Rodeo GT Turbo

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155601Bericht RVIER »

@ jeffrey

met de MAP heb je alleen de absolute druk.
Ik denk achteraf dat het misschien nog veel eenvoudiger is.
De carburateur krijgt gewoon benzine uit de bezinepomp. Omdat de vlotter de inlaat sluit stroomt het teveel terug naar de tank.
Ik denk dat er een verbinding is tussen de vlotterkamer en de inlaat voor de smooorklep. de turbo druk staat dus ook op de benzine in de carb.
Daardoor blijft de zuigdruk over het venturie gelijk

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155603Bericht Okido »

Inderdaad Fons.

Bij een atmosferische carburateur zit een gaatje naar de buitenlucht (circa 1 bar). Daardoor staat altijd meer druk op de vlotterkamer dan in de venturi (onderdruk) en kan de benzine uit de vlotterkamer stromen.

Bij dit type turbo zit een opening naar de bovenkant van de carburateur (waar het zwarte kapje op zit). Dus in de vlotterkamer heerst de druk van de turbocompressor, terwijl in de venturi de druk afneemt door de versmalling. Daar heb je dus onderdruk ten opzichte van de turbodruk.

De benzinetoevoer wordt geregeld door een aparte drukregelaar. Die staat op de carburateur aangesloten met 2 slangen. Verder staat er op deze regelaar een toevoerslang van de tank en een retourleiding. De druk in de benzinetoevoerleiding naar de carburateur drukt de toevoer van benzine naar de regelaar dicht en de retourleiding open. De turbodruk via de carburateur drukt de retourleiding dicht en de toevoer naar de carburateur open. Er onstaat dus een soort van evenwicht.

Je hebt ook nog een ander type turbo, zoals de Renault 5 Alpine Turbo. Bij deze zit de carburateur voor de compressor en niet erna. Deze werkt met een "gewone" atmosferische carburateur.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155610Bericht jeffr4 »

RVIER schreef:@ jeffrey
met de MAP heb je alleen de absolute druk.
vr gr Fons
Eigenlijk keek ik naar de thuissituatie, want ik weet niet hoe het geregeld wordt bij een carburator en dit ( alweer oude) type turbo, waarbij drukvulling tot meer vermogen en prestatie zal zorgen en de combinatie van een Injectie/ECU/LP variabele turbo en de optimale nauwkeurigheid hiervan met de verschillende soorten sensoren, ook de MAP sensor types ( meet ook onderdruk) tot een optimaal zuinig verbruik en prestatie moet leiden, zeker ook in de lage toeren en dus veel meer variabele constanten kent en dus geen turbogat ,vacuum ECU geregelde turbo enz........."speed-density blending" methode
en heb je ook niet zoveel druk meer nodig.

Anderzijds goed verwoord door Okido en....dus goed geregeld :D
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155757Bericht Okido »

Ondanks drukte op het werk toch nog wat aan de voiture kunnen werken. Voor een comfortabele rit straks, begonnen een uitlaat te fabriceren uit wat restjes die ik had liggen.
Eerst een dempertje van een Renault Megane voor onder het spatbord, met op aanraden van Fons, een flexibel stuk erin.
Afbeelding

Voorts een 2e demper die bij de R5 GT Turbo als voordemper wordt gebruikt.
Afbeelding

Ik had de onstekingscurve van de R5 TX motor nog in de 123-onsteking zitten. Bij gasgeven merkte je meteen dat deze inhield bij de overgang uit het stationaire gedeelte. Nu zijn de gegevens van de Renix-module - wat betreft de turbo's - online bijna niet te vinden. Met wat summiere data uit een Renault manual zelf een voorlopige curve gemaakt.
Afbeelding

Ook de controller van de waterpomp zat er nog niet in. Deze stuurt de waterpomp aan, aan hand van de ingestelde temperatuur. De leds geven ook foutcodes als iets niet klopt. Bij de eerste keer aanzeten, begonnen alle lampjes te branden, dus het leek goed verkeerd te zitten. Het blijkt echter dat dit altijd gebeurt als een checks voor de leds zelf. Daarnaast laat ie even de fan horen die 2 seconden aanslaat.
Afbeelding

Ik heb overigens al 3 storingen gehad.
De 1e storing was een geval van RTFM (read the fucking manual). Ik had het relais verkeerd aangesloten. De controller voorziet niet in een +voeding, maar verbindt juist met de aarde. In de manual staat dit 2x in blokletters als waarschuwing weergegeven.
De 2e storing was omdat de spanning te hoog opliep. Dit bleek te komen door de dynamo, waarvan de spanningsregelaar kapot was. Ik heb deze vervangen door andere en het probleem is weg. Wel grappig dat een controller voor de waterpomp zegt dat je dynamo stuk is.
De 3e storing komt omdat de motor niet snel genoeg op temperatuur is, als deze alleen stationair draait, na even wachten is dat weg. Ik heb vervolgens getest of de motor uiteindelijk niet te warm wordt en dat gaat helemaal goed.

De normaalstand van de leds van de controller.
Afbeelding

Zondag was het 1 maart en aangezien ik beroepsmatig als fiscalist werk, is het principe dat we de gedeeltelijke fiscale vrijstelling voor oldtimers ten volle benutten. Dus in de ochtend meteen een proefrit gemaakt. Het positieve was dat de uitlaat genoeg dempt en een mooi geluid produceert. Verder krijg je als de turbo inschakelt een flinke duw in de rug. Echter heb je geen enkel moment het idee dat de auto deze power niet aan kan. Het negatieve is dat bij lage toeren de auto trilt en schokkerig rijdt. Verder start de auto moeilijker als de motor nog warm is. Ik wil ook nog een boostmeter en een oliedrukmeter installeren. Er is dus nog genoeg te doen.
Nog even een foto van het uitlaateindje. Deze moet nog worden ingekort en naar beneden gericht. Nu staat deze er wat onnatuurlijk bij.
Afbeelding
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Willem-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155770Bericht Willem-Jan »

Gaaf hoor! En dat hij slecht wil starten als hij warm is, is een kwaal van die motoren. Ze noemen het ook wel de koffiemolen door het lange starten.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155781Bericht Bertje »

Mooi project, Ido! Gaat mijn pet (nog) een beetje te boven, dus ik haak even in op iets wat ik wél kan volgen: vanwaar het flexibele stuk voor de knalpot onder het voorscherm?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155789Bericht RVIER »

@ Bertje
vanwaar het flexibele stuk voor de knalpot onder het voorscherm?
anders hangt het hele gewicht van de uitlaat aan de uitgaande zijde van de Turbo. Dat gaat dan breken

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155794Bericht Bertje »

OK, duidelijk. Dacht dat t misschien met kantelen van t blok bij t gas geven te maken had (feitelijk speelt dat ook een rol neem ik aan?)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155799Bericht Okido »

Dat zal ook een rol spelen. Wat voor mij ook belangrijk was, is de vermindering van het doorgeven van trillingen aan de carrosserie.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155800Bericht Okido »

Ik wil graag naar de meeting van de RTC-club op 12 april (http://forum.clubcinq.nl/viewtopic.php?f=1&t=15313), dus de auto zal langeafstandbestendig moeten worden. Ik heb daarom sinds het weekend de volgende verbeteringen doorgevoerd in de afstelling van de motor.

De motor liep/loopt niet lekker. Zondag was deze erg schokkerig en trilde ook erg in het midden van het toerentalgebied. Ik heb toen de blokkade van het luchtfilterhuis afgehaald, die door een thermostaat wordt geregeld. Ook heb ik de blokkade verwijderd van de luchtregelklep op de intercooler. Ook deze heeft een thermostaat die de intercooler pas in werking zet als de lucht warm is geworden. Ik vertrouwde de thermostaten niet, dus ik dacht, eerst zo proberen. Echter heb ik ook geen verwarming op het spruitstuk en dat alles tezamen maakte het mengsel waarschijnlijk te koud. Het schokken (alsof de brandstofvoorziening niet goed is) was daarmee vrijwel over.

De dag erop naar m'n werk schrok ik van de trillingen (tussen 2000 en 3000 toeren) die nu zich nog in sterkere maten voordeden. Een beetje het gevoel alsof je met een kromme aandrijfas rijdt. Ik heb toen de onsteking een stuk minder vroeg gezet door een nieuw curve in de ontsteking te laden. Dat scheelde enorm. De trillingen waren weg, alleen liep de motor nu schokkerig en zonder voldoende power, alsof je met een slechte ontsteking rijdt, met wat ploffen hier en daar.

Ik had al nieuwe bougies erin willen zetten, maar die waren niet op voorraad. Deze heb ik er gisteravond ingezet en wat een power. Alleen stationair is nog niet lekker (een beetje als een rally-auto). Ontsteking verdient nog finetuning, maar er is goed mee te rijden. Ik heb het idee dat de turbodruk te hoog is. Ik dacht ik ga eens een stukje 120 rijden en ik zat, bijna zonder te willen, meteen op de 160, zonder het gevoel van een afname in de versnelling te bespeuren. Dit zou kunnen omdat ik de 2e aansluiting op de actuator van de turbo niet heb aangesloten en daarna geen aanvullende afstelling heb uitgevoerd.

Toch gauw die boostmeter aansluiten.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155813Bericht deutz »

Te hoge turbodruk heb ik eens gehad met een 5 Alpine Turbo, dat hoor je dus heel goed!!
Hij begon op z,n lagerschalen te bonken! oorzaak, de waste gate zat vast!
Alles weer gangbaar gemaakt en het euvel was verholpen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Willem-Jan
Berichten: 47
Lid geworden op: zo jan 17, 2010 11:34 am

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155815Bericht Willem-Jan »

Leuk dat je naar de RTC-meeting komt, ik ben erg benieuwd. Waarschijnlijk zijn daar ook wel mensen die je kunnen helpen, in elk geval genoeg GT Turbo's om het e.e.a. af te kijken.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155846Bericht Okido »

Net even een proefritje met m'n vrouw. Afstellen kan nog veel beter, maar het is rijdbaar. Opvallend is dat een turbo niet gauw herry produceert.

Een stukje video van de rit:
http://tinypic.com/player.php?v=28m1xj7 ... PnsnlJ0y00
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155851Bericht Mark4GTL »

ding wil wa lopen zo te zien...

mooi projectje
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155858Bericht Okido »

De turbo is echt verslavend.
Ik heb een provisorisch boostmetertje aangebracht. De turbodruk komt op 0.9 bar.
Afbeelding
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie