Tweety schreef:
ik zat te denken maar stationair dan, maar dan hoeft ie niet te intercoolen natuurlijk, maar toch, werkt de intercooler wel goed bij het wegrijden ?
De Setrab Pro Line cooler, die ik via Marktplaats heb overgenomen van iemand( die had de verkeerde besteld } is een
oliekoeler en geen
intercooler en nu de moderne turbo's tijdens bedrijf oliegesmeerd en oliegekoeld worden middels bearings .... is een oliekoeler geen overbodige luxe.
Nu er toch al een 1400 injectiemotor inzit en er genoeg vermogen is om de R4 tot makkelijk 150 km/u te laten rijden en de doelstelling is om met dezelfde compressie meteen al op lage toeren een goede boost te hebben en optimale vulling, zal de turbodruk niet hoger zijn dan 0.5 bar wat al aanzienlijk is en ook zuiniger rijden.De norzelring opening (de spleet in het turbohuis waar de uitlaatgassen door gaan) is bij de GT 12 vrij klein ,waardoor de uitlaatgassen met hoge snelheid langs het turbine wieltje gaan en deze snel op toeren is.
Ook heeft het compressor wiel een vrij grote spoed waardoor al bij een laag turbo toerental veel lucht verpompt kan worden.
De intercooler, die ik in eerste aanleg had overgenomen, heb ik alweer bij het demontagebedrijf kunnen omruilen voor een kleinere intercooler van een R5 Gtt en komt voor schuin in het binnen linkerspatbord, zoals ook bij de R5 en als de gecomprimeerde warme lucht, hierdoorheen gaat wordtie al meteen voldoende gekoeld vanwege de ribben en bij het rijden en dus ook hetere luchtstroming extra door de rijwind.
Belangrijk natuurlijk om "pingelen"te voorkomen, bij dezelfde compressie en de autofabrikanten doen dit ook om het brandstofgebruik te verminderen en als de lucht koeler is, kan de voorontsteking vroeger.
Dus nee er komt geen methanol kitje of zo op de intercooler, liever niet de boel ijskoud, want dat is ook weer niet goed!!!
Er zijn trouwens wel watergekoelde intercoolers, maar nogmaals de turbo in deze configuratie is een aanvulling op het injectiesysteem voor een betere brandstofregeling en cylindervulling
Sake schreef:En dit is nog steeds low butget?
Ja wat vind je lowbudget ? Dat is voor een ieder een ander begrip. Maar ikzelf stel wel van te voren een redelijk bedrag ,waaraan ik mij zo veel mogelijk wil houden, gezien de kosten-baat,maar het blijft hobby en dat kost geld en nu heb ik weer massel dat ik een nieuwe turbo heb kunnen kopen voor weinig geld en kon ik dit niet laten. maar goed, mijn streefinvestering in dit turbogefreubel is niet meer dan 500 euries.
Zoals ook op mijn website de kosten van de ombouw naar een 1400 injectie staat aangegeven ( en dan heb ik mezelf nog verwent met bepaalde veranderingen, wat ook anders kan), zal ik dat ook hierbij aangeven en heeft de injectie-ombouw mij ook rond de 500 euries gekost.
Dus het leven van een R4 freubelaar is wunderfull en zoals de R4 bedoeld is, goedkoop en zuinig.