Tux's R4 GTL restauratie

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 159023Bericht TUX
do okt 08, 2015 4:06 pm

Voor sommige stukken is overlap onvermijdelijk door het design.
Zie hier onder een voorbeeld van de achterbalk.

Zover ken ik drie manieren van aanpak om het roest proces op deze plekken van dubbel plaatwerk aan te pakken.
1 Doorlasbare primer aanbrengen op het plaatwerk alvorens men er niet meer bij kan.
2 De naden kitten zodat er geen vocht bij kan komen.
3 Na het lassen Fertan tussen de op elkaar liggende platen laten lopen.

Welke optie is het beste en waarom ?
Ieders mening is welkom.

Afbeelding
Afbeelding

R4F6GTX Automaat
Berichten: 8940
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 159035Bericht R4F6GTX Automaat
do okt 08, 2015 10:49 pm

Fertan erin laten lopen is sowieso geen optie want als je dat niet bewerkt met iets anders erop doet dat niet veel; dan beter Owatrol erin laten lopen, zelfde idee maar dat werkt wel...
als alles dicht is kun je met hogedruk er iets in spuiten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"

Gebruikersavatar
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 159060Bericht Willem de Zwijger
zo okt 11, 2015 5:19 pm

Eens met Paul. Ik heb ook eens Fertan gebruikt, de truc daarvan is toch dat zich een soort poeder vormt door de verbinding met roest, en dat je die dan weer weg moet spoelen met water?
Owatrol is een echte bescherming, kruipt als een gek dus komt lekker in de kieren, en als het weer er niet bij kan om het weg te spoelen heb je er lang plezier van. Punt is wel dat je het binnen in die balk moet zien te krijgen.
Persoonlijk ben ik een groot fan van Mike Sanders vet, een goedje wat je op 130 graden in moet spuiten, daar heb ik 4 kilo van in de balken zitten. Als beste getest door een Duits klassiekerblad. De grap van dat vet is dat het zomers in de zon net warm genoeg wordt om een beetje te gaan vloeien, en dan trekt het in de mogelijke kiertjes die ontstaan kunnen zijn omdat er ergens toch vocht tussen dubbel plaatwerk is gekomen. Door het vocht vormt zich roest wat een 10 keer groter volume heeft dan het oorspronkelijke metaal en wat dus kiertjes enorm kan "oppompen".

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 159350Bericht TUX
di okt 27, 2015 8:09 pm

Hoi Willem, Paul,

Bedankt voor jullie tips ben ondertussen verder gegaan met de achterbalk.
Ik wilde eigenlijk alleen een stukje van de verstevigings plaat weghalen en het laatste stukje dicht maken.
Hier zoals het er uit zag in het begin van de klus:
Afbeelding

Bij de volgende stap is de verstevigings plaat te zien en is de balk zichtbaar.
Van de buiten kant zag het er netjes uit maar de roest heeft de balk naar binnen gedrukt en doen scheuren.
Ik had dit niet verwacht aan te treffen aangezien de buiten kant er netjes uitzag.
Afbeelding

Zo ziet her momenteel uit. De verstevigingsplaat moet nog gemaakt worden.
Afbeelding

RVIER
Berichten: 2257
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 159367Bericht RVIER
do okt 29, 2015 12:51 am

heren,

Een R4 is het veiligst in een droge schuur op blokken, naar een R4 is gemaakt om te rijden
Roest hoort bij een R4 helaas bij de circle of concern, niet bij de circle of influence.

Je hebt een beetje vat op het gebeuren als je RVS plaat gebruikt op de plekken die weggerot zijn.
Ook rondom aflassen helpt maar zorg dat het water weg kan.

Het is niet zo erg als er water(of vocht/damp) inkomt, als het maar weer wegkan! Zand maar ook roest houden vocht vast en maakt het allemaal nog erger :-(
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3682
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 160234Bericht Bertje
di jan 26, 2016 11:27 am

Waar blijven de nieuwe foto's eigenlijk, Luc :D
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 160235Bericht TUX
di jan 26, 2016 12:35 pm

Bij Deze een update van mijn restauratie project

De Balk rechts achter is nu af
Afbeelding

De balk links achter is al het een en ander aan gebeurd. Ik moet deze echter nog wat aandacht geven er zit nog een plekje welke aandacht nodig heeft.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik ben nu begonnen aan de voorkant. Een kleine gedeelte van het frame is in de stofzuiger verdwenen.
Niets wat met een beetje nieuw plaatwerk en liefde kan worden gerepareerd.
Afbeelding

De nieuwe plaatjes zijn gemaakt en op wat fine tuning na klaar om op hun plek te worden gelast.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 160864Bericht TUX
ma mar 14, 2016 12:03 pm

Hieronder is de sproeier van een Zenith carberateur te zien.
Diameter = m6 , Spoed is 75,

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 160889Bericht TUX
wo mar 16, 2016 11:52 am

Een kleine update mbt het laswerk aan het chassis:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RVIER
Berichten: 2257
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 161056Bericht RVIER
za mar 26, 2016 1:09 pm

Ha Tux,

Gaat goed zo. Hou je alles wel nog een beetje recht? Je zit op een kritisch stuk te lassen :D
succes
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 161064Bericht jurjenz
za mar 26, 2016 6:51 pm

Lekker bezig, flink wat werk geweest zo te zien! (baai)

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 161239Bericht TUX
di apr 12, 2016 11:26 pm

Er gaat inderdaad meer tijd en werk inzitten dan gedacht.
Ik doe mijn best om de juiste maatvoering te houden en hoop dat dit goed gelukt is.
Maar jullie mogen altijd komen kijken of ik het goed doe.
Afbeelding

Groetjes,
Tux

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 161257Bericht jurjenz
wo apr 13, 2016 10:57 pm

Leuk om te zien hoe jij er mee bezig bent, het is inderdaad veel werk. Stug door blijven gaan! :D

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 161513Bericht TUX
wo mei 04, 2016 5:05 pm

In de oude situatie kwam de torsiestaaf lichtjes tegen de bodemplaat.
Waarschijnlijk kwam dit doordat er een plaat tegen de originele bodemplaat was aangelast.
Ik hoop dat ik alles goed heb gemeten en dat het nu de vorm en formaat heeft zoals meneer Renault het bedoelt had.

Afbeelding

Groetjes,
Tux

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 63
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 161787Bericht TUX
di mei 31, 2016 1:34 pm

Een beetje voortgang mbt reconstructie van swing arm bevestigings punt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Groetjes,
Tux

Plaats reactie