Rodeo GT Turbo

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155510Bericht Okido »

Op het blok zit een standaard R5 GT sandwich met 2 uitgangen naar de oliekoeler. Daar heb ik het oliefilter vervangen door een lege deksel, zodat de olie er wel door kan maar niet wordt gefilterd. Een slang gaat naar de koeler. De andere gaat naar zo'n zelfde sandwich, die ik aan de achterkant heb afgedicht met een plaat. Hierop zit het oliefilter geschroefd. Vandaaruit gaat de andere slang ook naar de koeler.

Je kan dit soort dingen ook gewoon aanschaffen onder andere van Mocal:
http://www.mocal.co.uk/products.html#remotefilterheads

Maar ik dacht, ik probeer het eerst zo. Ik heb het oliesysteem getest door de startmotor te laten draaien. Ook om de turbo van olie te voorzien, voordat ik echt ga starten. In de olieleiding naar de turbo zit een ventiel om terulopen te voorkomen. Bij het testen lekte het op de schroefjes op de plaat op de sandwich van het oliefilter. Hier zitten u zelfgemaakte pakkinkjes. En het lekte van het deksel op sandwich op het blok. Dat had ik niet goed gelast.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155511Bericht jeffr4 »

Juist ja, daarom vroeg ik er naar, want ik kon zo niet zien hoe je het met name hebt opgelost aan het blok.
De beide uitvoeringen zijn inderdaad zo te koop en best betaalbaar, ik heb e nog geen 20 euries voor een adapter betaald, maar natuurlijk zo is het veel leuker,..... selfmade. :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155516Bericht Bertje »

Goed bezig, Ido! Je raakt me wel een beetje kwijt met oliekoelers en op afstand gemonteerde oliefilters, maar er wordt duidelijk over negedacht! Heb je je vrouw nog kunnen lijmen door t prachtige eindresultaat te laten zien :wink:

@ Jeffrey: goed om te weten dat de krukaspoulie gewoon past als je het chassis op een strategische plek nader kennis laat maken met een grote rubber hamer oid, dat biedt weer mogelijkheden voor ee triggerwheel op die plek!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155518Bericht jeffr4 »

Bertje schreef:@ Jeffrey: goed om te weten dat de krukaspoulie gewoon past als je het chassis op een strategische plek nader kennis laat maken met een grote rubber hamer oid, dat biedt weer mogelijkheden voor ee triggerwheel op die plek!
Uiteraard kun je daar eventueel nog meer ruimte maken met wat laswerk, maar het zou ook voor mij de oplossing geweest zijn, als de R5AT triggerwheel niet zou passen, of beschikbaar zou zijn,( just out of simplicity ) en met een shim kit en een universal 114 mm 36-1, DE oplossing voor je Twingo-blok!
Met de Renix zou ook nog een Mega Squirt met 22-1 patron op de krukaspoelie een mogelijkheid zijn.

Ik zou voor de triggerwheel/krukaspoelie optie kiezen René en ook een goede adjustable bracket voor de sensor beschikbaar !
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155525Bericht Bertje »

Ha Jeffrey, klinkt alsof jij een website weet waar die spul standaard verkrijgbaar is, dus triggerwheel en sensor bracket, kun je die info doorspelen? Ik ken tot nu toe alleen triggerwheels.com, maar daar staat die bracket niet op geloof ik...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155526Bericht Okido »

@Bertje: Op die site die jij opgeeft staan hier de sensors:

http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d10.html

Onder Crank/Camshaft sensor.

Die trigger wheels zijn er vanaf 2,5 inch in diameter. Uit- of indeuken wordt daarmee overbodig. Wel zelf een bracket maken of aanpassen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155539Bericht jeffr4 »

Zie dat er zelfs een... 2 Inch 36-1... te verkrijgen is! nog kleiner :D

Ik ken deze leverancier niet, maar ook deze heeft een bolt-on kit met een bijpassende lengte VR sensor en aansluiting en afhankelijk van de diameter
Afbeelding
Hierbij is dus met hun Crank-sensor bracket ook de positie nauwkeurig te stellen op zowel de 1 mm afstand en het midden en ....uit te lijnen
Zie webpage : http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d37.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook hun ander pages over Fitting Guide , Trigger wheels and rev limits ,Diagnostic Equipment bovenaan bij Technical
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155551Bericht Bertje »

Bedankt mannen!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155558Bericht RVIER »

voor die bedragen hoef je niet te gaan figuurzagen :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155578Bericht Okido »

Afgelopen dagen de brandstofvoorziening gemonteerd. Nieuwe leiding naar de elektrische branstofpomp en een stroomdraad. Vervolgens een retourleiding op de benzinevulpijp. Daarna de benzinedrukregelaar aangesloten.

Inmiddels de waterpomp getest op vol vermogen. Lekte liefst op 4 plaatsten, maar dat bleken allemaal slangklemmen te zijn die moesten worden verplaatst. Bij sommige heb ik er gewoon eentje naast gezet. Als de klemmen te breed zijn knijpen ze schijnbaar niet goed samen.

Dan voorlopig even de dynamodraad op de bobine gezet voor stroom en provisorisch de 123-ontsteking aangesloten. Deze staat nu nog getuned op de TX-motor. En dan de eerste startpoging. Hij starte meteen (ik had de brandstof al een paar keer rond gepompt), maar bleef wel knallen en beroerd lopen. Na een paar minuten zag ik dat ik de opening op het inlaatspruitstuk voor de vacuumvervroeger nog open had staan. Ik moet daar nog een verloop voor maken. Deze dus even afgedicht.

De tweede startpoging heb ik op film.Bij de eerste poging wist ik nog niet hoe de camera werkte :-? Ik moet zeggen, ik ben tot dusver tevreden. Nu alles vastzetten op de juiste plek, hier en daar een paar beugeltjes maken, de wielen eronder en gaan afstellen.

Video: http://www.dailymotion.com/video/x2hizx ... turbo_auto
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155581Bericht jeffr4 »

Goed bezig....hou er zo van !! Chapeau :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155583Bericht Bertje »

Klinkt goed, hoor ik daar ook de turbo blazen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155585Bericht Okido »

Dat weet ik zelf nog niet. Het viel me pas op op de video. Momenteel moet ik wat achterstand inhalen op het werk. Dus ik vermoed dat het maart wordt, voor ik verder kan.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155590Bericht RVIER »

Klinkt goed, hoor ik daar ook de turbo blazen?
dacht ik ook even te horen, toen de motor uitliep.
Echte (positieve) turbo fluit kan eigenlijk niet bij de lage toerentallen die we zagen.
Mogelijk is het gefluit van een tegenstroom die ontstaat als de turbo door de massatraagheid doordraait, maar er weinig gas uit de uitlaat komt. De tegenstroom (turbo-inductiestroom?) heft die locale onderdruk op.

ben beniewd naar de performance enveloppe

vr gr Fons

Je schrijft dat de karb luchtdicht is. Hoe zit dat eigenlijk met de benzinedruk in relatie tot de turbodruk. Worden die drukken ergens vergeleken. respectievelijk wordt het drukverschil ergens constant gehouden?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155597Bericht jeffr4 »

MAP sensor... :D
Plaats reactie