Pagina 4 van 6

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: do okt 08, 2015 4:06 pm
door TUX
Voor sommige stukken is overlap onvermijdelijk door het design.
Zie hier onder een voorbeeld van de achterbalk.

Zover ken ik drie manieren van aanpak om het roest proces op deze plekken van dubbel plaatwerk aan te pakken.
1 Doorlasbare primer aanbrengen op het plaatwerk alvorens men er niet meer bij kan.
2 De naden kitten zodat er geen vocht bij kan komen.
3 Na het lassen Fertan tussen de op elkaar liggende platen laten lopen.

Welke optie is het beste en waarom ?
Ieders mening is welkom.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: do okt 08, 2015 10:49 pm
door R4F6GTX Automaat
Fertan erin laten lopen is sowieso geen optie want als je dat niet bewerkt met iets anders erop doet dat niet veel; dan beter Owatrol erin laten lopen, zelfde idee maar dat werkt wel...
als alles dicht is kun je met hogedruk er iets in spuiten...

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: zo okt 11, 2015 5:19 pm
door Willem de Zwijger
Eens met Paul. Ik heb ook eens Fertan gebruikt, de truc daarvan is toch dat zich een soort poeder vormt door de verbinding met roest, en dat je die dan weer weg moet spoelen met water?
Owatrol is een echte bescherming, kruipt als een gek dus komt lekker in de kieren, en als het weer er niet bij kan om het weg te spoelen heb je er lang plezier van. Punt is wel dat je het binnen in die balk moet zien te krijgen.
Persoonlijk ben ik een groot fan van Mike Sanders vet, een goedje wat je op 130 graden in moet spuiten, daar heb ik 4 kilo van in de balken zitten. Als beste getest door een Duits klassiekerblad. De grap van dat vet is dat het zomers in de zon net warm genoeg wordt om een beetje te gaan vloeien, en dan trekt het in de mogelijke kiertjes die ontstaan kunnen zijn omdat er ergens toch vocht tussen dubbel plaatwerk is gekomen. Door het vocht vormt zich roest wat een 10 keer groter volume heeft dan het oorspronkelijke metaal en wat dus kiertjes enorm kan "oppompen".

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: di okt 27, 2015 8:09 pm
door TUX
Hoi Willem, Paul,

Bedankt voor jullie tips ben ondertussen verder gegaan met de achterbalk.
Ik wilde eigenlijk alleen een stukje van de verstevigings plaat weghalen en het laatste stukje dicht maken.
Hier zoals het er uit zag in het begin van de klus:
Afbeelding

Bij de volgende stap is de verstevigings plaat te zien en is de balk zichtbaar.
Van de buiten kant zag het er netjes uit maar de roest heeft de balk naar binnen gedrukt en doen scheuren.
Ik had dit niet verwacht aan te treffen aangezien de buiten kant er netjes uitzag.
Afbeelding

Zo ziet her momenteel uit. De verstevigingsplaat moet nog gemaakt worden.
Afbeelding

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: do okt 29, 2015 12:51 am
door RVIER
heren,

Een R4 is het veiligst in een droge schuur op blokken, naar een R4 is gemaakt om te rijden
Roest hoort bij een R4 helaas bij de circle of concern, niet bij de circle of influence.

Je hebt een beetje vat op het gebeuren als je RVS plaat gebruikt op de plekken die weggerot zijn.
Ook rondom aflassen helpt maar zorg dat het water weg kan.

Het is niet zo erg als er water(of vocht/damp) inkomt, als het maar weer wegkan! Zand maar ook roest houden vocht vast en maakt het allemaal nog erger :-(

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: di jan 26, 2016 11:27 am
door Bertje
Waar blijven de nieuwe foto's eigenlijk, Luc :D

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: di jan 26, 2016 12:35 pm
door TUX
Bij Deze een update van mijn restauratie project

De Balk rechts achter is nu af
Afbeelding

De balk links achter is al het een en ander aan gebeurd. Ik moet deze echter nog wat aandacht geven er zit nog een plekje welke aandacht nodig heeft.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik ben nu begonnen aan de voorkant. Een kleine gedeelte van het frame is in de stofzuiger verdwenen.
Niets wat met een beetje nieuw plaatwerk en liefde kan worden gerepareerd.
Afbeelding

De nieuwe plaatjes zijn gemaakt en op wat fine tuning na klaar om op hun plek te worden gelast.
Afbeelding

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: ma mar 14, 2016 12:03 pm
door TUX
Hieronder is de sproeier van een Zenith carberateur te zien.
Diameter = m6 , Spoed is 75,

Afbeelding
Afbeelding

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: wo mar 16, 2016 11:52 am
door TUX
Een kleine update mbt het laswerk aan het chassis:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: za mar 26, 2016 1:09 pm
door RVIER
Ha Tux,

Gaat goed zo. Hou je alles wel nog een beetje recht? Je zit op een kritisch stuk te lassen :D
succes
vr gr Fons

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: za mar 26, 2016 6:51 pm
door jurjenz
Lekker bezig, flink wat werk geweest zo te zien! (baai)

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: di apr 12, 2016 11:26 pm
door TUX
Er gaat inderdaad meer tijd en werk inzitten dan gedacht.
Ik doe mijn best om de juiste maatvoering te houden en hoop dat dit goed gelukt is.
Maar jullie mogen altijd komen kijken of ik het goed doe.
Afbeelding

Groetjes,
Tux

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: wo apr 13, 2016 10:57 pm
door jurjenz
Leuk om te zien hoe jij er mee bezig bent, het is inderdaad veel werk. Stug door blijven gaan! :D

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: wo mei 04, 2016 5:05 pm
door TUX
In de oude situatie kwam de torsiestaaf lichtjes tegen de bodemplaat.
Waarschijnlijk kwam dit doordat er een plaat tegen de originele bodemplaat was aangelast.
Ik hoop dat ik alles goed heb gemeten en dat het nu de vorm en formaat heeft zoals meneer Renault het bedoelt had.

Afbeelding

Groetjes,
Tux

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Geplaatst: di mei 31, 2016 1:34 pm
door TUX
Een beetje voortgang mbt reconstructie van swing arm bevestigings punt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Groetjes,
Tux