Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154813Bericht marcGTL.BE »

Nog even - misschien ten overvloede - ter verduidelijking. In de tabel staat bij 2370 (F6-uitvoering) de 688-11 motor. Halverwege de jaren 80 werd de codering 688 uitgefaseerd door C1E. In die periode nam het aantal verkochten F6-en ook sterk af en in meen in 1986 in Nederland zelfs stopgezet.
Ik heb een CE1 blok staan uit een F6, daardoor de opmerking. Had niet gemerkt dat er nog een andere combinatie was. Dus de F6 had 2 verschillende motoren.

Bestaat er een lijst waarin alle voertuignummers verwijzen naar de commerciële benaming? bv: 1181 = R4 gtl of 2370=F6
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154823Bericht Bertje »

Zo op t oog heb ik destijds geen verschil kunnen ontdekken tussen mijn F6 nokkenas en de GTL nokkenas die ik nog had liggen. De hoogte en de vorm van de nok was hetzelfde, en ook zag ik geen verschillen in onderlinge verdraaing van de nokken (even de foto in een viewer bekijken om ook de ernaast liggende GTL nokkenas te zien)

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154906Bericht lordje »

Hallo Bertje, ik zie dat jij ook een Solex Dis 32mm carb hebt zoals ik. Echter mijn 1400 blokje loopt veel te hard stationair. Ik kan hem niet langzaam genoeg laten lopen, schoonmaken etc helpt niets. Wat zie ik over het hoofd? Ook met andere typen carb`s lukt het niet. Groeten Lordje.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154910Bericht marcGTL.BE »

Bertje schreef:Zo op t oog heb ik destijds geen verschil kunnen ontdekken tussen mijn F6 nokkenas en de GTL nokkenas die ik nog had liggen. De hoogte en de vorm van de nok was hetzelfde, en ook zag ik geen verschillen in onderlinge verdraaing van de nokken (even de foto in een viewer bekijken om ook de ernaast liggende GTL nokkenas te zien)

Afbeelding
Het kan dat de as van F6 dus uit een CE1 blok komt en deze is dus gelijk aan die van een 688.12
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154914Bericht Willem de Zwijger »

lordje schreef:Hallo Bertje, ik zie dat jij ook een Solex Dis 32mm carb hebt zoals ik. Echter mijn 1400 blokje loopt veel te hard stationair. Ik kan hem niet langzaam genoeg laten lopen, schoonmaken etc helpt niets. Wat zie ik over het hoofd? Ook met andere typen carb`s lukt het niet. Groeten Lordje.
Ik heb ook een 1400 blok, loopt mooi stationair met Weber 32DIR90. Als het met alle carbs een probleem is moet het wel haast valse lucht zijn via een andere route. Al gecheckt of het spruitstuk goed tegen het blok zit ?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154920Bericht Bertje »

Motor loopt goed, maar hapert wat bij flink optrekken. Alle spruitstukmoeren zitten goed vast, zou wel kunnen dat er eens een nieuwe spruitstukpakking geplaatst mag worden. Ik heb tot nu toe maar 1 carburateur getest. Ik vermoed dat de ontsteking wat vroeger er wat armer mag, en dat t dan is opgelost.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154928Bericht Bertje »

O wacht, ik snap nu pas dat Wim op de post van Leo reageert. Leo, ik denk aan valse lucht, is de spruitstukpakking nieuw en de carburateurvoet vlak? Hoe zit t met de vlotterhuispakking?En kan de gasklep ver genoeg dicht? Dit heet meen ik positieve gasklepopening, dit moet correct afgesteld zijn. En weet je echt zeker dat alle sproeiers schoon zijn? Er zitten er 3 in dacht ik, of misschien wel 4.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155018Bericht lordje »

Er is eeen nieuwe spruitstukpakking gemonteerd en ik heb een restrictie (1mm) in de vacuum aansluiting op het spruitstuk geplaatst. De motor loopt nu wel langzaam genoeg,maar er moet nog wat fine-tuning gebeuren. Al met al een lastig probleem (wellicht) opgelost.Groet Lordje.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155021Bericht harbourseal »

Zaterdag ben ik even in Hamont Lordje.
Ik kan op de terugweg wel even langskomen met de colortune om hem goed af te stellen als je wilt.
Laat maar weten.
Groet, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155028Bericht Bertje »

lordje schreef: (...) en ik heb een restrictie (1mm) in de vacuum aansluiting op het spruitstuk geplaatst (...)
Is misschien nog wat aan de ruime kant, dit slangetje moet bijna geen flow geven, anders creeer je een bypass voor de gasklep.

Hoop mijn eigen colortune (van eBay) ook binnenkort te ontvangen, Robert!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155032Bericht lordje »

Hallo Bertje, ik heb geen kleiner boortje, in de oude situatie was er een opening van 6 mm. En de pakking was aan gort.

Robert, er moet nog e.e.a. worden aangepast, ik had zolang de bougiekales "geleend" van de F6. Misschien mogelijk de mal terug brengen?
Groet Lordje.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155156Bericht Bertje »

Bertje schreef:Motor loopt goed, maar hapert wat bij flink optrekken. Alle spruitstukmoeren zitten goed vast, zou wel kunnen dat er eens een nieuwe spruitstukpakking geplaatst mag worden. Ik heb tot nu toe maar 1 carburateur getest. Ik vermoed dat de ontsteking wat vroeger er wat armer mag, en dat t dan is opgelost.
Inmiddels de ontsteking wat vroeger gezet door het gat voor de sensor wat groter te vijlen en de sensor wat te verplaatsen. Wat een verschil, de motor trekt nu in 1 keer door de toeren in! Probleem opgelost dus.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155159Bericht Okido »

Top (beer)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155252Bericht Okido »

Voorbeeldje triggerwheel Twingo op krukaspoelie:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 61&t=30819
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155253Bericht Bertje »

Goeie vondst! Nu nog iets soortgelijks voor op de nokkenaspoulie. Zal eens contact zoeken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie