Rodeo GT Turbo
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Rodeo GT Turbo
Nu het forum zo mooi opnieuw ingedeeld is met een aparte rubriek "restauratie en projecten " kan ik niet achterblijven. Ik heb een Renault Rodeo 6, type 2B. Standaard geleverd met een Renault Cleon motortje van 1108 cc. Vermogen circa 47 PK. Deze motor zit ook in de Renault 6 en is hetzelfde als de R4 GTL motor maar dan opgevoerd met met een 32 mm carburateur.
Bij regelmatig gebruik hinderde mij toch de matige prestaties bij toch wel veel toeren. Nu rijd ik weinig boven de 100 km/h, maar ik hou wel van flink optrekken. Ik heb dus in het verleden al 's een upgrade gedaan (laten doen door 4f4ts) met een R5 TX motor. De Cleon C1J 713. Toen deze na een brand niet meer functioneerde heb ik 'm gerepareerd met 2 cilinderbussen en zuigers uit een Volvo B14 blok. De carburateur van een Renault 5 Alpine Turbo en verder standaard ontsteking, uitlaat en luchtfilter. De ontsteking is later een 123-ontsteking geworden, maar wel met de standaard curves erin geprogrammeerd.
Nu zal deze configuratie circa 64 pk hebben. Optrekken van 0 tot 100 doe ik in plus minus 12 a 13 seconden. Echter de moderne auto wordt al sneller. Zelfs mijn vrouw heeft met haar Citroen C1 al 68 Pk. Dus tijd voor wat anders.
Eerder heb ik al eens een Rodeo 4x4 Sinpar (quatre roues motrices) met een Alpinemotor gehad. Dit beviel niet omdat de overbrenging niet paste bij het vermogen. Ook ben ik niet echt kapot van het cross-flowconcept. Mijn oog is daarom gevallen op de "modernere" Renault GT Turbo motor. Voorkomend in de R5, R9 en R11. Ik heb al een tijdje zo'n blok staan en ben van weekend begonnen met de inventarisatie.
Eerste stap: De kop eraf trekken om de staat van de cilinders en kop de beoordelen.
Een lichte obessie: Mijn turbo verzamelwoede. Zal wel stoppen als het project succesvol afgesloten wordt.
De motor ziet er goed uit van binnen. De volgende stap wordt de oude eruit takelen. Alleen zit ik nu even met de griep. Ik houd jullie op de hoogte.
Bij regelmatig gebruik hinderde mij toch de matige prestaties bij toch wel veel toeren. Nu rijd ik weinig boven de 100 km/h, maar ik hou wel van flink optrekken. Ik heb dus in het verleden al 's een upgrade gedaan (laten doen door 4f4ts) met een R5 TX motor. De Cleon C1J 713. Toen deze na een brand niet meer functioneerde heb ik 'm gerepareerd met 2 cilinderbussen en zuigers uit een Volvo B14 blok. De carburateur van een Renault 5 Alpine Turbo en verder standaard ontsteking, uitlaat en luchtfilter. De ontsteking is later een 123-ontsteking geworden, maar wel met de standaard curves erin geprogrammeerd.
Nu zal deze configuratie circa 64 pk hebben. Optrekken van 0 tot 100 doe ik in plus minus 12 a 13 seconden. Echter de moderne auto wordt al sneller. Zelfs mijn vrouw heeft met haar Citroen C1 al 68 Pk. Dus tijd voor wat anders.
Eerder heb ik al eens een Rodeo 4x4 Sinpar (quatre roues motrices) met een Alpinemotor gehad. Dit beviel niet omdat de overbrenging niet paste bij het vermogen. Ook ben ik niet echt kapot van het cross-flowconcept. Mijn oog is daarom gevallen op de "modernere" Renault GT Turbo motor. Voorkomend in de R5, R9 en R11. Ik heb al een tijdje zo'n blok staan en ben van weekend begonnen met de inventarisatie.
Eerste stap: De kop eraf trekken om de staat van de cilinders en kop de beoordelen.
Een lichte obessie: Mijn turbo verzamelwoede. Zal wel stoppen als het project succesvol afgesloten wordt.
De motor ziet er goed uit van binnen. De volgende stap wordt de oude eruit takelen. Alleen zit ik nu even met de griep. Ik houd jullie op de hoogte.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Wow een hoop Turbootjes zo te zien, maar overweeg je dan niet om een wat modernere variabele LP Turbo aan te schaffen om juist ook meteen bij de lage toeren een leuke druk en vulling te hebben en ook geen turbo-gat. Heb daartoe een Garret GT12 aangeschaft.Okido schreef: Bij regelmatig gebruik hinderde mij toch de matige prestaties bij toch wel veel toeren. Nu rijd ik weinig boven de 100 km/h, maar ik hou wel van flink optrekken.
Re: Rodeo GT Turbo
Dat lijkt me fantastisch jeffr4, maar ik wil eerst eens gebruiken wat ik heb liggen. Als ik dat aan de praat krijg ben ik al blij. Momenteel zoek ik de vervroegingscurve van de RE208 of RE209 ontstekingsmodule. Ik ben namelijk van plan om de 123-tune te gebruiken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Ik hoop voor je dat die 123 Ignition past in het GTT blok.....? En...in combinatie met je Renix ontstekingsmodule, welke heb je precies de 208 of 209...?
Re: Rodeo GT Turbo
Die 123-ignition zou moeten passen. Er past ook een gewone Ducellier in.
Ik heb in m'n Renault een tunebare. Ik heb dus de gegevens nodig van een RE 208 of 209, die zijn redelijk uitwisselbaar.
Ik heb in m'n Renault een tunebare. Ik heb dus de gegevens nodig van een RE 208 of 209, die zijn redelijk uitwisselbaar.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Alvast een paar foto's.
De motor zoals die er inzat. Duidelijk te zien dat er ruimte is voor een turbocompressor.
La bete demonte (even zonder accentjes)
Wel even slikken, om m'n Rodeo zo te zien.
De motor zoals ik 'm van Marktplaats heb gehaald. Moet passen toch?
Even gespeeld met m'n micrometer.
Morgen de nokkenas overzetten. Dit type motor heeft een klepvolgorde van uit/in/in/uit/uit/in/in/uit. verder zit het snaarwiel voor de dynamo/waterpomp aan de vliegwielkant. De keuze die je dan hebt voor een nokkenas is beperkt of je moet 'm laten retailleren. Op maat laten draaien betekent ook laten harden. Dat is allemaal veel gedoe. Het blijkt dat de nokkenas van de GT Turbo nogal afwijkt van de de standaardnokkenassen. Echter komt het diagram van de R5 TX redelijk overeen met die van de R5 Alpine Turbo (108 PK), dus ga ik die gebruiken.
De motor zoals die er inzat. Duidelijk te zien dat er ruimte is voor een turbocompressor.
La bete demonte (even zonder accentjes)
Wel even slikken, om m'n Rodeo zo te zien.
De motor zoals ik 'm van Marktplaats heb gehaald. Moet passen toch?
Even gespeeld met m'n micrometer.
Morgen de nokkenas overzetten. Dit type motor heeft een klepvolgorde van uit/in/in/uit/uit/in/in/uit. verder zit het snaarwiel voor de dynamo/waterpomp aan de vliegwielkant. De keuze die je dan hebt voor een nokkenas is beperkt of je moet 'm laten retailleren. Op maat laten draaien betekent ook laten harden. Dat is allemaal veel gedoe. Het blijkt dat de nokkenas van de GT Turbo nogal afwijkt van de de standaardnokkenassen. Echter komt het diagram van de R5 TX redelijk overeen met die van de R5 Alpine Turbo (108 PK), dus ga ik die gebruiken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Mooi project, ben beniewd!
Bij de R4 zit de poulie voor waterpomp en dynamo toch ook aan vliegwielkant? Of begrijp ik het verkeerd? Heb zelf nog een 1400cc blok liggen dat die poulie aan distributiekant op de nokkenas heeft zitten, dit is de verkeerde kant voor R4 en kan gefixt worden door een andere nokkenas (met pouliestomp aan vliegwielkant) te plaatsen.
Bij de R4 zit de poulie voor waterpomp en dynamo toch ook aan vliegwielkant? Of begrijp ik het verkeerd? Heb zelf nog een 1400cc blok liggen dat die poulie aan distributiekant op de nokkenas heeft zitten, dit is de verkeerde kant voor R4 en kan gefixt worden door een andere nokkenas (met pouliestomp aan vliegwielkant) te plaatsen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
Dat klopt Bert, daarom ga ik de nokkenas erin zetten van de R5 TX.
Probleem is dat het diagram van een turbo vaak afwijkt van een atmosferische motor. Wat betreft de openingstijden komt de nokkenas van de sportieve cleon 956 cc - vooral qua uitlaat - het meest overeen.
Echter de R5 TX heeft een nokkenas met op zich bescheiden openingstijden en waarbij de verdeling over het bdp en odp redelijk overeenkomt met de R5 Alpine Turbo, respectievelijk 12-56-56-12 en 10-54-54-10. Een turbo heeft over het algemeen niet zo'n hele wilde nokkenas. Dat maakt dat de as van R5 TX een bereik heeft van 248 graden voor inlaat en uitlaat tegenover de Alpine Turbo 244 in en uit. Dat komt al in de buurt van de R4 GTL met 240 graden.
De R5 Gt Turbo nokkenas heeft overigens een bereik van 260 graden in en uit. Ik zal dus wat aan vermogen inleveren. Het belangrijkste is echter dat ie makkelijk op toeren komt en soepel blijft rijden.
Ik had natuurlijk ook voor de oplossing van jeffr4 kunnen kiezen. Gewoon een stukje schutbord verwijderen (wel heel mooi gedaan overigens). Ik weet echter niet of ik met deze configuratie blijf rijden. En een schutbord van een Rodeo is slecht te krijgen.
Probleem is dat het diagram van een turbo vaak afwijkt van een atmosferische motor. Wat betreft de openingstijden komt de nokkenas van de sportieve cleon 956 cc - vooral qua uitlaat - het meest overeen.
Echter de R5 TX heeft een nokkenas met op zich bescheiden openingstijden en waarbij de verdeling over het bdp en odp redelijk overeenkomt met de R5 Alpine Turbo, respectievelijk 12-56-56-12 en 10-54-54-10. Een turbo heeft over het algemeen niet zo'n hele wilde nokkenas. Dat maakt dat de as van R5 TX een bereik heeft van 248 graden voor inlaat en uitlaat tegenover de Alpine Turbo 244 in en uit. Dat komt al in de buurt van de R4 GTL met 240 graden.
De R5 Gt Turbo nokkenas heeft overigens een bereik van 260 graden in en uit. Ik zal dus wat aan vermogen inleveren. Het belangrijkste is echter dat ie makkelijk op toeren komt en soepel blijft rijden.
Ik had natuurlijk ook voor de oplossing van jeffr4 kunnen kiezen. Gewoon een stukje schutbord verwijderen (wel heel mooi gedaan overigens). Ik weet echter niet of ik met deze configuratie blijf rijden. En een schutbord van een Rodeo is slecht te krijgen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Vraagje: hoe identificeer je de verschillende nokkenassen? Heb je een lijstje met kennummers?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rodeo GT Turbo
Bedoel je in welk type motor welke as zit of hoe je herkent uit welke auto een as is gekomen als deze los ligt?
Wat betreft het eerste verlaat ik mij op de Manuel reparation moteur C van Renault.
Wat betreft het eerste verlaat ik mij op de Manuel reparation moteur C van Renault.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Ik wilde dan ook perse de modernere injectiemotor zo laten, zoals die is, maar je kunt het stuk wat je eruit slijpt bewaren en daarna weer inlassen.... Je neemt dan toch ook de moeite om een motorwissel te doen, dan kan dat beetje laswerk er ook bij.Okido schreef:
Ik had natuurlijk ook voor de oplossing van jeffr4 kunnen kiezen. Gewoon een stukje schutbord verwijderen (wel heel mooi gedaan overigens). Ik weet echter niet of ik met deze configuratie blijf rijden. En een schutbord van een Rodeo is slecht te krijgen.
Als ik het goed begrijp heb je een R5 GTT 1.4 blok met de vierkante poorten..?
Ikzelf ben ook niet gecharmeerd van een cross-flow en met dit blok en je doelstelling zou ik toch kiezen voor een 956 nokkenas, MAP sensor en met een LP Turbo uit b.v een Volvo 9 serie ( lekker goedkoop).
Maar ja, ik heb mijn keuze al gemaakt met een injectie-turbootje...
Re: Rodeo GT Turbo
Wanneer ga jij je turbo erop zetten jeffry of zit ie er al op?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rodeo GT Turbo
Ik heb deze nog niet gemonteerd, enerzijds een andere staalbuistraverse gemaakt , omdat anders de turbo
tegen de platen traverse komt en anderzijds een tussenstuk gemaakt om de R5GTT uitlaatspruitstuk met de vierkante flens te kunnen monteren op de driehoekige flens van de moderne Garrett turbo en in dit tussenstuk een schroefgat voor de lambda.
Al de onderdelen heb ik gepast liggen, maar gezien de drukte van de andere projecten ben ik er nog niet toe gekomen, wilde ook eerst deze injectie configuratie uittesten en gezien de prestaties, supersnel en veeeeel te hard...vond ik het qua rijden wel goed zo, uiterst tevreden .. maar toch nog wat fine-tuning, zoals een grotere diameter benzineterugvoerleiding, die ik straks zeker nodig heb.
Nog bezig een mooie passende goed sluitende metalen aanzuigkap voor boven de injector maken, waar de gecomprimeerde lucht het injectiehuis inkan.
Maar ja...tijd...bezig met mijn kitcar... ik denk winterprojectje! dus binnenkort..
tegen de platen traverse komt en anderzijds een tussenstuk gemaakt om de R5GTT uitlaatspruitstuk met de vierkante flens te kunnen monteren op de driehoekige flens van de moderne Garrett turbo en in dit tussenstuk een schroefgat voor de lambda.
Al de onderdelen heb ik gepast liggen, maar gezien de drukte van de andere projecten ben ik er nog niet toe gekomen, wilde ook eerst deze injectie configuratie uittesten en gezien de prestaties, supersnel en veeeeel te hard...vond ik het qua rijden wel goed zo, uiterst tevreden .. maar toch nog wat fine-tuning, zoals een grotere diameter benzineterugvoerleiding, die ik straks zeker nodig heb.
Nog bezig een mooie passende goed sluitende metalen aanzuigkap voor boven de injector maken, waar de gecomprimeerde lucht het injectiehuis inkan.
Maar ja...tijd...bezig met mijn kitcar... ik denk winterprojectje! dus binnenkort..
Re: Rodeo GT Turbo
Even een update, we zijn een stukje verder.
De nokkenassen zijn gedemonteerd. Je ziet duidelijk het verschil tussen de oude (R4 en Oer 5) en de nieuwere Renaults (Super 5 en R9, R11, R18, etc). Op de onderste mis je het stuk waar je de Poulie voor dynamo en waterpomp op kan zetten.
Het Turboblok mist de laatste lagerschaal aan de Pouliekant. Deze kant zit afgedicht met een dekseltje, dat je er makkelijk uit ramt. Om de lagerschaal te monteren heb ik een draadeind gebruikt.
De andere kant tijdens het plaatsen van de lagerschaal. Dit komt precies aan omdat in de schaal oliekanaaltjes zitten, die op hun plek moeten vallen.
Het vliegwiel van de GT Turbo is te groot. Op de krukas past echter een vliegwiel van een R4 of Oer R5. Ik heb hier een GTL en een R5TX vliegwiel. Deze laatste heeft de Renix tanden er omheen zitten. Omdat ik de 123-ignition ga gebruiken heb ik de Renix-ontsteking niet nodig, dus ik denk dat ik ga voor het GTL-wieletje. De koppeling wordt ook de standaard 180mm van de R4 GTL. Ik zag op misterauto.nl dat deze ook geleverd wordt voor de R5 Alpine Turbo. Het lijkt me dat die dus iets hebben kan.
Even een spelingcheck, alles binnen de normen.
Voor de zekerheid een diagramcontrole. Uiteraard rekeninghoudend met de theoretische klepspeling. Ik wilde ook weten wat nu het werkelijke verschil is met een R5 Alpine Turbo diagram. Ik moet zeggen het komt aardig in de buurt. Doordat de uitlaatklep eerder dicht gaat dan bij de GT Turbo, kan dit bijdragen aan een Turbogat. Je wilt met een Turbo echter ook niet teveel overlap van je in- en uitlaat. Maar hopen voor het beste.
Het zijaanzicht van de distributie. Hier zie je ook de waterin- en -uitlaat die ik alvast gemaakt heb voor de remote waterpomp.
Het blok past niet zomaar, even wat overbodige uitsteeksels verwijderd.
Evenals aan de andere kant. Ik moet alleen nog de dynamosteun aan de bovenkant afzagen.
Na meer dan 10 paspogingen, zit het blok er perfect in. De stuurstang draait vrij en het blok schuurt niet meer tegen het schutbord aan. Ook is er net genoeg ruimte voor de olieretourleiding. Het blok zelf is nog niet klaar, maar ik wil eerst alles uitgemeten hebben. Ik heb de linkermotorsteun vervangen door een rechtermotorsteun. Vervolgens heb ik deze een ruime centimer laten zakken. In totaal komt de motor links nu circa 2 cm omhoog.
Wat ik nooit verwacht had is dat de motor te hoog komt. Door de uitstekende carburateur kan de motorkap niet meer dicht. Dit is even balen, want de 2 cm te hoog is precies de afstand van de verhoging motorsteun.
Via het clubcinq-forum heb ik een spruitstuk bemachtigd van een Super 5 monopointinjectie. Deze heb ik wat aangepast voor de GT Turbocarb. Nu kan ik 'm meteen een kwartslag draaien, hetgeen beter uitkomt qua slangen en kabels. De carb staat nu ruim 3 cm lager.
Wat ook opvalt is dat de carburateur scheef staat. Door deze een kwartslag te draaien, heeft de vlotter er iets minder last van. Ik ga eerst proberen of het problemen geeft, voordat ik aan een oplossing begin. Er zijn meer R4's met een GT Turboblok die schijnbaar zo rijden.
Tot zover ben ik tevreden met de proefopstelling. Het blok kan er weer uit om het af te monteren. Volgende keer meer.
De nokkenassen zijn gedemonteerd. Je ziet duidelijk het verschil tussen de oude (R4 en Oer 5) en de nieuwere Renaults (Super 5 en R9, R11, R18, etc). Op de onderste mis je het stuk waar je de Poulie voor dynamo en waterpomp op kan zetten.
Het Turboblok mist de laatste lagerschaal aan de Pouliekant. Deze kant zit afgedicht met een dekseltje, dat je er makkelijk uit ramt. Om de lagerschaal te monteren heb ik een draadeind gebruikt.
De andere kant tijdens het plaatsen van de lagerschaal. Dit komt precies aan omdat in de schaal oliekanaaltjes zitten, die op hun plek moeten vallen.
Het vliegwiel van de GT Turbo is te groot. Op de krukas past echter een vliegwiel van een R4 of Oer R5. Ik heb hier een GTL en een R5TX vliegwiel. Deze laatste heeft de Renix tanden er omheen zitten. Omdat ik de 123-ignition ga gebruiken heb ik de Renix-ontsteking niet nodig, dus ik denk dat ik ga voor het GTL-wieletje. De koppeling wordt ook de standaard 180mm van de R4 GTL. Ik zag op misterauto.nl dat deze ook geleverd wordt voor de R5 Alpine Turbo. Het lijkt me dat die dus iets hebben kan.
Even een spelingcheck, alles binnen de normen.
Voor de zekerheid een diagramcontrole. Uiteraard rekeninghoudend met de theoretische klepspeling. Ik wilde ook weten wat nu het werkelijke verschil is met een R5 Alpine Turbo diagram. Ik moet zeggen het komt aardig in de buurt. Doordat de uitlaatklep eerder dicht gaat dan bij de GT Turbo, kan dit bijdragen aan een Turbogat. Je wilt met een Turbo echter ook niet teveel overlap van je in- en uitlaat. Maar hopen voor het beste.
Het zijaanzicht van de distributie. Hier zie je ook de waterin- en -uitlaat die ik alvast gemaakt heb voor de remote waterpomp.
Het blok past niet zomaar, even wat overbodige uitsteeksels verwijderd.
Evenals aan de andere kant. Ik moet alleen nog de dynamosteun aan de bovenkant afzagen.
Na meer dan 10 paspogingen, zit het blok er perfect in. De stuurstang draait vrij en het blok schuurt niet meer tegen het schutbord aan. Ook is er net genoeg ruimte voor de olieretourleiding. Het blok zelf is nog niet klaar, maar ik wil eerst alles uitgemeten hebben. Ik heb de linkermotorsteun vervangen door een rechtermotorsteun. Vervolgens heb ik deze een ruime centimer laten zakken. In totaal komt de motor links nu circa 2 cm omhoog.
Wat ik nooit verwacht had is dat de motor te hoog komt. Door de uitstekende carburateur kan de motorkap niet meer dicht. Dit is even balen, want de 2 cm te hoog is precies de afstand van de verhoging motorsteun.
Via het clubcinq-forum heb ik een spruitstuk bemachtigd van een Super 5 monopointinjectie. Deze heb ik wat aangepast voor de GT Turbocarb. Nu kan ik 'm meteen een kwartslag draaien, hetgeen beter uitkomt qua slangen en kabels. De carb staat nu ruim 3 cm lager.
Wat ook opvalt is dat de carburateur scheef staat. Door deze een kwartslag te draaien, heeft de vlotter er iets minder last van. Ik ga eerst proberen of het problemen geeft, voordat ik aan een oplossing begin. Er zijn meer R4's met een GT Turboblok die schijnbaar zo rijden.
Tot zover ben ik tevreden met de proefopstelling. Het blok kan er weer uit om het af te monteren. Volgende keer meer.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2