Restauratie F6 combi
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Restauratie F6 combi
In dat geval zou ik een vishengel met een magneet eraan aan je voorbumper maken die een meter of wat voor uit steekt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Restauratie F6 combi
Sleutelvraag: ben dit weekend bezig geweest mijn 32mm Solex DIS carburateur en ben benieuwd hoe de carterontluchting precies aangesloten moet worden. De slangetjes die er nu op zitten doen vermoeden dat de carterdampen deels het spruitstuk in getrokken worden en deels langs de gasklep moeten, zie foto. Alleen zijn er nu nog 2 aansluitingen op het T-stuk over. Ik neem aan dat er 1 naar het kleppendeksel moet en 1 naar...?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Restauratie F6 combi
die andere zit op de carburateur zodat de dampen lekker opgestookt gaan worden... hoe krijgt ie ze anders naar binnen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Restauratie F6 combi
Ja inderdaad. Excuses.
Ik heb dat ook op een F6 van mij zitten, die gaat met en slang naar de andere kant van de motor en zit daar op een een of ander potje. Ik zal er een dezer dagen effe een foto van maken want ik heb er eigenlijk niet zo op gelet waar het precies op zit...
Ik heb dat ook op een F6 van mij zitten, die gaat met en slang naar de andere kant van de motor en zit daar op een een of ander potje. Ik zal er een dezer dagen effe een foto van maken want ik heb er eigenlijk niet zo op gelet waar het precies op zit...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Restauratie F6 combi
Geen probleem.
Klinkt als een carterontluchting. Maar slechts 1 slangetje dus?
Klinkt als een carterontluchting. Maar slechts 1 slangetje dus?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
T-stukje bleek maar 1 vrije aansluiting te hebben, de andere kant is dicht. Neem dus aan dat daar een slangetje op moet richting kleppendeksel.
Mijn F4 heeft trouwens wat last van lekkage bij het kleppendeksel, dat kan dan goed overdruk zijn omdat er maar 1 slangetje is, tussen kleppendeksel en carburateur. Dus geen tweede (dunner) slangetje dat op het vacuum van het spruitstuk zit.
Mijn F4 heeft trouwens wat last van lekkage bij het kleppendeksel, dat kan dan goed overdruk zijn omdat er maar 1 slangetje is, tussen kleppendeksel en carburateur. Dus geen tweede (dunner) slangetje dat op het vacuum van het spruitstuk zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Ik dacht dat dat slangetje vooral was om de olie een beetje af te zuigen voordat deze in de carb komt ? zeker weten doe ik het ook niet hoor, maar veel verschil op evt. overdruk cq lekkage heeft dat niet hoor dat slangetje, eerder denk ik een oude en ongekitte dekselpakking. als je volvermogen geeft zal je 'm ook wel horen klapperen die deksel.
Re: Restauratie F6 combi
heren,
1) het dunne slangetje heeft niets met de carterventilatie te maken maar hoort bij de carburateur, het is een (gecontroleerd) lek over de gasklep. Daarom moet daar de restrictie zitten.
2) de dikke slag (met restrictie) is voor de carterventilatie. De dikke slang op de carb zorgt ervoor dat het cartergas niet door de luchtfilter gaat en die dus niet vettig maakt.
Helaas is het zo dat als de carterdruk te hoog blijft ondanks afzuiging (en eventueel na het verwijderen van de restrictie) dat er gewoon teveel doorblaasgas is en dat betekent in normale mensentaal dat de motor versleten is ( (bv de zuigerveren en/of de klepgeleiders).
succes Fons
ps Bertje, meer slangen lossen het probleem niet op immers het gat aan de carbzijde is de bottleneck
1) het dunne slangetje heeft niets met de carterventilatie te maken maar hoort bij de carburateur, het is een (gecontroleerd) lek over de gasklep. Daarom moet daar de restrictie zitten.
2) de dikke slag (met restrictie) is voor de carterventilatie. De dikke slang op de carb zorgt ervoor dat het cartergas niet door de luchtfilter gaat en die dus niet vettig maakt.
Helaas is het zo dat als de carterdruk te hoog blijft ondanks afzuiging (en eventueel na het verwijderen van de restrictie) dat er gewoon teveel doorblaasgas is en dat betekent in normale mensentaal dat de motor versleten is ( (bv de zuigerveren en/of de klepgeleiders).
succes Fons
ps Bertje, meer slangen lossen het probleem niet op immers het gat aan de carbzijde is de bottleneck
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Restauratie F6 combi
Als het niks met ontluchting te maken heeft, wat is dan de functie van die bypass van de gasklep? Dit verschraalt het mengsel alleen maar, toch? Of is het bedoeld om niet onnodig benzine de motor in te trekken bij afremmen op de motor? Is die bypass trouwens ook standaard bij de gtl aanwezig? Bij mijn oude f6 zat dit er volgens mij niet op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Het Bertje,Als het niks met ontluchting te maken heeft, wat is dan de functie van die bypass van de gasklep? Dit verschraalt het mengsel alleen maar, toch? Of is het bedoeld om niet onnodig benzine de motor in te trekken bij afremmen op de motor? Is die bypass trouwens ook standaard bij de gtl aanwezig? Bij mijn oude f6 zat dit er volgens mij niet op.
bij stationair toerental is er maar weinig vacuüm in de venturi (en dat vacuüm heeft de motor nodig bv voor de vacuümvervroeging) daarom wil de constructeur graag de gasklep zo ver mogelijk dicht.
Omdat je toch een hoeveelheid mengsel nodig hebt om stationair te lopen laat je dat dus om de gasklep heengaan. Bij de Zenith heb je daarvoor een slangetje met een restrictie (bij de solex zit die omloop in het gietstuk zelf). Daardoor wordt het mengsel wel erg arm en regel je met de mengsel schroef de hoeveelheid benzine (starthoeveelheid helemaal dichtdraaien en dan 3 slagen naar buiten).
Als je de slang lostrekt na de restrictie wordt het mengsel erg arm en gaat de motor eerst harder lopen en slaat vervolgens af. Als je dan bv de choke uitrekt kun je hem wel weer aan het lopen houden
vr gr Fons
ps begripsvraag voor de jonge kijkers:
wat gebeurt er als ik het slangtje aan de carburateur kant lostrek voor de restrictie?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie F6 combi
Antwoord op de jonge kijker vraag: als je het slangetje stroomopwaarts van de restrictie lostrekt dan gebeurt er niets.
Maarrehhhh, toch voel ik diep in mijn hart wat onvrede bij die uitleg over nut en noodzaak van dat omloop slangetje. Mijn diepste overtuiging: dit slangetje met restrictie is bedacht om olie prut, sludge en andere zware vloeibare troep in de carterontluchting af te zuigen en te verbranden. De reden om dit na de gasklep te doen: daar wordt enorm gezogen (hou je vinger maar eens op het slangetje).Voor afvoer van prut heb je geen grote flow nodig, alleen veel zuigkracht oftewel onderdruk. Reden voor de restrictie: het beperken van de valse lucht die via dat slangetje loopt.
Ik heb geen ervaring met Solex, alleen met Zenith en Weber, en bij beiden zou je anders een kanaaltje meegegoten verwachten (bij de solex op de foto hierboven zit dat kanaaltje trouwens ook niet meegegoten gezien het slangetje toch?).
Ik heb in mijn 1100 en 1400 van alles meegemaakt en geprobeerd met de carterventilatie en bij beiden zit dat slangetje (@Bertje: ook bij de oude F6 toch? Die zit aan de achterkant van de Zenith), en ben al inducerend en deducerend tot deze overtuiging gekomen. Mochten er carbs bestaan waarbij die omloop meegegoten is, hoe zuigen die dan de cartenventilatie prut af?
Maarrehhhh, toch voel ik diep in mijn hart wat onvrede bij die uitleg over nut en noodzaak van dat omloop slangetje. Mijn diepste overtuiging: dit slangetje met restrictie is bedacht om olie prut, sludge en andere zware vloeibare troep in de carterontluchting af te zuigen en te verbranden. De reden om dit na de gasklep te doen: daar wordt enorm gezogen (hou je vinger maar eens op het slangetje).Voor afvoer van prut heb je geen grote flow nodig, alleen veel zuigkracht oftewel onderdruk. Reden voor de restrictie: het beperken van de valse lucht die via dat slangetje loopt.
Ik heb geen ervaring met Solex, alleen met Zenith en Weber, en bij beiden zou je anders een kanaaltje meegegoten verwachten (bij de solex op de foto hierboven zit dat kanaaltje trouwens ook niet meegegoten gezien het slangetje toch?).
Ik heb in mijn 1100 en 1400 van alles meegemaakt en geprobeerd met de carterventilatie en bij beiden zit dat slangetje (@Bertje: ook bij de oude F6 toch? Die zit aan de achterkant van de Zenith), en ben al inducerend en deducerend tot deze overtuiging gekomen. Mochten er carbs bestaan waarbij die omloop meegegoten is, hoe zuigen die dan de cartenventilatie prut af?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie F6 combi
Dat heb ik ook gehad toen ik "slangetje met restrictie" een tijdje niet aangesloten had. Naar mijn idee verstopt de afzuigslang vrij makkelijk door prut, en dan is het gebeurd met de carterventilatie, druk loopt op --> zweten rond het kleppendeksel.Bertje schreef: Mijn F4 heeft trouwens wat last van lekkage bij het kleppendeksel, dat kan dan goed overdruk zijn omdat er maar 1 slangetje is, tussen kleppendeksel en carburateur. Dus geen tweede (dunner) slangetje dat op het vacuum van het spruitstuk zit.
Je hebt toch een 1400 in die F4? Op die motor zit bij mij een olievuldop met een grote en een kleine aansluiting, daar heb ik nu de grote en kleine slangen op zitten, geen zweterij meer.
Re: Restauratie F6 combi
Bedankt voor de info/hypothesevorming, heren! Begin nu wel te geloven dat dat vacuumslangetje niet direct iets gaat doen aan overdruk ivm beperkte flow. Indirect dan wel, door het schoonhouden van de ontluchtingsslang. Hoe dan ook weet ik dan nu dat op mijn nieuwe GTL 1400 dat vacuumslangetje gehandhaafd gaat blijven. En bij mijn f4 1400 ga ik het misschien ook plaatsen, en dan gelijk nieuw kleppendekselpakking.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
@Willem, Bertje,
ik heb de indruk dat jullie nog een beetje in de ontkenningsfase zijn
Bij Carterdruk te hoog:
1) restrictie uit de dikke slang (naar klepdeksel) halen, heeft geen invloed op het mengsel, er gaat wel meer blaasgas met mogelijk olienevel mee. Beschouw het maar als een uitlaatgasrecirculatie (bij later auto's erg modern)
2) als er nog steeds te veel druk is, maak je de slang aan de carbzijde los, het blaasgas gaat dan gewoon de lucht in Eventueel zet je er een olieafscheider tussen.
succes
ik heb de indruk dat jullie nog een beetje in de ontkenningsfase zijn
Bij Carterdruk te hoog:
1) restrictie uit de dikke slang (naar klepdeksel) halen, heeft geen invloed op het mengsel, er gaat wel meer blaasgas met mogelijk olienevel mee. Beschouw het maar als een uitlaatgasrecirculatie (bij later auto's erg modern)
2) als er nog steeds te veel druk is, maak je de slang aan de carbzijde los, het blaasgas gaat dan gewoon de lucht in Eventueel zet je er een olieafscheider tussen.
succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)