R4 'Louise' - opknapper

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162283Bericht Bertje »

Je pakt het grondig en netjes aan!

Versnellingsbakdeksel zou ik gewoon hergebruiken, die hevel is meen ik van de achteruit, die gebruik je toch niet erg vaak. Dat ie zo afgesleten is komt misschien door verkeerde manier van schakelen (in de achteruit rammen ipv bij stationairloop in de achteruit laten glijden), of misschien heeft er een tijdje te weinig olie in de bak gezeten? Hoe dan ook, die deksel zou je tzt ook bij gemonteerde bak kunnen vervangen indien nodig, maar ik verwacht er geen problemen van.

Zeker goed, trouwens, dat je die drukgroep even los hebt gehaald! Wel de koppelingsplaat weer goed centreren voordat je de drukgroep terugzet, anders krijg je straks de priseas er niet meer in geprikt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162294Bericht jurjenz »

Ha Bert,

Dank! Soms is het echt 'verstand op nul' zetten en door blijven bikkelen, zelfs de kleinste dingetjes kosten tijd. De eindstreep voelt nog heel ver weg! 8)

Ik moet de hevel nog goed bekijken, maar als het van ijzer is dan kan ik er in principe ook een laslaag opzetten, en deze vervolgens recht flexen. Maar het rijst wel de vraag, is de slijtage het gevolg van onjuist schakelen of is de versnellingsbak zelf niet meer 100%.

Ik heb iig twee adresjes in Groningen die nog een versnellingsbak hebben liggen. Even informeren wat dat gaat kosten.

En inderdaad, vervangen van alleen de deksel is zo gepiept!

Ik moet inderdaad nog een koppelingcentreerbuis aanschaffen, bedankt voor de tip. (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162300Bericht Bertje »

jurjenz schreef:
Ik moet inderdaad nog een koppelingcentreerbuis aanschaffen, bedankt voor de tip. (beer)
Wat ook kan is een oude priseas gebruiken, of de plaat op het oog centreren en de drukgroep maar heel losjes erop zetten. Met wat geduld centreert de plaat dan vanzelf als je de bak op de motor zet. Vervolgens bak even provisorisch vast zetten (2 bouten of zo) en drukgroepboutjes één voor één steeds een slagje vast zetten, zodat de drukgroep niet scheef gaat. Hierbij draai je het vliegwiel steeds een stukje rond door een grote schroevendraaier af te wippen op de tandjes van de starterkrans. Net zo veel rondjes maken totdat alle boutjes vast zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162459Bericht jurjenz »

Yeahhh, zomervakantie! (nw) Dat betekent veel tijd om rond te hangen in de werkplaats (beer). Mijn planning is om komende weken het motorblok weer tip top in orde te krijgen. Een must hiervoor is een motormontagesteun. Ik heb deze besteld bij tectake, 6 tientjes en klaar ben je. http://www.tectake.nl/motorstaander-l-x ... 5-cm-570kg

Werken met een goed gevulde maag is het halve werk!
Afbeelding

Carterpan verwijderd. Deze is intussen gestraald en zwart gelakt.
Afbeelding

Dikke olie aanslag, wordt nog schoongemaakt (met diesel).
Afbeelding

Afbeelding

De cilinderkop is eraf. Wel fijn dat Renault een speciaal gereedschap heeft om de kopbouten los te krijgen die tussen de tuimelaars zitten. Met een gewone dopsleutel kom je er niet tussen! Ik heb het opgelost met een pijpsleutel (14) en deze dunner gemaakt. Zo past het er nét tussen.. De koppakking ziet er nog vrij vers uit.
Afbeelding

Hier de cilinderkop met de klepstoters.
Afbeelding

De tuimelaaras... Het even een gepuzzel om deze uit de kop te krijgen. Truc is als volgt:
-borgringen verwijderen
-aluminium kapje verwijderen in het verlengde van de tuimelaaras
-steek een bout (M8 even uit mijn hoofd) met een bout en een washer in beide uiteinden van de tuimelaaras. De as bestaat namelijk uit twee delen die je d.m.v. de bouten en moeren aan weerszijden eruit kunt trekken.
Afbeelding

Kleppen verwijderen
Afbeelding

Veel koolaanslag
Afbeelding

Tijd voor sodablasten en polijsten!
Afbeelding

Kop is al een keer gevlakt
Afbeelding

Klepzetelringen van gehard staal, dit is niet standaard op een fabriekscilinderblok? Waarschijnlijk zijn deze met een revisie geplaatst?
Afbeelding

Vies
Afbeelding

Schoon
Afbeelding

Nog even een vraag, bij nieuwe cilinderblokken zitten er bij de kleppen altijd klepseals, deze zitten niet op mijn cilinderblok, waardoor er motorolie op de klepstelen komt en zich opbouwt. In mijn veronderstelling dat er klepseals aanwezig zouden zijn, had ik deze besteld. Is er een mogelijkheid om alsnog klepseals te plaatsen om lekkende olie te voorkomen?
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162463Bericht G12 »

bij een aluminium kop zitten er altijd stalen ringen in voor de kleppen...
4 GTL 1992, 5 L 1984
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162465Bericht Bertje »

Je gaat grondig te werk met dat blok (misschien een beetje té; had dat blok echt al zo veel km's dat revisie nodig is?). Ik heb zelf weinig ervaring met de 850cc blokken, maar bij de 1100 blokken zitten geen klepseals, en die zijn ook echt niet nodig, zie viewtopic.php?f=2&t=13500&p=133193&" onclick="window.open(this.href);return false;. Ook in andere threads is dat in het verleden beschreven, maar ik vind het even niet terug. De betreffende blokken zweten niet tot nauwelijks langs de klepstelen, en het beetje olie dat erin gaat smeert de klepstelen. Het aanbrengen van seals is zelfs af te raden omdat dit dus de slijtage verhoogt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162485Bericht jurjenz »

Ha Bertje, bedankt voor het advies. Ik heb de andere topics ook gelezen. Ik kan de logica helemaal volgen van het niet plaatsen van klepseals. Bovendien, anders hadden ze het in de fabriek destijds ook wel als upgrade doorgevoerd lijkt me.

Afbeelding

Vandaag veel tijd besteed aan het polijsten van de kleppen in de cilinderkop, mijn handen doen er zeer van..
Ook de tuimelaaras weer van alle verontreiniging en olieaanslag ontdaan en weer terug op haar plek gezet. Wat beweegt alles weer heerlijk soepel!

Afbeelding

Nu verder aan de slag met het blok zelf. Wordt vervolgd. (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162490Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162500Bericht jurjenz »

Verdorie, ik had mijn post niet opgeslagen..

Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb besloten om niet het blok uit elkaar te halen, en achteraf een goede keuze. Bij het terugplaatsen van het vliegwiel merkte ik (gelukkig!) een afwijking, en op een bepaald punt weerstand in het ronddraaien.. Dus waarschijnlijk krukas krom, verdorie...

Zie onderstaand het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=jdABLC7oum8

Morgen komt een vriend kijken, maar ik vrees dat het een retour motorrevisiebedrijf wordt.. :evil:
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162501Bericht harbourseal »

Dat is jammer.

Mocht je het nodig hebben, ik heb nog een krukas en een vliegwiel liggen.
Maar was dit probleem er niet voordat je aan de motor begon?
Misschien toch de krukas lossen en de bronzen hoofd lagers even bekijken.
En weet je zeker dat het vliegwiel er recht op zit?

Succes.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162504Bericht Bertje »

Net je filmje bekeken, Jurjen. Dit is zó krom, dan hier absoluut niet mee gereden had kunnen worden. Is dus eigenlijk niet mogelijk. Ik zou idd even controleren of het vliegwiel wel goed erop zit, de gaten voor de bouten zijn zo geboord dat het vliegwiel er maar op één stand (goed) op kan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162508Bericht jurjenz »

Wat heb ik toch mazzel. Deze ochtend met frisse energie nogmaals het zaakje allemaal goed bekeken. Toen zag ik dat er in de groef van het vliegwiel (waar de krukasflens dus in moet) nog een heel klein beetje vervuiling zitten. Toch over het hoofd gezien! Met een mesje dit eruit geschraapt en het vliegwiel opnieuw gemonteerd. Past perfect en geen afwijking! Man, ik sprong een gat in de lucht! Ik had namelijk al rekening gehouden dat ik de hele boel moest gaan demonteren en laten vervangen / reviseren.

Helaas heb ik van tevoren niet bedacht om een compressietest / cilinderlekkage test uit te voeren, daar baal ik nu een beetje van omdat ik daarvoor wel de apparatuur heb. Zo zijn er zoveel veel verschillende stappen, handelingen, onderdelen, problemen dat de volgordelijkheid in de planning er wel is bij inschiet. Weer een leermoment voor de volgende keer...

Intussen ziet het blok er zo uit:
Afbeelding

Toen kreeg ik het bericht dat mijn pakketje was gearriveerd, ik kan dus komende tijd flinke meters maken!

Afbeelding

Nog een vraag. De oliepomp, hier zit geen olie meer in. Kan ik dit zo laten of moet ik in het raderwerk nog vaseline stoppen zodat straks een vacuum ontstaat waardoor de pomp de olie kan 'aanzuigen'. Is dit nodig of niet? Ik lees er in de haynes niks over, maar het schijnt soms te moeten bij oliepompen. Jullie advies?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162513Bericht harbourseal »

Hoi, Niets aan doen die pomp als hij straks weer in de olie staat vult hij zich wel weer. Heb je hem eruit gehad?
Je pakt het grondig aan zou jammer zijn als hij nog vol met prut zit.

Ik zie ook dat je niets gedaan hebt om de cilinder bussen op hun plaats te houden.
Hoop dat die wel vastgezet zaten toen je de motor rond liet draaien.

Ik wil je niet bang maken maar misschien toch die extra stap zetten en de motor helemaal uit elkaar halen om straks teleurstellingen te voorkomen.
Ik heb nog voetpakkingen liggen mochten de cilinderbussen los staan. stuur ze gratis naar je toe.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162516Bericht jurjenz »

harbourseal schreef:Hoi, Niets aan doen die pomp als hij straks weer in de olie staat vult hij zich wel weer. Heb je hem eruit gehad?
Je pakt het grondig aan zou jammer zijn als hij nog vol met prut zit.

Ik zie ook dat je niets gedaan hebt om de cilinder bussen op hun plaats te houden.
Hoop dat die wel vastgezet zaten toen je de motor rond liet draaien.

Ik wil je niet bang maken maar misschien toch die extra stap zetten en de motor helemaal uit elkaar halen om straks teleurstellingen te voorkomen.
Ik heb nog voetpakkingen liggen mochten de cilinderbussen los staan. stuur ze gratis naar je toe.
Hoi!

De voetpakkingen zitten ook in de motorpakkingset zag ik, maar bedankt voor het aanbod! :D Ik was me er volledig van bewust dat 'je nooit de krukas moet draaien met losse cilinderbussen' - maar ik moest controleren hoe het vliegwiel zou ronddraaien. Gevoel won van het verstand op dat moment. Gelukkig zitten de cilinderbussen behoorlijk vast, dus daar heb ik mazzel mee. Maar ik zal niet ontkennen dat het niet via het boekje is gegaan.. :wink:

Oliepomp is inderdaad los, ik heb het onderste filterplaatje eraf gehaald (één boutje) en zag dat de pomp niet verstopt was, ook weinig olieaanslag viel me op. Maar mooi, dan plaats ik het weer terug.

De axiale speling van de krukas heb ik gemeten, valt met 0,19 mm nog tussen de referentiewaarde 0,05 - 0,23mm, al is het niet om over naar huis te schrijven.

Ik zit inderdaad in dubio, nóg net dat stapje extra doen, of tevreden zijn met de voortgang tot zover. Ik neig vooral naar het laatste. Als ik verder ga, dan kom ik op het punt dat de keuzes alleen maar lastiger worden: 'als je het doet, doe het dan in één keer goed, maar dat houdt dan ook o.a. in: vervangen zuigerringen, opnieuw honen cilinderbussen = motorrevisiebedrijf, krukas balanstest, afwijkingen glijbussen / vervangen etc.

Het grote nadeel is dat het behoorlijke financiële gevolgen heeft - niet dat ik me daar tot nu toe door heb laten weerhouden, maar het tikt wel weer aan. :) De stap zou makkelijker zijn als ik bij wijze van spreke een donorblok zou hebben, mochten dingen / onderdelen niet meer goed zijn. Ook als studiemodel zou het onzekerheid kunnen wegnemen.

Ik leer in ieder geval een hoop bij deze dagen! (joow)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 162517Bericht harbourseal »

Voer dan in ieder geval dan de diesel test uit die Paul Cunningham voorstelde op het Engelse forum.
Dan heb je een beetje een idee wat de staat is van de zuigerveren en de cilinders.
Succes verder.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie