Nieuw project.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Nieuw project.
Vandaag serieus begonnen met laswerk aan de voorste driehoek rechts.
Veel malletjes maken, plaat knippen en weer passen. Het lijkt allemaal wel te lukken.
Lassen gaat nog niet helemaal lekker, maar het begint te komen.
Zolang ik niet overal gaten in blaas gaat het goed toch?
Veel malletjes maken, plaat knippen en weer passen. Het lijkt allemaal wel te lukken.
Lassen gaat nog niet helemaal lekker, maar het begint te komen.
Zolang ik niet overal gaten in blaas gaat het goed toch?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Nieuw project.
of niet, je kunt ook te voorzichtig zijn, dan komt de las erop te liggen en zit het niet vast.harbourseal schreef:Lassen gaat nog niet helemaal lekker, maar het begint te komen.
Zolang ik niet overal gaten in blaas gaat het goed toch?
Re: Nieuw project.
Gewoon rustig aan doen, ik kon ook niet geweldig lassen toen ik aan mijn 4tje begon, maar al doende leert men.
indien je veel puntlassen moet doen, raad ik je onderstaand mondstuk aan, heb het zelf gebruikt en werkt zeer makkelijk, je kan zelfs blindelings punten en kost twee keer niks!
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... ndstuk.htm
groeten, silvio
indien je veel puntlassen moet doen, raad ik je onderstaand mondstuk aan, heb het zelf gebruikt en werkt zeer makkelijk, je kan zelfs blindelings punten en kost twee keer niks!
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... ndstuk.htm
groeten, silvio
Re: Nieuw project.
Ha Robert,
zie nu pas je nieuwe hobby. Mooie originele kleur. Hou je die straks? Ik ga je werk volgen. Succes.
zie nu pas je nieuwe hobby. Mooie originele kleur. Hou je die straks? Ik ga je werk volgen. Succes.
http://oppadmetlo.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Nieuw project.
Ondertussen weer wat verder.
Laswerk aan de koets is bijna klaar.
Chassis moet nog serieus aan gewerkt worden.
Vandaag een van mijn 2 Ventoux blokjes uit elkaar gehaald.
Het ene blok was los wilde niet starten en had op cilinder 2 en 3 minder compressie dan op de twee anderen.
Dit blokje was een studieobject van een technische school ergens in België B1B blokje.
Toen ik de olie er uit liet lopen kwam er teer uit lopen in vette klodders.
Het andere blokje. Een 800a7/05 komt uit een donorwagen ook uit België had jaren ergens in een schuur gelegen en zat vast.
Bij olie aftappen zag het er een stuk beter uit. Er kwam gewoon olie uit.
Deze heb ik uit elkaar gehaald alleen de 3e cilinder krijg ik de zuiger niet uit. Komend weekend de kop er maar afhalen en hem zachtjes naar beneden tikken.
Lagerschalen van de drijfstangen en het krukas zien er zeer gezond uit. Ook de cilinders zien er goed uit geen krassen in de wand.
Dus best benieuwd wat er met de derde cilinder aan de hand is.
Iemand een suggestie hoe de tuimelaartjes van de kop af te halen? Heb geen smalle dop 14 om er makkelijk tussendoor te komen bij de kopbouten onder het kleppendeksel.
Groet, Robert.
Laswerk aan de koets is bijna klaar.
Chassis moet nog serieus aan gewerkt worden.
Vandaag een van mijn 2 Ventoux blokjes uit elkaar gehaald.
Het ene blok was los wilde niet starten en had op cilinder 2 en 3 minder compressie dan op de twee anderen.
Dit blokje was een studieobject van een technische school ergens in België B1B blokje.
Toen ik de olie er uit liet lopen kwam er teer uit lopen in vette klodders.
Het andere blokje. Een 800a7/05 komt uit een donorwagen ook uit België had jaren ergens in een schuur gelegen en zat vast.
Bij olie aftappen zag het er een stuk beter uit. Er kwam gewoon olie uit.
Deze heb ik uit elkaar gehaald alleen de 3e cilinder krijg ik de zuiger niet uit. Komend weekend de kop er maar afhalen en hem zachtjes naar beneden tikken.
Lagerschalen van de drijfstangen en het krukas zien er zeer gezond uit. Ook de cilinders zien er goed uit geen krassen in de wand.
Dus best benieuwd wat er met de derde cilinder aan de hand is.
Iemand een suggestie hoe de tuimelaartjes van de kop af te halen? Heb geen smalle dop 14 om er makkelijk tussendoor te komen bij de kopbouten onder het kleppendeksel.
Groet, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Nieuw project.
Als een motor lang heeft stil gestaan zie je vaak dat er vocht binnenkomt via de inlaatklep. vooral als er geen luchtfilter meer aanwezig was. De cilinder die dan vast komt te staan is degene waarvan de inlaatklep openstond. In dergelijk geval goed kijken naar de klepstelen of die ook niet zijn aangetast.
Je kan eventueel de ene cilinder vervangen door een goede van het andere blok. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
Loshalen van tuimelaars van een Ventoux motor heb geen ervaring in.
Je kan eventueel de ene cilinder vervangen door een goede van het andere blok. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
Loshalen van tuimelaars van een Ventoux motor heb geen ervaring in.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Nieuw project.
Dan is is de volgende vraag aan Ido,
waar heb je een nieuwe voetpakking vandaan?
gewoon fransoze?
waar heb je een nieuwe voetpakking vandaan?
gewoon fransoze?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Nieuw project.
Die haal ik meestal uit de complete motorpakkingensets die hier en daarvoorbij komen op marktplaats.nl of leboncoin.fr. Franzose zal ze ook wel hebben.
Omdat die papierpakkingen gebruikt worden om de hoogte af te stellen zullen ze ook wel los verkrijgbaar zijn.
Omdat die papierpakkingen gebruikt worden om de hoogte af te stellen zullen ze ook wel los verkrijgbaar zijn.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Nieuw project.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Nieuw project.
Even een status update dan maar.
Een maand geleden toch maar besloten om hele nieuwe balken te gaan zetten aan de zijkant van het chassis. Het was toch teveel patchwork en de balken waren echt te slecht.
Hele chassis dus uit elkaar gehaald ook mijn laswerk van voor deze beslissing.
Bij R-Quatre in Rijswijk de balken gehaald.
Na veel meten het achterst en voorste subframe vast gelast en de new old stock bodem van Rvier eronder gelast.
Vandaag het laatste werk aan de voetenbak gedaan. Het chassis is weer compleet en ziet er goed recht uit.
Met dank aan de mal van Lordje.
Motorisch gaat er ook nogal wat gebeuren.
Een van de Ventoux blokjes is geheel gedemonteerd. Het vliegwiel is ruim een kilo lichter gemaakt door de dikke rand aan de achterkant af te draaien.
De krukas is gebalanceerd. Zuigers zijn voorzien van nieuwe veren.
Kop is gevlakt en de kleppen en zittingen geslepen.
Het blok ligt momenteel bij Broos motor revisie in Breda om schoongemaakt te worden.
De cilinders worden dan ook gehoned.
Plan is om de vaste ventilator te vervangen voor een elektrische en de verdeler leeg te ruimen en daar een
tune-bare elektronische ontsteking van Petronix in te zetten.
En als mijn kerstbonus weer een beetje leuk is dit jaar dan komt er een prachtig mecaparts spaghetti spruitstuk.
Helaas twee maanden geleden misgegrepen in Frankrijk. Daar was een echte autobleu te koop voor een R4
Over een week of twee kan ik waarschijnlijk wel weer beginnen met opbouwen.
Een maand geleden toch maar besloten om hele nieuwe balken te gaan zetten aan de zijkant van het chassis. Het was toch teveel patchwork en de balken waren echt te slecht.
Hele chassis dus uit elkaar gehaald ook mijn laswerk van voor deze beslissing.
Bij R-Quatre in Rijswijk de balken gehaald.
Na veel meten het achterst en voorste subframe vast gelast en de new old stock bodem van Rvier eronder gelast.
Vandaag het laatste werk aan de voetenbak gedaan. Het chassis is weer compleet en ziet er goed recht uit.
Met dank aan de mal van Lordje.
Motorisch gaat er ook nogal wat gebeuren.
Een van de Ventoux blokjes is geheel gedemonteerd. Het vliegwiel is ruim een kilo lichter gemaakt door de dikke rand aan de achterkant af te draaien.
De krukas is gebalanceerd. Zuigers zijn voorzien van nieuwe veren.
Kop is gevlakt en de kleppen en zittingen geslepen.
Het blok ligt momenteel bij Broos motor revisie in Breda om schoongemaakt te worden.
De cilinders worden dan ook gehoned.
Plan is om de vaste ventilator te vervangen voor een elektrische en de verdeler leeg te ruimen en daar een
tune-bare elektronische ontsteking van Petronix in te zetten.
En als mijn kerstbonus weer een beetje leuk is dit jaar dan komt er een prachtig mecaparts spaghetti spruitstuk.
Helaas twee maanden geleden misgegrepen in Frankrijk. Daar was een echte autobleu te koop voor een R4
Over een week of twee kan ik waarschijnlijk wel weer beginnen met opbouwen.
Laatst gewijzigd door harbourseal op di nov 11, 2014 11:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- dirkoosterhoff
- Berichten: 861
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Nieuw project.
Dit vraagt om foto's
Re: Nieuw project.
Waarom?harbourseal schreef: Een van de Ventoux blokjes is geheel gedemonteerd. Het vliegwiel is ruim een kilo lichter gemaakt door de dikke rand aan de achterkant af te draaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Nieuw project.
Ehh, omdat het kan?
Rudolf
Rudolf
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Nieuw project.
Het afdraaien van het vliegwiel en het balanceren van de krukas leverd vermogenswinst en als je normaal rijdt ook energiebesparing.Bertje schreef:
Waarom?
En idd omdat het kan.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Nieuw project.
Hoe levert dit volgens jou vermogenswinst? Vliegwielen afdraaien doet men in de racerij om sneller te kunnen optrekken, nadeel is een minder stabiele motorloop.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd