Tux's R4 GTL restauratie

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157524Bericht TUX »

Vandaag ben ik begonnen aan mijn eerste restauratie en het is een R4 geworden.
Het project is nu in de fase van uit elkaar nemen, beoordelen en inventariseren.
Ik zal een aantal foto's posten wie weet is het nog nuttig voor iemand en anders is het een geheugen steuntje voor mezelf.

Tips zijn altijd welkom.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157525Bericht Bertje »

Veel tips zijn er nu nog niet te geven behalve idd veel foto's maken, dit bespaart twijfel en uitzoekwerk. Ik beschouw mijn camera (smartphone)in die zin als essentieel gereedschap :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157526Bericht marcGTL.BE »

Houw de pasplaatjes van het stuurhuis aan de zelfde kant deze kunnen verschillen, De frontplaat op de accuhouder is niet origineel.
De binnenschermen zien er nog goed uit Laat die zitten, bespaard je een hoop werk.
Is het chassis nog goed? Hoe is het met de c-stijlen ( de derde deurstijl) onderaan naar de wielkasten toe. Wanneer er geen roest is kun je overwegen om geen body-oef te doen
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157528Bericht harbourseal »

Wel Tux,
Veel succes met de klus.
Ik heb eventueel nog wel een accubakje voor je liggen, mag je gratis overnemen.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157535Bericht roberto »

Succes! moet lukken!!
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157548Bericht TUX »

Dankje voor de tip van de pas plaatjes. Ik zal ze nog eens op elkaar leggen om de verschillen te bekijken.

Het chassis is in redelijke staat echter is er al eens aan gelast:
(1) Aan de bestuurders kant heeft iemand er een plaat tegen aan gelast. Dubbel plaatwerk is vragen om problemen en aan de zijkant ziet dit stuk er een beetje krokant uit. Ik ben benieuwd wat ik aantref als de plaat er af is.
(2) Er zijn ook nog twee plaatjes tegen het chassis gelast waar de achterbalken beginnen.
(3) De c-stijlen heb ik niet bekeken, zal vanavond een foto maken.
(4) Scharnierpunt achterwielen moet ik nog verder inspecteren.

Een goed accubakje is altijd handig ik stuur je een PB.

Ik zal de foto’s volgende keer wat kleiner maken, nu valt de helft weg op deze pagina.
Als ik de foto in een aparte tab open gaat het wel goed.
Laatst gewijzigd door TUX op zo jun 28, 2015 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157549Bericht R4F6GTX Automaat »

TUX schreef:
Ik zal de foto’s volgende keer wat kleiner maken, nu valt de helft weg op deze pagina.
Als ik de foto in een apparte tab open gaat het wel goed.
maakt niet veel uit, dat is een probleem van dit forum...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157565Bericht TUX »

Hoi hierbij een update,

Ik heb nog wat problemen met de fuseekogel van de onderste draagarm los te krijgen. (tips welkom)
Ook nog foto's van het chassis, body off lijkt me noodzakelijk.
En nog een paar vastgeroeste boutjes die de pret niet kunnen verderven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TUX op zo jun 28, 2015 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157567Bericht roberto »

Twee mokers tegen elkaar slaan met de fuseekogel ertussen en hij is los.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157570Bericht RVIER »

@ Tux

lijkt wel of ze de motorkap met een heftruck geopend hebben :-)

Laat de motor even lopen voor je hen uit elkaar haalt en kijk of hij 4 versnellingen vooruit en een achteruit heeft. Ik heb dat een keer vergeten en toen bleek dat de bak na montage er maar drie vooruit had :-(
Daarna pas demonteren.
Startmoter sowiso even loshalen en nakijken, vervang ook even alle keerringen van krukas, nokkenas en bak/aandrijfassen.
Die rotte plekken bij de dorpel van de achterdeur zijn goed te repareren met de koets op het chassis. Het is wel handig als je dan een stuk dorpel hebt. Ik heb een klopmal voor die versterkingsdriehoekjes.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157572Bericht marcGTL.BE »

Als het aan de dorpel al zo rot is belooft het geen wat er onder zit niet veel goeds. alles is perfect te herstellen zonder body-of. Mij lijkt het handiger en overzichtelijk om toch een body-of te doen zo komen ook de verborgen plekken aan het licht.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157574Bericht Bertje »

roberto schreef:Twee mokers tegen elkaar slaan met de fuseekogel ertussen en hij is los.
Hoe gaat dat precies in zijn werk, Roberto? Want Tux heeft mijn fuseepersje te leen, maar daarmee lukt t dus niet, we gaan er dit weekend eens samen aan zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157576Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik kan het je wel voordoen of laten zien; ik doe dat altijd met een hamer... ik wou toch een dezer dagen effe langskomen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157579Bericht Bertje »

Om al n beetje een beeld te krijgen: sla je zijdelings of van onder?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Tux's R4 GTL restauratie

Bericht: # 157585Bericht R4F6GTX Automaat »

zijdelings, tegen het huis waar de fusee in zit, wiel wat draaien, er zit daar een dikkere plek, bijna vierkant... beetje druk erop zetten, bezemsteel of zoiets, een flinke mep en het schiet zó los... je kunt er evt vantevoren wat kruipolie in spuiten, de nieuwe kogel wat insmeren met kopervet of grafietvet of zo, dan gaat ie de volgende keer iets beter los...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie