Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148522Bericht silvio »

knap gedaan, vooral de motor vind ik knap opgelost!

Je had ook best wat roest aan het chassis dan. Blijkt toch altijd en verrassing wat je gaat vinden he :D

mvg, Silvio
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148524Bericht Bertje »

Precies, als je eenmaal aan de slag gaat zie je pas echt hoeveel werk het is. Aan de andere kant, I've had worse. Aan mijnj F4 was destijds nog veul meer laswerk.

Met een beetje mazzel maak ik vandaag de motorombouw trouwens af. En als het goed is komt er binnenkort een fotoreportage van de nokkenaswissel in de volgende thread: viewtopic.php?f=2&t=15245&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148563Bericht Bertje »

Inmiddels is het laswerk klaar en kan ik beginnen het chassis in de verf te zetten. Ik heb primer en aflak gehaald bij een zaak voor scheepsbenodigheden en wil zeker 5 lagen verf gaan aanbrengen.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148565Bericht Bertje »

Vraag: het vliegwiel van mijn R9 blok is 1 cm groter dan het GTL-vliegwiel, daardoor kom ik straks niet weg met versnellingsbak en startmotor. Waar zou ik daarvoor terecht kunnen? Motorrevisiebedrijf? Bedrijf waar ze aan tuning doen? Een vriendelijke forumlid met een draaibank?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148567Bericht harbourseal »

Kan je niet het vliegwiel van een GTL of van een Oer 5 monteren?
Heeft Jeffrey ook gedaan. Je hebt geen monopoint toch waar een BDP sensor voor nodig is.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148571Bericht Bertje »

Toch wel, er zit een Renix ontsteking op (als ik de naam goed onthouden heb), deze heeft naast het vliegwiel ook een triggerwheel. Bovendien is de steek van de montagegaten anders dan bij het F6 vliegwiel dat ik heb liggen. Ik moet dus zowel het vliegwiel gaan (laten) afdraaien als het triggerwheel kleiner maken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148572Bericht jeffr4 »

Misschien geen injectie-uitvoering, maar dus wel een electronische ontstekingsmodule van Renix en die gebruikt dezelfde patroon 44-2-2, als de wat nieuwere Bendix, die mijn R4-tje nu aanstuurt uit de Super5, maar de vliegwiel en trigger moet naar mijn mening wel passen.
Afbeelding
Het is wel zo, dat de vliegwiel er maar op één manier op kan en dat gaf, dat de positie van de BDP-sensor op een andere plek moest komen.
De trigger van een Twingo/Clio met Cleon heeft een ander patroon met de MM ontsteking.
Zie ook livestory enz op http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-2.html
vanaf Juni 2011 Opbouw GTL versnellingsbak, vliegwiel/starterkrans, drukgroep/koppelingsplaat, aanpassing sensor.

M.a.w. op zoek gaan naar een vliegwiel van een R5 Alpine/ Alpine Turbo en anders weet ik nog wel een andere ( betaalbare) oplossing.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148573Bericht Bertje »

Hier een foto van mijn vliegwiel, dit is groter dan het F6 vliegwiel dat ik heb liggen en dus waarschijnlijk gelijk aan een Super5 vliegwiel. Als ik het goed begrijp zijn mijn opties dus afdraaien en tanden bijvijlen (met als risico onbalans) of een Renault 5 Turbo of AT vliegwiel op de kop tikken?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148574Bericht Bertje »

Eerste laag grondverf trouwens inmiddels aangebracht:

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148575Bericht silvio »

Motorisch ben ik technisch helemaal niet meer mee :D :D , daar moet ik nog aan beginnen.

qua metaalwerken ziet het er al top uit!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148576Bericht Bertje »

Bedankt, we doen ons best ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148584Bericht Bertje »

Ben inmiddels een heel eind met de motorblokombouw, ik mis wel nog een nokkenaspoulie en een spanrol voor de V-snaar van de waterpomp. Heeft iemand nog zoiets liggen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148588Bericht Bertje »

Hier trouwens een foto van de 5 versnellingsbak die ik wil inbouwen, deze ligt naast een 4-bak uit een F6. Zo ver ik kan zien zit het lengteverschil enkel in de voorkant (rechts op de foto), maar ik meende ergens gelezen te hebben dat het tussenstuk (waarmee je de bak aan de motor schroeft) ook een cm langer zou zijn, net zoals de priséas, ik kan dat lengteverschil echter niet terug vinden. Iemand een idee hoe dit zit?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148590Bericht Okido »

Bertje schreef:Hier een foto van mijn vliegwiel, dit is groter dan het F6 vliegwiel dat ik heb liggen en dus waarschijnlijk gelijk aan een Super5 vliegwiel. Als ik het goed begrijp zijn mijn opties dus afdraaien en tanden bijvijlen (met als risico onbalans) of een Renault 5 Turbo of AT vliegwiel op de kop tikken?
Een Renault R5 TX kan waarschijnlijk ook.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148591Bericht jeffr4 »

Als een R5 TX ook hetzelfde triggerpatroon 44-2-2 heeft dan wel, maar......?

De aluminum bellhouse..eh koppelingstussenhuis van de R4 bak overzetten en de R4 deksel met schakelpook en
binnenste hevel en volgens mij past de prise as er zo in.... :lol: en dan moetie passen.
Plaats reactie