Rodeo GT Turbo
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Rodeo GT Turbo
Op het blok zit een standaard R5 GT sandwich met 2 uitgangen naar de oliekoeler. Daar heb ik het oliefilter vervangen door een lege deksel, zodat de olie er wel door kan maar niet wordt gefilterd. Een slang gaat naar de koeler. De andere gaat naar zo'n zelfde sandwich, die ik aan de achterkant heb afgedicht met een plaat. Hierop zit het oliefilter geschroefd. Vandaaruit gaat de andere slang ook naar de koeler.
Je kan dit soort dingen ook gewoon aanschaffen onder andere van Mocal:
http://www.mocal.co.uk/products.html#remotefilterheads
Maar ik dacht, ik probeer het eerst zo. Ik heb het oliesysteem getest door de startmotor te laten draaien. Ook om de turbo van olie te voorzien, voordat ik echt ga starten. In de olieleiding naar de turbo zit een ventiel om terulopen te voorkomen. Bij het testen lekte het op de schroefjes op de plaat op de sandwich van het oliefilter. Hier zitten u zelfgemaakte pakkinkjes. En het lekte van het deksel op sandwich op het blok. Dat had ik niet goed gelast.
Je kan dit soort dingen ook gewoon aanschaffen onder andere van Mocal:
http://www.mocal.co.uk/products.html#remotefilterheads
Maar ik dacht, ik probeer het eerst zo. Ik heb het oliesysteem getest door de startmotor te laten draaien. Ook om de turbo van olie te voorzien, voordat ik echt ga starten. In de olieleiding naar de turbo zit een ventiel om terulopen te voorkomen. Bij het testen lekte het op de schroefjes op de plaat op de sandwich van het oliefilter. Hier zitten u zelfgemaakte pakkinkjes. En het lekte van het deksel op sandwich op het blok. Dat had ik niet goed gelast.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Juist ja, daarom vroeg ik er naar, want ik kon zo niet zien hoe je het met name hebt opgelost aan het blok.
De beide uitvoeringen zijn inderdaad zo te koop en best betaalbaar, ik heb e nog geen 20 euries voor een adapter betaald, maar natuurlijk zo is het veel leuker,..... selfmade.
De beide uitvoeringen zijn inderdaad zo te koop en best betaalbaar, ik heb e nog geen 20 euries voor een adapter betaald, maar natuurlijk zo is het veel leuker,..... selfmade.
Re: Rodeo GT Turbo
Goed bezig, Ido! Je raakt me wel een beetje kwijt met oliekoelers en op afstand gemonteerde oliefilters, maar er wordt duidelijk over negedacht! Heb je je vrouw nog kunnen lijmen door t prachtige eindresultaat te laten zien
@ Jeffrey: goed om te weten dat de krukaspoulie gewoon past als je het chassis op een strategische plek nader kennis laat maken met een grote rubber hamer oid, dat biedt weer mogelijkheden voor ee triggerwheel op die plek!
@ Jeffrey: goed om te weten dat de krukaspoulie gewoon past als je het chassis op een strategische plek nader kennis laat maken met een grote rubber hamer oid, dat biedt weer mogelijkheden voor ee triggerwheel op die plek!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
Uiteraard kun je daar eventueel nog meer ruimte maken met wat laswerk, maar het zou ook voor mij de oplossing geweest zijn, als de R5AT triggerwheel niet zou passen, of beschikbaar zou zijn,( just out of simplicity ) en met een shim kit en een universal 114 mm 36-1, DE oplossing voor je Twingo-blok!Bertje schreef:@ Jeffrey: goed om te weten dat de krukaspoulie gewoon past als je het chassis op een strategische plek nader kennis laat maken met een grote rubber hamer oid, dat biedt weer mogelijkheden voor ee triggerwheel op die plek!
Met de Renix zou ook nog een Mega Squirt met 22-1 patron op de krukaspoelie een mogelijkheid zijn.
Ik zou voor de triggerwheel/krukaspoelie optie kiezen René en ook een goede adjustable bracket voor de sensor beschikbaar !
Re: Rodeo GT Turbo
Ha Jeffrey, klinkt alsof jij een website weet waar die spul standaard verkrijgbaar is, dus triggerwheel en sensor bracket, kun je die info doorspelen? Ik ken tot nu toe alleen triggerwheels.com, maar daar staat die bracket niet op geloof ik...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
@Bertje: Op die site die jij opgeeft staan hier de sensors:
http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d10.html
Onder Crank/Camshaft sensor.
Die trigger wheels zijn er vanaf 2,5 inch in diameter. Uit- of indeuken wordt daarmee overbodig. Wel zelf een bracket maken of aanpassen.
http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d10.html
Onder Crank/Camshaft sensor.
Die trigger wheels zijn er vanaf 2,5 inch in diameter. Uit- of indeuken wordt daarmee overbodig. Wel zelf een bracket maken of aanpassen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Zie dat er zelfs een... 2 Inch 36-1... te verkrijgen is! nog kleiner
Ik ken deze leverancier niet, maar ook deze heeft een bolt-on kit met een bijpassende lengte VR sensor en aansluiting en afhankelijk van de diameter
Hierbij is dus met hun Crank-sensor bracket ook de positie nauwkeurig te stellen op zowel de 1 mm afstand en het midden en ....uit te lijnen
Zie webpage : http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d37.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook hun ander pages over Fitting Guide , Trigger wheels and rev limits ,Diagnostic Equipment bovenaan bij Technical
Ik ken deze leverancier niet, maar ook deze heeft een bolt-on kit met een bijpassende lengte VR sensor en aansluiting en afhankelijk van de diameter
Hierbij is dus met hun Crank-sensor bracket ook de positie nauwkeurig te stellen op zowel de 1 mm afstand en het midden en ....uit te lijnen
Zie webpage : http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d37.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook hun ander pages over Fitting Guide , Trigger wheels and rev limits ,Diagnostic Equipment bovenaan bij Technical
Re: Rodeo GT Turbo
voor die bedragen hoef je niet te gaan figuurzagen
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Rodeo GT Turbo
Afgelopen dagen de brandstofvoorziening gemonteerd. Nieuwe leiding naar de elektrische branstofpomp en een stroomdraad. Vervolgens een retourleiding op de benzinevulpijp. Daarna de benzinedrukregelaar aangesloten.
Inmiddels de waterpomp getest op vol vermogen. Lekte liefst op 4 plaatsten, maar dat bleken allemaal slangklemmen te zijn die moesten worden verplaatst. Bij sommige heb ik er gewoon eentje naast gezet. Als de klemmen te breed zijn knijpen ze schijnbaar niet goed samen.
Dan voorlopig even de dynamodraad op de bobine gezet voor stroom en provisorisch de 123-ontsteking aangesloten. Deze staat nu nog getuned op de TX-motor. En dan de eerste startpoging. Hij starte meteen (ik had de brandstof al een paar keer rond gepompt), maar bleef wel knallen en beroerd lopen. Na een paar minuten zag ik dat ik de opening op het inlaatspruitstuk voor de vacuumvervroeger nog open had staan. Ik moet daar nog een verloop voor maken. Deze dus even afgedicht.
De tweede startpoging heb ik op film.Bij de eerste poging wist ik nog niet hoe de camera werkte Ik moet zeggen, ik ben tot dusver tevreden. Nu alles vastzetten op de juiste plek, hier en daar een paar beugeltjes maken, de wielen eronder en gaan afstellen.
Video: http://www.dailymotion.com/video/x2hizx ... turbo_auto
Inmiddels de waterpomp getest op vol vermogen. Lekte liefst op 4 plaatsten, maar dat bleken allemaal slangklemmen te zijn die moesten worden verplaatst. Bij sommige heb ik er gewoon eentje naast gezet. Als de klemmen te breed zijn knijpen ze schijnbaar niet goed samen.
Dan voorlopig even de dynamodraad op de bobine gezet voor stroom en provisorisch de 123-ontsteking aangesloten. Deze staat nu nog getuned op de TX-motor. En dan de eerste startpoging. Hij starte meteen (ik had de brandstof al een paar keer rond gepompt), maar bleef wel knallen en beroerd lopen. Na een paar minuten zag ik dat ik de opening op het inlaatspruitstuk voor de vacuumvervroeger nog open had staan. Ik moet daar nog een verloop voor maken. Deze dus even afgedicht.
De tweede startpoging heb ik op film.Bij de eerste poging wist ik nog niet hoe de camera werkte Ik moet zeggen, ik ben tot dusver tevreden. Nu alles vastzetten op de juiste plek, hier en daar een paar beugeltjes maken, de wielen eronder en gaan afstellen.
Video: http://www.dailymotion.com/video/x2hizx ... turbo_auto
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Klinkt goed, hoor ik daar ook de turbo blazen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
Dat weet ik zelf nog niet. Het viel me pas op op de video. Momenteel moet ik wat achterstand inhalen op het werk. Dus ik vermoed dat het maart wordt, voor ik verder kan.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
dacht ik ook even te horen, toen de motor uitliep.Klinkt goed, hoor ik daar ook de turbo blazen?
Echte (positieve) turbo fluit kan eigenlijk niet bij de lage toerentallen die we zagen.
Mogelijk is het gefluit van een tegenstroom die ontstaat als de turbo door de massatraagheid doordraait, maar er weinig gas uit de uitlaat komt. De tegenstroom (turbo-inductiestroom?) heft die locale onderdruk op.
ben beniewd naar de performance enveloppe
vr gr Fons
Je schrijft dat de karb luchtdicht is. Hoe zit dat eigenlijk met de benzinedruk in relatie tot de turbodruk. Worden die drukken ergens vergeleken. respectievelijk wordt het drukverschil ergens constant gehouden?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)