Restauratie F6 combi
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie F6 combi
Dynamo heb ik al overgezet. En nee, dit is geen oer-5 blok. Zelf heb ik zo'n oer-5 blok in mijn F4 liggen, dat heeft inderdaad een klein spruitstuk en nu je het zegt heeft die misschien inderdaad vierkante gaten, ik meen me iets dergelijks te herinneren. Daar zit trouwens een 32 mm carb op, een kijken hoe groot de carb is die op dit grote spruitstuk zit. Als die ook 32 mm is zou ik met zo'n oer-5 spruitstuk dus uit de brand zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Hier nog wat foto's van het spruitstuk, met het meetlint erlangs voor de afmetingen. Heeft iemand een smal spruitstuk liggen (oer-5?) met dit gatenpatroon? De aansluiting voor de carb is 32 mm.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Komt dit spruitstuk niemand bekend voor?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie F6 combi
Lijkt erop dat je voor een comfortabele inbouw toe moet naar (de kop van-) een oervijf ...
Re: Restauratie F6 combi
Heeft die dan ronde gaten? Want als die vierkante gaten heeft dan zit het probleem dus enkel in het spruitstuk en kan ik de kop laten zitten...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie F6 combi
Dit is de kop nadat ik er harde zittingen in had laten zetten … nog niet helemaal super te zien, maar lijkt me rond en dat was ook wat ik me dacht te herinneren (maar ik heb al eens eerder iets gedacht, iets met enkele of dubbele ketting in dit blok, en toen ben ik een kratje bier verloren wat je altijd nog tegoed hebt )
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie F6 combi
En by the way, als ik de positie van de gaatjes voor de draadeinden zie (vorige pagina), dan lijkt me dat het niet goed komt met dat derde gat van links geteld … die zit links van de hartlijn van de inlaatpoort, terwijl die bij de oer 5 schuin rechts van die hartlijn zit.
Re: Restauratie F6 combi
Ik heb ze (spruitstuk 1400 oer-5 en super-5) in het verleden al eens naast elkaar gehouden en zag toen geen mogelijk dat uitwisselbaar te maken. Dus of andere kop of auto aanpassen denk ik.
Ik heb nog een goede kop 1400 cc liggen.
Ik heb nog een goede kop 1400 cc liggen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Restauratie F6 combi
Ik heb nog een F6 kop liggen. Aangezien de F6 een lagere compressie heeft dan de GTL bij gelijk onderblok heeft deze relatief grote verbrandingskamers, deze zijn niet veel kleiner dan die van een 1400 kop, vergelijk onderstaande foto maar eens met bovenstaande. Dus dan ga ik toch terug naar een cylinderkop met ronde gaten. Nu nog een oer-5 spruitstuk vinden met 32 mm carburateurflens, heeft iemand die nog?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Zo, weer terug van vakantie. Tijd om weer eens verder te gaan met het project.
Motorkap bijwerken
Laswerk aan de deur: die bestuurdersdeuren scheuren uiteindelijk allemaal op dezelfde plek (over 10 jaar zeggen we dat ook over de bijrijdersdeuren):
Ombouwen achterremmen naar type met handrem
Is gelijk ook weer een maatje groter
Motorkap bijwerken
Laswerk aan de deur: die bestuurdersdeuren scheuren uiteindelijk allemaal op dezelfde plek (over 10 jaar zeggen we dat ook over de bijrijdersdeuren):
Ombouwen achterremmen naar type met handrem
Is gelijk ook weer een maatje groter
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
En hier de complete opgefriste snuit
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Gisteren het versnellingsbaktussenhuis gewisseld. Bij het tussenhuis van de 5-bak zit de hefboom voor de koppeling onder een andere hoek, bovendien is dit tussenhuis 1 cm langer dan dat van een R4 GTL bak (je moet wel heel goed meten om dat te zien). Daarbij natuurlijk ook de prise-as verwisseld voor een uit een R4 bak, die is dus ook weer een cm korter. Dit scheelt weer een cm bij de voorbalkaanpassing.
Ik kon niet meer aan de juiste pakking komen, daarom er maar zelf één geslagen. Kwestie van pakkingspapier plaatsen en de randen natikken met een hamer, de gaten voor de bouten zijn te maken met een bolkophamer. Verder aan beide kanten vloeibare pakking gebruikt.
Daarnaast heb ik de ankerplaten voor de achterremmen verwisseld. Ik had al grotere platen gezet, maar die waren niet geschikt voor de Bendix zelfstellende remmen die ik nog had liggen. De gaatjes voor de trekveertjes die de remschoenen richting ankerplaat trekken zaten niet op de juiste plek.
Verder de remklauwen voor vooraan van roest ontdaan en in de verf gezet, volgende keer monteren.
Ik kon niet meer aan de juiste pakking komen, daarom er maar zelf één geslagen. Kwestie van pakkingspapier plaatsen en de randen natikken met een hamer, de gaten voor de bouten zijn te maken met een bolkophamer. Verder aan beide kanten vloeibare pakking gebruikt.
Daarnaast heb ik de ankerplaten voor de achterremmen verwisseld. Ik had al grotere platen gezet, maar die waren niet geschikt voor de Bendix zelfstellende remmen die ik nog had liggen. De gaatjes voor de trekveertjes die de remschoenen richting ankerplaat trekken zaten niet op de juiste plek.
Verder de remklauwen voor vooraan van roest ontdaan en in de verf gezet, volgende keer monteren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie F6 combi
Misschien nog ter lering ende vermaak: die bell house pakking is bijna symmetrisch maar net niet helemaal …. Dus had ik hem er een keer verkeerd om ingestopt en dan loopt de versnellingsbakolie er langzaam uit. Kan het hele spul er weer uitgetakeld worden
Re: Restauratie F6 combi
Goed punt. De mijne is op maat gemaakt en zou dus precies moeten passen, maar ik zal er al eens wat bakolie in kappen om te kijken of het dicht is...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
En bovenstaande denk ik dat ik aan de hand heb.....
Net even bij de 4 gaan kijken en lag klein plasje olie onder, kan momenteel (wegens gezondheid) even niet kijken waar het juist vandaan komt, maar 99% zeker dat het tussen motor en versnellingsbak komt.
Haast en spoed.....
mvg; silvio
Net even bij de 4 gaan kijken en lag klein plasje olie onder, kan momenteel (wegens gezondheid) even niet kijken waar het juist vandaan komt, maar 99% zeker dat het tussen motor en versnellingsbak komt.
Haast en spoed.....
mvg; silvio