindelijk nog een laagje plamuur voor de finishing touch.
Afbeelding

Mezelf beloond met een heerlijke lunch. 2 minuten lopen van werkplaats
Afbeelding

Ook nog de binnenplaatjes erin gelast, en in de primer gezet
Afbeelding
Afbeelding

Lassen is hartstikke leuk, maar boven je schouders werken is toch echt minder plezierig en makkelijk.

Nu eindelijk een biertje pakken (beer)
Renaultjoe
Berichten: 26
Lid geworden op: do apr 21, 2016 4:53 pm

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 165041Bericht Renaultjoe »

Mooi dat het weer zit, dat biertje smaakt nu extra lekker.
Plaats reactie