Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Van een eerste Twingo die ik had (van het Twingo dak in mijn GTL) heb ik de motor C3G met mono-injectie. Deze mono-injectie wil ik overzetten op een C1E18 (uit een F6) Als dit lukt kan ik later alles overzetten naar mijn GTL In België mag je eigenlijk geen ander type motor plaatsen (voor zover ik me al geïnformeerd heb)Zij baseren zich op de cilinderinhoud en niet op het vermogen. Op een C1E18 en een 688-12 zit dus geen krukaspoli en een nokkenas draait maar de helft van de snelheid Dus het zal wel het vliegwiel worden. In de Twingo die ik nu heb staan zit een D7F motor met multipunt-injectie. Deze past vermoedelijk ook op een R4 bak(GTL-F6)eventueel ook weer met een te groot vliegwiel De motor is nog niet gedemonteerd dus ik heb er voorlopig nog geen idee van of het mogelijk is deze in een R4 te krijgen, maar ik ga het alleszins bekijken. Voorlopig gaat in de F4 COMBI de originele motor in, een 800-05 met maar 107000 km op de teller.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
De Twingo motor is een motor uit de Cleon serie, net als de R4 GTL motor. Bij dwarsliggende Cleons (Super 5, R9, R11, Twingo, etc) is de poulie verhuisd tov R4 GTL van vliegwielzijde nokkenas naar distributiezijde krukas. Als je zon motor dus voorziet van een R4 nokkenas (met poulie) houd je een op dat moment loze krukaspoulie over die je misschien kunt vervangen door een triggerwheel. Dat zou een leuke oplossing zijn, maar volgens mij kom je daar niet mee weg ivm te weinig ruimte bij t schutbord. En anders past t echt maar net. Kan het helaas niet meer uitproberen, want laatst had ik nog een 1400cc Cleon uit een R5 staan, maar die heb ik net omgebouwd naar R4 configuratie (middels R4 nokkenas en cilinderkop) en daarbij heb ik de krukaspoulie laten vervallen.
Een nokkenastriggerwheel zou bij nader inzien trouwens wel kunnen! De nokkenas draait maar de halve snelheid van de krukas, dus moet je simpelweg het tandenpatroon verdubbelen. Het wordt dan wel wat passen en meten om de sensor te plaatsen, bovendien zou je zon triggerwheel maar in 1 stand op de nokkenas willen kunnen monteren zodat de stand tov de kleppen altijd klopt. Maar dat zou allemaal overkomelijk moeten zijn.
Een nokkenastriggerwheel zou bij nader inzien trouwens wel kunnen! De nokkenas draait maar de halve snelheid van de krukas, dus moet je simpelweg het tandenpatroon verdubbelen. Het wordt dan wel wat passen en meten om de sensor te plaatsen, bovendien zou je zon triggerwheel maar in 1 stand op de nokkenas willen kunnen monteren zodat de stand tov de kleppen altijd klopt. Maar dat zou allemaal overkomelijk moeten zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
zetelverankering geplaatst
De verankeringspunten moesten geplaatst zijn voor dat de rest verder afgewerkt wordt. daarom was ik al aan de achterbank begonnen.
De verankeringspunten moesten geplaatst zijn voor dat de rest verder afgewerkt wordt. daarom was ik al aan de achterbank begonnen.
Laatst gewijzigd door marcGTL.BE op vr jan 30, 2015 10:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Rolgordels voor achterbank geplaatst
Een ander verankeringspunt geplaatst voor mooi in de lijn te liggen met het oprolsysteem
Een bevestigingspunt voor het oprolsysteem
Het oprolsysteem is hoger opgesteld omdat anders de gordel te kort wordt
Deze werkzaamheden moesten eerst gebeuren voordat de koets verder kan afgewerkt worden.
Een ander verankeringspunt geplaatst voor mooi in de lijn te liggen met het oprolsysteem
Een bevestigingspunt voor het oprolsysteem
Het oprolsysteem is hoger opgesteld omdat anders de gordel te kort wordt
Deze werkzaamheden moesten eerst gebeuren voordat de koets verder kan afgewerkt worden.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Bij de GTL had ik ooit ook Twingo stoelen geplaatst. Bleek dat deze niet voldoende ruimte gaven achter het stuur. daarom heb ik nu de rails met 15 cm. verlengd.
De verlengstukken komen van de Twingo stoelen die gediend hadden bij de GTL
De verlengstukken komen van de Twingo stoelen die gediend hadden bij de GTL
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Omdat ik verkouden ben en wat binnenwerk zocht
Remsysteem Twingo / R4 aan het vergelijken om mogelijke inbouw te realiseren
Voordeel; rembekrachtiging en diagonale rem-begrenzing achteraan.
De bekrachtiging zal lukken. Omdat bij de Twingo de rem-begrenzing in de remcilinders zit moet ik nog kijken of dat ik deze kan inbouwen
De ingebouwde rem begrenzer
Remsysteem Twingo / R4 aan het vergelijken om mogelijke inbouw te realiseren
Voordeel; rembekrachtiging en diagonale rem-begrenzing achteraan.
De bekrachtiging zal lukken. Omdat bij de Twingo de rem-begrenzing in de remcilinders zit moet ik nog kijken of dat ik deze kan inbouwen
De ingebouwde rem begrenzer
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Leuk idee van de remmen, Marc! Als ik het goed zie past de rembekrachtiger op het r4 stuurhuis, maar heb je straks ook voldoende ruimte bij t spruitstuk?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
@bertje
uiteindelijk zal het passen mits het nodige veil-, slijp-, en laswerk
Het spruitstuk is geen probleem maar de stuurstang is een dwarsligger. Na wat meten lijkt me dit geen probleem.
Als de stuurstang er niet tegen komt is het in orde maar het is nipt
Leuk vijl werkje, het gearceerde moet weg gevijld worden. Daarop komt nog een ring en een flens om de bekrachtiger te monteren
uiteindelijk zal het passen mits het nodige veil-, slijp-, en laswerk
Het spruitstuk is geen probleem maar de stuurstang is een dwarsligger. Na wat meten lijkt me dit geen probleem.
Als de stuurstang er niet tegen komt is het in orde maar het is nipt
Leuk vijl werkje, het gearceerde moet weg gevijld worden. Daarop komt nog een ring en een flens om de bekrachtiger te monteren
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Omtrek met een klein boortje rondom voorboren, zoals je vroeger op de kleuterschool deed met de prikpen. En dan met een grotere boor naboren om de vorm ook daadwerkelijk weg te steken. Dan de scherpe kantjes wegvijlen zodat je één mooi cirkelomtrek krijgt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
@Bertje
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Twingo voorstoelen verder aangepast en even geplaatst zodat er later geen aanpassingen meer moeten gebeuren.
Voor als iemand zelf ook Twingo stoelen wilt plaatsen zijn hier de afmetingen van de verhoging. Deze zijn genomen van de donor Twingo zodat de stoelen in de zelfde hoek staan.
De afstanden zijn overgezet naar de bevestigingspunten van de R4. Achteraan moeten in de rails nieuwe gaten geboord worden
In het midden vooraan 4.5 cm.
In het midden achteraan 3.5 cm.
Aan de zijkant vooraan 1 cm.
Aan de zijkant achteraan 0 cm.
Voor als iemand zelf ook Twingo stoelen wilt plaatsen zijn hier de afmetingen van de verhoging. Deze zijn genomen van de donor Twingo zodat de stoelen in de zelfde hoek staan.
De afstanden zijn overgezet naar de bevestigingspunten van de R4. Achteraan moeten in de rails nieuwe gaten geboord worden
In het midden vooraan 4.5 cm.
In het midden achteraan 3.5 cm.
Aan de zijkant vooraan 1 cm.
Aan de zijkant achteraan 0 cm.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Ik heb die vooraan en achteraan maten gelijk gehouden (zo laag mogelijk) om niet met de knieen tegen het stuur te komen. Dat gaat wel iets ten kosten van het zit comfort, je zit iets meer naar voren gekanteld, maar ik vind dat niet echt hinderlijk.
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Zeer verdienstelijk gedaan, Marc!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Prima de luxe!
Die schuif rails van de R4 stoelen kun je dus zo overzetten op Twingo stoelen?
Of moet je daar ook veel aan aanpassen?
Die schuif rails van de R4 stoelen kun je dus zo overzetten op Twingo stoelen?
Of moet je daar ook veel aan aanpassen?
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Neen, de de Twingo rails zijn 15 cm verlengd en het hoogte verschil is aangepast naar de bevestiging punten van de R4dirkoosterhoff schreef:Prima de luxe!
Die schuif rails van de R4 stoelen kun je dus zo overzetten op Twingo stoelen?
Of moet je daar ook veel aan aanpassen?
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;