R4 'Louise' - opknapper

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162521Bericht Bertje »

jurjenz schreef:
maar ik moest controleren hoe het vliegwiel zou ronddraaien. Gevoel won van het verstand op dat moment. Gelukkig zitten de cilinderbussen behoorlijk vast, dus daar heb ik mazzel mee. Maar ik zal niet ontkennen dat het niet via het boekje is gegaan.. :wink:

Als je de kopbouten terug had gezet met grote ringen eronder, dan had je daarmee de bussen in het blok kunnen drukken, en naar hartelust je krukas kunnen draaien zonder risico dat de voetpakkingen zouden breken :D Als je mazzel hebt gehad zijn ze heel gebleven, maar die kans is eigenlijk vrij klein...

Honen en toestanden zou ik niet aan beginnen, denk dat je dan je doel voorbij schiet.

Als je de voetpakkingen wil vernieuwen, dan is een handige aanpak: carterpan eraf, drijfstanglagers los halen en bussen met zuiger, drijfstang en al bovenlangs eruit halen. De bussen wel op dezelfde volgorde houden, en ook de drijfstanglagers niet door elkaar gooien! Pas gedaan in de auto bij een wagen die nogal wat mayo onder het kleppendeksel had, dag mee zoet geweest, maar wagen rijdt weer super en verbruikt geen druppel koelvloeistof meer.

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162562Bericht jurjenz »

Harbourseal, Bertje, bedankt voor de tips!

Ik heb het weekend er over nagedacht en besloten toch de stoute schoenen aan te trekken:
Afbeelding

Uiteindelijk viel het reuze mee! Ik had alleen een probleem met het verwijderen van de nokkenas, gelukkig stond staat op een engels forum de truc beschreven. Van de onderzijde van het blok kun je met een verlengstuk het aandrijftandwiel eruit tikken. Vervolgens kan je de nokkenas eruit nemen
Afbeelding

Er zat een hoop troep, roest aan de voet van de eerste cilinderbus. Ze kwamen niet eenvoudig los! Gelukkig aan de onderzijde voorzichtig uit kunnen tikken met een persschijf.
Afbeelding

Binnenkant van het blok
Afbeelding
Afbeelding

olieaanslag wegschrapen en sodablasten
Afbeelding

Heeft een aantal uur gekost, maar de binnenkant van het blok en de oliekanalen zijn nu brandschoon. Ik heb alles ingesmeerd onder een dun laagje olie om roestvorming te voorkomen.
Afbeelding

Buitenkant opnieuw gespoten
Afbeelding

Krukas ook van alle olieaanslag ontdaan en in de olie gezet.
Afbeelding

Bij het verwijderen van het nokkenastandwiel is helaas het tandwiel gebroken ^%#^#(#. Ik zie alleen geen nieuw tandwiel op de bekende sites?
Kan ik deze set voor een B1B 800 (845cc) motor gebruiken? (Art No : 81271 Franzose)
Afbeelding
Afbeelding

Distributieketting versleten? Ook kettingspanner versleten.
Afbeelding
Afbeelding

Ik neem de cilinderbussen en zuigers mee naar een revisiebedrijf. Kijken of ze nog voldoende in orde zijn. Ik zie geen rare beschadigingen, maar ik heb er ook geen geoefend oog voor..

In ieder geval ben ik toch erg blij dat ik de stap heb genomen om de motor helemaal te ontleden! :)
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162584Bericht jurjenz »

Poe, drukke dagen zo 8)

Tandwiel van de nokkenas speciaal laten lassen door een smid, gespecialiseerd in het lassen van gietijzer. Ik hoop dat het weer een paar jaartjes meekan
Afbeelding

Cilinderbussen, hebben nog een mooie reflectie en geen overmatige slijtage
Afbeelding

Buitenzijde van roest ontdaan
Afbeelding

Zuigers ook gereinigd
Afbeelding

Over twee dagen heb ik een afspraak met een motorrevisiebedrijf, zij controleren alle bewegende onderdelen in het blok even. Ik zag iig al een diepe kras in een glijlager van een drijfstang. Dus dat wordt sowieso een nieuwe set lagers, en waarschijnlijk ook een polijstbeurt voor de krukas. Nja, ik ben erg benieuwd!

En, na tien maanden staat ze weer op eigen wielen! Yeahhhhhh (beer)
Afbeelding

Ook is mijn pakketje gearriveerd, kan niet wachten om het blok na controle op te bouwen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162591Bericht Bertje »

Denk dat ketting en spanner eigenlijk nog wel goed zijn... De spanners heb ik al veeeel verder versleten gezien. Ketting moet je eigenlijk beoordelen op lengte, dat is de eigenschap die ertoe doet. Dat-ie wat doorhangt als je hem horizontaal houdt geloof ik wel,er moet iets van speling op de schakels zitten, anders zou ie wel erg stroef lopen. Goede oplossing trouwens van het tandwiel!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162661Bericht jurjenz »

Moi!,

Weer druk bezig geweest met van alles en nog wat.

Oude waterpomp
Afbeelding

Nieuw
Afbeelding

Heeft betere tijden gezien, ook 'gebonk' in het stuurhuis bij ronddraaien tandwielhevel
Afbeelding

Lager stuk! Naaldlager met afmeting 14 is niet vindbaar, daarom maar eentje besteld met 16 mm. Ik hoop dat het past. :)
Afbeelding

Als je ooit deze set tegenkomt (vidaxl), doen! Echt ontzettend handig om te hebben.
Afbeelding

Afbeelding

En alvast alles 'voorgemonteerd' - puur uit nieuwsgierigheid hoe het er uit komt te zien
Afbeelding
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163064Bericht jurjenz »

Update!

Stelsleutel gemaakt:
Afbeelding

Begonnen met binnenschermen
Afbeelding

Krukas ultrasoon gereinigd en loopvlakken gepolijst
Afbeelding

Persen tandwiel nokkenas
Afbeelding

Distributieketting
Afbeelding

Versnellingsbak gereinigd en geverfd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163106Bericht Bertje »

Goed bezig! De foto's van de versnellingsbak zijn echter niet te zien.

Het meenemertje voor de verdeler kun je trouwens ook bovenlangs met een magneet of dikke bout verwijderen. Hij heeft echter een schuine vertanding, dus hij moet met een draaiende beweging "langs de nokkenas af" gedraaid worden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163398Bericht jurjenz »

Tijd voor een update. Zijn de foto's van de versnellingsbak intussen te zien?

De set nieuwe zuigers en cilinderbussen zijn binnen en door een revisiebedrijf aan de drijfstangen bevestigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen bleek dat één zuiger verkeerd om is geplaatst, grrrrr. Dus deze is teruggebracht naar het revisiebedrijf.
Afbeelding

Het spruitstuk en het hitteschildje heb ik gestraald en gespoten met hittebestendige lak.
Afbeelding
Afbeelding

Het vacuümpijpje was goed verstopt. Wat gebeurt er met de carburator als dit verstopt zit?
Afbeelding

Koets tijdelijk op het chassis gezet, scheelt ruimte in de werkplaats. Ik zag toen ook gelijk dat ik nog wat heel werk voor de boeg heb...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatste klusje was het opknappen van de radiateur
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu hopen dat het revisiebedrijf enigzins vlug de laatste zuiger juist monteert, kan ik deze week de motor afbouwen! (baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163416Bericht Bertje »

Vond al dat het lang stil was in deze thread ;-)

Versnellingsbakfoto's zijn nog niet te zien.

Als het vacuumpijpje in het spruitstuk verstopt zit, dan gaat de motor heel "hoekig" stationair lopen en slaat deze ook makkelijk af bij afremmen op de motor.

Mooie foto's weer, je pakt het grondig aan!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163420Bericht jurjenz »

Bedankt!

hier nog de foto's van de versnellingsbak:

Zo kwam de bak van de motor af:
Afbeelding

Stralen & spuiten tussenplaat
Afbeelding

Beide deksels gestraald en gespoten (velgenlak)
Afbeelding

Ook binnenzijde gereinigd
Afbeelding
Afbeelding

Bak in de Hammerite gezet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pakkingen en keerringen zijn ook vervangen :)
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163421Bericht jurjenz »

Ook in de weer geweest met de hoofdremcilinder

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb alleen geen idee hoe ik het binnenwerk van de cilinder gedemonteerd krijg? Het binnengedeelte heeft ook al last van roestaanslag. Ik denk dat ik deze hoofdremcilinder maar laat voor wat het is en gewoon een nieuwe koop. Voor 7 tientjes zijn het ook niet de grootste kosten..

Ik heb me ook verbaast over de stuurstangkoppeling. Dit zat extreem vastgedraaid en zodoende kon de koppeling niet 'vrij' ronddraaien.
Afbeelding

Opnieuw de koets eens goed bekeken, man o man, hier zit nog een hoop werk in.. Als ik een (in redelijke staat) donorkoets op de kop kan tikken - dan zou ik dat serieus overwegen.. 8)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163448Bericht Bertje »

Hoofdremcilinder: circlipje aan schutbordkant eruit halen? Heb ze zelf nooit open gehad, altijd goed werkende gebruikte exemplaren gemonteerd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163452Bericht jurjenz »

Bertje schreef:Hoofdremcilinder: circlipje aan schutbordkant eruit halen? Heb ze zelf nooit open gehad, altijd goed werkende gebruikte exemplaren gemonteerd.
Ja geprobeerd, maar ik kreeg de zuiger er niet uit (sip)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163454Bericht Bertje »

Met beleid wat perslucht op een nippelaansluiting zetten? Pas wel op dat de zuiger dan geen projectiel wordt...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 163509Bericht jurjenz »

Ein-de-lijk kon ik twee dagen terug de laatste juist geplaatste zuiger ophalen bij het revisiebedrijf. Dus tijd om het blok in elkaar te zetten!

De vier cilinderbussen en zuigers zitten na afmeten en plaatsen van de papieren pakkingen weer op hun plaats.
Afbeelding

Plaatsen van de koppakking
Afbeelding

Cilinderkop ook weer op zijn plaats en kopbouten in de juiste volgorde op moment gezet
Afbeelding

Blok omgedraaid voor het kunnen plaatsen van de drijfstangen op de krukas (met nieuwe lagers)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor het beeld hoe het was..
Afbeelding

Ik heb ook een nieuwe donorkoets gevonden - met 2 minieme lasplekjes - met harde voor binnenschermen. Scheelt me minstens 5 maanden laswerk aan mijn koets!! :D :D
Plaats reactie