Restauratie R4 F4

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Restauratie R4 F4

Bericht: # 133637Bericht silvio »

Zoals belooft hier een topicje over de restauratie van mijn R4 F4, bouwjaar 1985
Ik ben hem een 3-tal jaren geleden gaan halen in Gent met als bedoeling hem onmiddelijk te restaureren, maar toen begonnen met de bouw van een huisje en tis er niet van gekomen, heeft ook te koop gestaan maar iedere keer als er reactie op kwam knaagde het toch ergens omdat we er geen afscheid van konden nemen, dus dan toch maar besloten om hem te houden en zelfs te restaureren.
Ik ga het wel rustigaan doen dus zal niet op een paar maanden weer klaar zijn.


Op 26/01/2012 ben ik er dus aan begonnen, zo een uurtje per dag wat knutselen als ontspanning

Zo stond hij er 's middags bij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar uurtjes was er al wat verandering te zien

Afbeelding

Afbeelding

Tot nu toe gaat alles vlotjes, wel meer bouten die afbreken ipv los te komen.... :lol:

Knutseldag 2
De binnenschermen eraf en alles in gereedheid gebracht om het chassis los te heffen

Afbeelding

Afbeelding


Dag 3: Losmaken chassis

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133653Bericht boerBon »

Tuurlijk niet wegdoen, je kind verkoop je toch niet?..
Off chassis in +-5 uur... dat vind ik behoorlijk vlot..
Zo slecht ziet ze er niet uit trouwens.
Zo te zien niet erg veel te lassen..?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133668Bericht silvio »

valt heel goed mee qua laswerk, op de kas enkel lassen binnen in de laadbak een kleine roestplek aan de wielkas, en het chassis heb ik tot nu toe 1 gaatje gevonden, maar zullen er nog wel volgen naargelang ik verder demonteer, ik zou hem willen laten stralen en in zinkbad laten steken

mvg, silvio
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133670Bericht Rutger-peer »

Aan het chassis kom je ongetwijfeld wel meer tegen ja. Als alle tectyltroep er eenmaal af is zie je pas echt hoe ie er aan toe is. Stralen is een heel goed idee, verzinken in principe ook, ware het niet dat zo'n chassis de neiging heeft krom te trekken in een zinkbad (weet niet hoe dat zit met anodisch verzinken). Zoek maar eens naar "verzinken" op dit forum, dan kom je wel 't een en ander tegen. Ook is het een probleem dat zo'n chassis van binnen meestal nogal vies is en dan willen ze zo'n ding niet in hun bad hebben. Dat vergt dus nog wel even het nodige onderzoek. Anders kun je ook altijd dingen doen als etsende primers etc. Kijk ook eens op het engelse forum en dan bovenin bij "restoration", het Gordini project van Malcolm (oprichter van het Engelse forum) is ook erg informatief en leerzaam. Hij heeft het chassis ook gestraald en etsende primers gebruikt. Ook veel foto's, dat kan je helpen met je eigen plannen.

Link naar het forum:
http://www.renault4.co.uk/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Link naar betreffend restauratieverslag:
http://www.renault4.co.uk/renault-4-restoration.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Links kun je ook nog andere restauratieveslagen bekijken.

Succes!

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133727Bericht Bertje »

Kromtrekken kun je op een paar manieren voorkomen. Koudverzinken, lassen doortrekken voor meer stijfheid of een hulpchassis tegen het chassis aanschroeven om de vorm te behouden. Ben benieuwd hoe goed verzinken gaat werken bij een gebruikt chassis aangezien je de holle ruimtes natuurlijk nooit helemaal schoon krijgt, wat nadelig is voor de hechting. Misschien is verzinken wel het meest zinnig bij nieuwe chassis (maar die zijn er (nog) niet)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 693
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133737Bericht BVDP »

Succes met de restauratie. Met zoveel foto's en tekst wordt het vast een leuke draad om te volgen.
Een kennis van me heeft een chassis van een oldtimer in een bad chemisch laten reinigen omdat dan net alle troep uit de holle ruimten ook weg is. Daarna verzinken dan maar goed opkletten dat je chassis goed gespoeld is omdat anders de zink niet hecht.

mvg Bart
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133738Bericht Rudolf2 »

Chemisch reinigen en dan verzinken gaat een paar centen kosten, maar dan heb je ook wel wat. Ik had er al eens wat in het duitse blad Oldtimer Markt over gelezen en het lijkt me de meest duurzame methode die er is.

Rudolf
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133742Bericht silvio »

Gisteren de aandrijfassen eruitgehaald en ht complete motorblok, ging wel vlotjes, vandaag proberen een stellingkje te maken om het chassis op te leggen zodat het makkelijker is om aan te werken, tot nu toe ben ik nog heel tevreden met de staat van het chassis, hopelijk komer er niet teveel verrassingen eens alle troep eraf is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 693
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133743Bericht BVDP »

Schiet wel lekker op zo te zien.
Het zal inderdaad wat kosten en waarschijnlijk zal je wagen uiteindelijk meer gekost hebben dan wat ie waard is. Dat heb je als je voor kwaliteit kiest. Je kan ook wachten op de nieuwe chassis die al even aan gekondigd worden maar die zijn ook niet goedkoop. Lijkt me met dit chassis wat overdreven.

http://www.franzose.de/en/News/PaName-R ... ssis-R4-4L
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133748Bericht Rudolf2 »

Dit lijkt me ook nog wel met schuren en verven op te lossen (als er om het hoekje niet de vreselijkste roestplekken zitten). En vergeet niet mike sanders vet of vergelijkbaar in de holle ruimtes.

rudolf
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133766Bericht silvio »

Hier de vooruitgang van vandaag, samen met mijn vader op een uurtje het chassis bijna kaal gekregen

Hier de fotos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen een rustdagje om alles een beetje op te ruimen en dan kunnen we er maandag weer tegenaan

grts, silvio
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 133828Bericht Bertje »

Dat schiet hard op! Chassis ziet er trouwens best strak uit...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 137407Bericht silvio »

Ik heb eindelijk nog eens de tijd om aan mijn eigen 4tje door te werken, het is alweer heel wat weken geleden, ondertussen de werkruimt helemaal opgeruimd en de laatste onderdelen van mijn 5jes overgebracht naar hier, een verhuis brengt wat met zich mee :D , niet te schatten wat voor onderdelen een mens op een paar jaren bij elkaar krijgt!

Ondertussen ook al wat onderdelen voor de 4 bijeengesprokkeld

1 nieuwe complete bodemplaat
2 nieuwe binnenspatborden vooraan
2 nieuwe buitenspatborden vooraan


gisteren begonnen aan het lassen van een constructie waar ik het kale chassis kan opleggen om op een aangename aan te werken en dat ook verrijdbaar is om hem buiten te rijden om af te schuren, te stralen of aan te lassen, want anders hangt heel de ruimte weer vol stof.
Deze constructie hoop ik vandaag klaar te hebben.

Dan op zoek naar inlasdelen voor de achterste balken en evt ook de voorste (die moet ik nog eens grondig nakijken of het nodig zal zijn)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 137461Bericht Bertje »

Ik heb nog reparatiedelen voor de achterbalken te koop, zie viewtopic.php?f=1&t=13840" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben wel de komende weken niet thuis en zal het forum maar weinig checken, dus kan even duren voordat ik op PB reageer.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie R4 F4

Bericht: # 137464Bericht silvio »

had je advertentie al gezien, ik ga eerst even alles schuren en kijken of inlasdelen nodig zijn, maar als ik er moet hebben dan contacteer ik je even, maastricht is nog redelijk in de buurt voor me om af te halen

grts, silvio
Plaats reactie