Restauratie R4 TL 1987

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Restauratie R4 TL 1987

Bericht: # 150304Bericht Roen »

Hallo Allen,

Misschien herinner je mijn wagen nog van ergens 2007-2009...
Toen was het roest aan mijn R4 nog heel beperkt zichtbaar, maar in 2009 werd het stilaan meer en meer zichtbaar en heeft de auto vele jaren op de oprit gelogeerd en heb ik in een Japanner gereden (nog steeds).
Deze winter heb ik lopen zoeken naar mensen die konden laswerk uitvoeren, maar dat is zoals bij aannemers, ja knikken en nooit meer van zich laten horen. Dus ik heb het heft in eigen handen genomen, MIG laspost gekocht bij rustbuster, accessoires bij alphametal en uren youtube bekeken en google bezocht.
Een halfautomaat komt bij oldtimers en viertjes altijd van pas. (uhh)
Zoals je ziet zijn het de klassieke plekken, driehoek, voorbalk, bodemplaat en hoeken van de koffer. Vleugels, binnenschermen en vele andere kritieke punten zijn nog in zeer goede staat en zal ik later gaandeweg eens demonteren, behandelen en terug plaatsen. Nu wil ik hem gewoon zo snel mogelijk weer op de weg en hopelijk als ik later mijn eigen woonst heb kan hij bij mij wonen ipv bij de ouders.

Nu vrijdag ben ik begonnen met demontage en afbreken van de rotte voorbalk, dankzij de website van roberto wist ik ongeveer aan wat ik me kon verwachten, maar ik mis vaak nog foto's van de 'tussenfases'. Ik hoop dan ook hier vaak feedback over afbraak en opbouwmethodes te verkrijgen.

Deze week ga ik op zoek naar gasleverancier en staalplaat en hopelijk kan ik in een volgend werkweekendje mijn eerste lassen leggen.


1e vraag:
Om de voorbalk te lassen, gaten ponsen en puntlassen of zijn er betere, makkelijkere methodes?


Met veel dank en groeten,

Jeroen



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Restauratie R4 TL 1987

Bericht: # 150305Bericht Erik »

Dag Roen,
leuk dat je de legervier in ere gaat herstellen. Beste keus van Belgische leger om ooit te gebruiken. :D
Ik zou eerst eens rustig verder kijken naar je bodem en dan een plan maken. Begin niet zomaar een balk eraan te zetten maar kijk naar alle plekken. Je kent ze wel 8)
ik zou persoonlijk beginnen met de balken dan driehoekjes,
bodemplaat en dan zo een voorbalkje.

Zeker zou ik gaan proplassen. Heb je zo, n gasmondstuk? Is wel erg handig.

maar het gaat je lukken. Leuke tent.
vr gr erik
Project rodeo6b schiet op.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie R4 TL 1987

Bericht: # 150309Bericht R4F6GTX Automaat »

Restauratie R4 TL 1987
Ben je zeker dat het een TL is? Gezien de plaats van de radiateur is het een GTL, of is het een latere Savane? Wat staat er op het motor-type plaatje?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 TL 1987

Bericht: # 150315Bericht Bertje »

Met dit soort laswerk, dus ook werk tussen koets en chassis, is het misschien het overwegen waard om de koets van het chassis te lichten... Je kunt overal dan een stuk beter bij, ook last het veel makkelijker, dat lijkt me zeker voor een beginner veel waard...

Om antwoord te geven op je vraag hoe je moet lassen: inderdaad proplassen. Zelf boor ik beide platen die op mekaar moeten door en door, in mijn ervaring hecht dit beter dan alleen een gat in de voorste plaat boren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Re: Restauratie R4 TL 1987

Bericht: # 150321Bericht Roen »

R4F6GTX Automaat schreef:
Restauratie R4 TL 1987
Ben je zeker dat het een TL is? Gezien de plaats van de radiateur is het een GTL, of is het een latere Savane? Wat staat er op het motor-type plaatje?
Daar was in 2007 al eens eerder een discussie over ;-)

't is ook geen GTL, want 956cc motor, allicht speciale versie voor 't leger (geen achterste ruitjes, wel schuifraampjes pasagiers, zwart skai lederen interieur, ..)
Motorplaatje foto haal ik straks even van de telefoon.

@Bertje, ja, ik besef dat dat het beste zou zijn maar plaatsgebrek beperkt me wat in de mogelijkheden, ik zie Roberto ook (bijna) alles fixen met het koetswerk er gewoon op.
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Re: Restauratie R4 TL 1987

Bericht: # 150323Bericht Roen »

niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie R4 TL 1987

Bericht: # 150326Bericht silvio »

Hey Roen,

ziet er een fijn projectje uit, kijk gerust ook eens bij mij, heb zo wat van alles fotos, een deel opt forum en nog een paar 100 hier op pc.
Mocht je fotos willen van iets dan hoor ik het wel.

Ik zou ook opteren om kas en chassis uit elkaar te halen, is veel fijner lassen en je ontdekt meer roest optijd.

mvg, silvio
Plaats reactie