Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152250Bericht Jerome »

Hey Marc, ziet er goed uit! Maak je dan eerst een mal? Van hout of zo?
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152253Bericht Tweety »

Je zou 't inderdaad ook nog kunnen gaan persen. :D
't is wel heel netjes gedaan !
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152255Bericht Bertje »

Wow, knap werk! Ben ook benieuwd hoe je dat gedaan hebt, als ik richels in plaat probeer te kloppen, sla ik de rest van de plaat ook altijd uit vorm. Ben benieuwd of dat mijn onkunde is, of dat ik te dikke plaat gebruik (dat laatste kan weer op dat eerste slaan).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152260Bericht marcGTL.BE »

Mijn werktuigen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb elk werktuig een letter gegeven om het uitleggen te verkorten.
A is een plaat(4mm) met 2 latten opgelast met afgeronde zijkanten de dikte = de diepte van het profiel
B zijn 2 stukjes plaat (4mm) in een T gelast. de zool is aan het uiteinde afgerond in de vorm van het einde van het profiel
C is een blokje te breedte van de gleuf en dient als ondersteuning op het einde van de plaat

Bij het kloppen van een profiel is het de bedoeling dat je het metaal uitrekt, als je te hard slaagt met de hamer zal de plaat plooien in het profiel Dus alles moet gebeuren met een gedoseerde hamerslag

Start: men legt de plaat in de gewenste positie en slaat met de punt van de hamer langs de rand van het
profiel heen en weer, links en rechts. je merkt dat de plaat na even zijn positie vast houd. Langzaamaan maak je het profiel dieper

Eens een diepte bereikt neem je B een een zwaardere hamer en begin je de onderkant te vlakken. Het afgeronde van B is voor het einde van het profiel

Je kan daarna B in een bankvijs draaien De plaat omdraaien en zo de onderkant van het profiel uitvlakken

Als de plaat begint te krommen moet je stoppen met kloppen een eerst terug recht beugen

Het was de eerste keer dat ik dit gedaan heb. Het is niet zo zuiver als een geperst profiel omdat je de hamer inslagen blijft zien.
Laatst gewijzigd door marcGTL.BE op do sep 11, 2014 9:56 am, 3 keer totaal gewijzigd.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152262Bericht Bertje »

Mooi!

Gereedschap is huisvlijt, neem ik aan? Moet ik ook eens maken...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152263Bericht silvio »

Hier is over nagedacht!
Dit verdient respect hoor! Prachtig gedaan.

Mvg silvio
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152319Bericht marcGTL.BE »

On wheels
Afbeelding
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152338Bericht Bertje »

Ziet er weer piekfijn uit! Assen in de menie gezet, zo te zien? Schijn je nog wel te moeten afwerken met een aflak, menie is enigszins poreus.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152350Bericht marcGTL.BE »

Bertje schreef:Ziet er weer piekfijn uit! Assen in de menie gezet, zo te zien? Schijn je nog wel te moeten afwerken met een aflak, menie is enigszins poreus.
Geschilderd met RUST-OLEUM COMBIPRIMER in meniekleur(had ik nog staan) achteraf wordt de gehele onderkant behandeld met Terotex record2000HS in zwarte kleur
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152353Bericht marcGTL.BE »

Bij het plaatsen van de achterbrug heb ik een ondervinding opgedaan. Het lijkt me de moeite om dit proefondervindelijk te maken.

Ik had eerst de binnenste bevestiging gemonteerd en merkte dan als je bv de rechterkant van de swingarm indrukt dat dan de buitenste bevestiging langs de linkerkant beter op zijn plaats komt. Eens dit gemonteerd de linkerkant ingedrukt en de rechterkant kwam ook zo goed als op zijn plaats.
Het indrukken heb ik gedaan met een spanband en een oude torsie stang, later plaats ik wel eens een foto's.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152354Bericht Bertje »

Bedoel je gewoon dat de ankerplaat aan de linkerkant reageert op de draagarmstand rechts?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152357Bericht marcGTL.BE »

Bertje schreef:Bedoel je gewoon dat de ankerplaat aan de linkerkant reageert op de draagarmstand rechts?
Inderdaad, dat is wat ik ondervonden heb.

Enkel het gewicht van het chassis is niet voldoende. ik heb door de twee gaten in de swingarm (gietijzer) een oude torsiestang gestoken en deze met een spanriem diagonaal naar voren (aan de voorste ophanging) opgespannen zodat de swingarm inveerde. aan de andere zijde kwam de ankerplaat beter op zijn plaats. Vervolgens de handeling voor de andere kant herhaald en weer met het gewenste resultaat.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152359Bericht Bertje »

Ik leg het chassis op de kop en ga op de ene draagarm staan terwijl ik aan de andere kant de ankerplaat positioneer. Laatste keer alleen gedaan, maar soms ook wel eens met een assistent voor extra gewicht ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152361Bericht marcGTL.BE »

Bertje schreef:Ik leg het chassis op de kop en ga op de ene draagarm staan terwijl ik aan de andere kant de ankerplaat positioneer. Laatste keer alleen gedaan, maar soms ook wel eens met een assistent voor extra gewicht ;-)
Dus eigenlijk hetzelfde principe, Langs ene kant inveren om de andere kant te positioneren. Met de spanriem kon ik het wel gecontroleerd doen. binnen de 30 min. zat heel de achterbrug eronder, bijna zonder te porren en te morren.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI

Bericht: # 152381Bericht marcGTL.BE »

1 hoekje klaar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door marcGTL.BE op zo sep 21, 2014 9:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie