Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Hey Marc, ziet er goed uit! Maak je dan eerst een mal? Van hout of zo?
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Je zou 't inderdaad ook nog kunnen gaan persen.
't is wel heel netjes gedaan !
't is wel heel netjes gedaan !
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Wow, knap werk! Ben ook benieuwd hoe je dat gedaan hebt, als ik richels in plaat probeer te kloppen, sla ik de rest van de plaat ook altijd uit vorm. Ben benieuwd of dat mijn onkunde is, of dat ik te dikke plaat gebruik (dat laatste kan weer op dat eerste slaan).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Mijn werktuigen
Ik heb elk werktuig een letter gegeven om het uitleggen te verkorten.
A is een plaat(4mm) met 2 latten opgelast met afgeronde zijkanten de dikte = de diepte van het profiel
B zijn 2 stukjes plaat (4mm) in een T gelast. de zool is aan het uiteinde afgerond in de vorm van het einde van het profiel
C is een blokje te breedte van de gleuf en dient als ondersteuning op het einde van de plaat
Bij het kloppen van een profiel is het de bedoeling dat je het metaal uitrekt, als je te hard slaagt met de hamer zal de plaat plooien in het profiel Dus alles moet gebeuren met een gedoseerde hamerslag
Start: men legt de plaat in de gewenste positie en slaat met de punt van de hamer langs de rand van het
profiel heen en weer, links en rechts. je merkt dat de plaat na even zijn positie vast houd. Langzaamaan maak je het profiel dieper
Eens een diepte bereikt neem je B een een zwaardere hamer en begin je de onderkant te vlakken. Het afgeronde van B is voor het einde van het profiel
Je kan daarna B in een bankvijs draaien De plaat omdraaien en zo de onderkant van het profiel uitvlakken
Als de plaat begint te krommen moet je stoppen met kloppen een eerst terug recht beugen
Het was de eerste keer dat ik dit gedaan heb. Het is niet zo zuiver als een geperst profiel omdat je de hamer inslagen blijft zien.
Ik heb elk werktuig een letter gegeven om het uitleggen te verkorten.
A is een plaat(4mm) met 2 latten opgelast met afgeronde zijkanten de dikte = de diepte van het profiel
B zijn 2 stukjes plaat (4mm) in een T gelast. de zool is aan het uiteinde afgerond in de vorm van het einde van het profiel
C is een blokje te breedte van de gleuf en dient als ondersteuning op het einde van de plaat
Bij het kloppen van een profiel is het de bedoeling dat je het metaal uitrekt, als je te hard slaagt met de hamer zal de plaat plooien in het profiel Dus alles moet gebeuren met een gedoseerde hamerslag
Start: men legt de plaat in de gewenste positie en slaat met de punt van de hamer langs de rand van het
profiel heen en weer, links en rechts. je merkt dat de plaat na even zijn positie vast houd. Langzaamaan maak je het profiel dieper
Eens een diepte bereikt neem je B een een zwaardere hamer en begin je de onderkant te vlakken. Het afgeronde van B is voor het einde van het profiel
Je kan daarna B in een bankvijs draaien De plaat omdraaien en zo de onderkant van het profiel uitvlakken
Als de plaat begint te krommen moet je stoppen met kloppen een eerst terug recht beugen
Het was de eerste keer dat ik dit gedaan heb. Het is niet zo zuiver als een geperst profiel omdat je de hamer inslagen blijft zien.
Laatst gewijzigd door marcGTL.BE op do sep 11, 2014 9:56 am, 3 keer totaal gewijzigd.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Mooi!
Gereedschap is huisvlijt, neem ik aan? Moet ik ook eens maken...!
Gereedschap is huisvlijt, neem ik aan? Moet ik ook eens maken...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Hier is over nagedacht!
Dit verdient respect hoor! Prachtig gedaan.
Mvg silvio
Dit verdient respect hoor! Prachtig gedaan.
Mvg silvio
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
On wheels
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Ziet er weer piekfijn uit! Assen in de menie gezet, zo te zien? Schijn je nog wel te moeten afwerken met een aflak, menie is enigszins poreus.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geschilderd met RUST-OLEUM COMBIPRIMER in meniekleur(had ik nog staan) achteraf wordt de gehele onderkant behandeld met Terotex record2000HS in zwarte kleurBertje schreef:Ziet er weer piekfijn uit! Assen in de menie gezet, zo te zien? Schijn je nog wel te moeten afwerken met een aflak, menie is enigszins poreus.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Bij het plaatsen van de achterbrug heb ik een ondervinding opgedaan. Het lijkt me de moeite om dit proefondervindelijk te maken.
Ik had eerst de binnenste bevestiging gemonteerd en merkte dan als je bv de rechterkant van de swingarm indrukt dat dan de buitenste bevestiging langs de linkerkant beter op zijn plaats komt. Eens dit gemonteerd de linkerkant ingedrukt en de rechterkant kwam ook zo goed als op zijn plaats.
Het indrukken heb ik gedaan met een spanband en een oude torsie stang, later plaats ik wel eens een foto's.
Ik had eerst de binnenste bevestiging gemonteerd en merkte dan als je bv de rechterkant van de swingarm indrukt dat dan de buitenste bevestiging langs de linkerkant beter op zijn plaats komt. Eens dit gemonteerd de linkerkant ingedrukt en de rechterkant kwam ook zo goed als op zijn plaats.
Het indrukken heb ik gedaan met een spanband en een oude torsie stang, later plaats ik wel eens een foto's.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Bedoel je gewoon dat de ankerplaat aan de linkerkant reageert op de draagarmstand rechts?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Inderdaad, dat is wat ik ondervonden heb.Bertje schreef:Bedoel je gewoon dat de ankerplaat aan de linkerkant reageert op de draagarmstand rechts?
Enkel het gewicht van het chassis is niet voldoende. ik heb door de twee gaten in de swingarm (gietijzer) een oude torsiestang gestoken en deze met een spanriem diagonaal naar voren (aan de voorste ophanging) opgespannen zodat de swingarm inveerde. aan de andere zijde kwam de ankerplaat beter op zijn plaats. Vervolgens de handeling voor de andere kant herhaald en weer met het gewenste resultaat.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Ik leg het chassis op de kop en ga op de ene draagarm staan terwijl ik aan de andere kant de ankerplaat positioneer. Laatste keer alleen gedaan, maar soms ook wel eens met een assistent voor extra gewicht
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Dus eigenlijk hetzelfde principe, Langs ene kant inveren om de andere kant te positioneren. Met de spanriem kon ik het wel gecontroleerd doen. binnen de 30 min. zat heel de achterbrug eronder, bijna zonder te porren en te morren.Bertje schreef:Ik leg het chassis op de kop en ga op de ene draagarm staan terwijl ik aan de andere kant de ankerplaat positioneer. Laatste keer alleen gedaan, maar soms ook wel eens met een assistent voor extra gewicht
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
1 hoekje klaar
Laatst gewijzigd door marcGTL.BE op zo sep 21, 2014 9:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;