Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148594Bericht Bertje »

Volgens mij is die bellhouse zoals jij dat noemt ook hetzelfde. Maar goed, ik zal de bak gewoon eens meenemen naar de loods, dan zie ik het vanzelf. Priséas moet volgens jou dus ook gewoon passen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148597Bericht harbourseal »

Mijn ervaring samen met Lordje was dat de R5 versnellingsbak niet direct paste op een R4 motor.

We hebben en het koppelingshuis en de prisee-as vervangen voor het spul van de originele R4 versnellingsbak

Met alleen het koppelingshuis waren we er nog niet. Het hele spul was echt een centimeter te lang.

succes.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148598Bericht Bertje »

OK, ik ga eens passen dan, want als ik bij de F6 bak en bij de 5-bak wat maten opneem vind ik die cm nergens terug. Is het trouwens veel gedoe om een priseas te vervangen mocht dat nodig zijn?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148612Bericht Bertje »

Inmiddels ook de onderkant van 3 lager primer voorzien, en de eerste laag zwarte aflak:

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148613Bericht harbourseal »

Hoi Bertje,
Het staat beschreven in de haynes/kluwer.
Daar hebben wij het toen ook uit gehaald.
Koppelingshuis moet eraf. Dan zit er onderaan een pennetje dat de prise-as op zijn plaats houd met ik dacht een verend ringetje eromheen. is een hoop gepiel in de diepte met weinig speelruimte.

Maar is er niet al eens wat aan de bak gedaan?
Misschien heeft hij al in een 4 gelegen. En heb je daarom geen verschil.

Succes zover,
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148616Bericht RVIER »

heren,

die 1 cm is denk ik het gevolg van het dikkere vliegwiel, waarop immers de starterkrans zit en daarvoor het 44-2-2 rad. Heeft de Renix eigenlijk wel het 44-2-2 patroon nodig? en schakelt hij mogelijk gewoon op de 2-2?
Of zet er een (G-)TL vliegwiel op en laat de renix schakelen met de nokkennaspully (je moet het tandenpatroon dan wel aanpassen immers de nokkenas draait met halve snelheid)

Lost een startmotor voor een R5 het probleem van de 1 cm grotere vliegwiel niet op ? zit daar mogelijk een Bendix op met een kleiner aantal tanden?

succes :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148618Bericht Bertje »

Die 5-bak komt van een Franse sloop, is dus waarschijnlijk uit een R5 gelepeld en niet uit een R4. Maar ik zal dit weekend eens gaan passen. @Fons: het tandenpatroon van mijn R9 vliegwiel is te zien op pagina 2 van deze thread.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148770Bericht Bertje »

Project ligt even stil... Iets met het juiste vliegwiel vinden... En tijdgebrek door een nieuwe baan ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148813Bericht Bertje »

Juiste vliegwiel is binnen, dit weekend ga ik de bak en de motor aan elkaar sleutelen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148842Bericht Bertje »

Life is all about priorities: in een dorp in de buurt kon ik voor een prikkie een rollend R4 chassis met koets krijgen. Het gerestaureerde F6 chassis dus tegen de muur gezet en gisteren chassis en koets gescheiden.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148869Bericht silvio »

die koets ziet er precies nog goed uit !
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148871Bericht Bertje »

Klopt! Alleen wat beginnend laswerk bij de wielkassen achteraan, bij de schelpplaat voor de achteras-aanslag. Vandaar dat ik dit wagentje niet kon laten staan ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Toink
Berichten: 23
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 11:12 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148874Bericht Toink »

Hallo Bertje,

Ziet er goed uit, dat wordt een mooie!
Misschien heb je mijn bericht zien langskomen.
Ik zit sinds heel kort op het forum, ik woon ook in Maastricht.
Ik ben waarschijnlijk van plan om mijn huidige auto VW caddy 1.9TDI uit 2005 (in perfecte staat) de deur uit te doen en te vervangen door mijn all time favorite R4 F6 of F4. Ik heb alleen nog enkele twijfels over kosten, onderhoud e.d. De auto moet echt dagelijks mee kunnen in het verkeer en mag me niet te zeer in de papieren lopen. Sleutelen enzo kan misschien als het simpel blijft maar ik geef er niet echt de voorkeur aan.
Is het misschien mogelijk om eens een keertje met jou te komen kletsen, misschien helpt het me verder...

Alvast bedankt voor je reactie,
groet antoine
Als je denkt dat je het hebt gevonden, dan heb je niet goed gezocht.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148876Bericht Bertje »

Kom maar langs, ik gebruik mijn F4 ook voor woon-werkverkeer, namelijk Maastricht-Eindhoven ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Toink
Berichten: 23
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 11:12 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148884Bericht Toink »

Hallo Bertje,

Ik ga je hopelijk proberen een van deze dagen een privebericht te sturen. (dit kan ik jammer genoeg nu nog niet). En dan hoop ik snel met je af te kunnen spreken.
Je hebt niet toevallig een blauwe R4 F4? zo ja dan heb ik je waarschijnlijk zien rijden op de Statensingel...

Veel groeten,
antoine
Als je denkt dat je het hebt gevonden, dan heb je niet goed gezocht.
Plaats reactie