Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
gisteren de achteras erafgehaald, ging vlotjes.
Remleidingen ga ik nieuw zetten want de nippels waren niet meer los te krijgen dus die heb ik moeten oversnijden.
Ik ben nog aan het twijfelen de voorste ophanging er onderuit te halen, maar heb wat bang voor het terugplaatsen van die torsie...daar heb ik geen ervaring mee. Is dit makkelijk terug te monteren ivm opspannen? En de hoogte?
hier nog fotojes
Remleidingen ga ik nieuw zetten want de nippels waren niet meer los te krijgen dus die heb ik moeten oversnijden.
Ik ben nog aan het twijfelen de voorste ophanging er onderuit te halen, maar heb wat bang voor het terugplaatsen van die torsie...daar heb ik geen ervaring mee. Is dit makkelijk terug te monteren ivm opspannen? En de hoogte?
hier nog fotojes
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Over het demonteren en terugzetten van de voorwielophanging: viewtopic.php?f=2&t=14830" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Hey Bertje,
ik had het topic reeds doorgenomen, maar zat nog met een vraagje,
Jij hebt dus eerst de voorwielophanging losgedaan, schiet deze dan niet los door de torsie? Of moet ik die ook eerst opspannen? Ik heb er vroeger nog eens eentje gedemonteerd, en heb toen eerst de schroeven onder de zetel losgedaan, en dan springt er dus vanaf los, en dat wil ik vermijden.
moet ik ergens een (hoogte)stand aantekenen op de torsiebaar vooralleer ik hem demonteer?
mvg, silvio
ik had het topic reeds doorgenomen, maar zat nog met een vraagje,
Jij hebt dus eerst de voorwielophanging losgedaan, schiet deze dan niet los door de torsie? Of moet ik die ook eerst opspannen? Ik heb er vroeger nog eens eentje gedemonteerd, en heb toen eerst de schroeven onder de zetel losgedaan, en dan springt er dus vanaf los, en dat wil ik vermijden.
moet ik ergens een (hoogte)stand aantekenen op de torsiebaar vooralleer ik hem demonteer?
mvg, silvio
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Hoi Silvio,
Chassis op z'n wielen laten rusten en de ophanging aan de voorkant losmaken (moeren los, onderste bouten laten zitten om de boel bij elkaar te houden). Chassis zal dan iets omhoog komen. Dan vooraan opbokken zodat de spanning volledig van de torsiestaaf is, je kunt dan de ankerplaat onder de balk bij de voorstoelen losmaken. Het enige dat je hoeft aan te tekenen is op welke gaten de ankerplaat vastzat, bij mij zaten er overigens maar 3 gaten, dus die ankerplaat kon maar op 1 manier vast, maar ik meen wel eens iemand te hebben horen zeggen dat daar soms meerdere gaten zitten, zodat je daar ook een afstelmogelijkheid hebt.
Op deze manier hoeven de torsiestaven dus NIET losgehaald te worden van de ophanging!
Succes!
Chassis op z'n wielen laten rusten en de ophanging aan de voorkant losmaken (moeren los, onderste bouten laten zitten om de boel bij elkaar te houden). Chassis zal dan iets omhoog komen. Dan vooraan opbokken zodat de spanning volledig van de torsiestaaf is, je kunt dan de ankerplaat onder de balk bij de voorstoelen losmaken. Het enige dat je hoeft aan te tekenen is op welke gaten de ankerplaat vastzat, bij mij zaten er overigens maar 3 gaten, dus die ankerplaat kon maar op 1 manier vast, maar ik meen wel eens iemand te hebben horen zeggen dat daar soms meerdere gaten zitten, zodat je daar ook een afstelmogelijkheid hebt.
Op deze manier hoeven de torsiestaven dus NIET losgehaald te worden van de ophanging!
Succes!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
vandaag even de voorste ophanging en torsie gedemonteerd zoals Bertje het beschreven had en het ging eigenlijk heel vlotjes, heb van iedere stap fotos genomen:
wagen met de voorste wielen op de grond
onderste bouten losmaken, enkel de moeren verwijderen
bovenste bouten losmaken, dan zie je dat de ophanging bovenaan open komt te staan en de wagen naar boven komt
3 bouten achteraan losmaken in de balk achter de voorstoelen
dan gewoon afnemen, en klaar!
dan maar ineens heel het chassis verder gestript en dit is het resultaat, nu alles opkuisen en ontvetten en dan kunnen we eraan beginnen
wagen met de voorste wielen op de grond
onderste bouten losmaken, enkel de moeren verwijderen
bovenste bouten losmaken, dan zie je dat de ophanging bovenaan open komt te staan en de wagen naar boven komt
3 bouten achteraan losmaken in de balk achter de voorstoelen
dan gewoon afnemen, en klaar!
dan maar ineens heel het chassis verder gestript en dit is het resultaat, nu alles opkuisen en ontvetten en dan kunnen we eraan beginnen
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
na veel tuinwerk is het weet tijd om aan de GTL door te werken, volgende stap is het plaatsen van een andere vloerplaat, iemand ervaring of tips voor het verwijderen van de oude? Gewoon de puntlassen uitboren of zijn er andere opties?
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Uitboren. Voorboren met een klein boortje zodat je goed gecentreerd zit, dan met een groter boortje de hele puntlas uitboren. Er schijnen speciale boortjes te zijn om puntlassen uit te boren, ze hebben een iets andere kop, ik heb ze nooit gebruikt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Dat speciale boortje is voorzover ik weet een frees
Rudolf
Rudolf
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Heb zo'n boortje/frees liggen en gebruikt. Zit een punt aan waardoor voorboren met klein boortje niet nodig is. Behalve het uitboren van de puntlassen is een scherpe beitel en hamer ook zeer handig...
Groet, Rob
Groet, Rob
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Druk bezig de kelder/garage op te ruimen....zal van de week even foto nemen als hij overzichtelijk is
nu even de onderdelen voor de gtl aan het sorteren en heb toch al wat mooie nieuwe onderdelen gespaard, vooral de binnenschermen ben ik blij om
Nieuwe achterspatborden
Nieuwe voorspatborden
nieuwe binnenspatborden
nieuwe bodemplaat
en nog een heeeele hoop nieuw kleinmateriaal zoals koplampen, achterlichten, remonderdelen, motoronderdelen,.... fijn als je na een paar jaar onderdelen zoeken alles een keer samen ziet.
nu even de onderdelen voor de gtl aan het sorteren en heb toch al wat mooie nieuwe onderdelen gespaard, vooral de binnenschermen ben ik blij om
Nieuwe achterspatborden
Nieuwe voorspatborden
nieuwe binnenspatborden
nieuwe bodemplaat
en nog een heeeele hoop nieuw kleinmateriaal zoals koplampen, achterlichten, remonderdelen, motoronderdelen,.... fijn als je na een paar jaar onderdelen zoeken alles een keer samen ziet.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Wow!
Ik weet wie ik ga pb'en als ik een onderdeel zoek...
Ik weet wie ik ga pb'en als ik een onderdeel zoek...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd