1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139299Bericht jeffr4 »

Lucky me ! :D Nu Renault Arend/Den Bosch de progammatuur van al de uitvoeringen in één moderne regeleenheid heeft, hebben ze de specifieke testunit XR25 niet nodig en kan ik deze overnemen om zelf met de diagnoseplug, de foutmeldingen te achterhalen, sensoren en parameters ECU te bekijken.

Het plaatwerk moet nog verder gelast worden, waardoor ook de ophangbeugel van de katalysator stevig gemonteerd kan worden en inmiddels de eerste stap in de volgende aanpassing: turbo-charged engine.
De trend om zuiniger te rijden door ge-downsized engines met turbo te gebruiken ipv big engines en zodoende hetzelfde vermogen te behouden, heeft mij op het idee gebracht om ook een moderne type turbo te gebruiken en is voor mij de keuze een Garrett GT 1241 met wastegate en dumpvalve enz., die bv. op de Smart, Mercedes A en VW Golf zitten.
Een druk van 0.4-07 Bar is voldoende en kan de motor goed aan zonder verandering van zuigers enz. en kan het e.e.a. met de injectie goed afgeregeld worden.Je gaat dan in specifiek brandstof verbruik (gr/kWh) omlaag.
Willem de Zwijger schreef:
jeffr4 schreef: ik heb nog wat andere plannen en daar heb ik aan de voorzijde wat ruimte voor nodig
Een vijfbak?
Dus daarvandaan die ruimte, ook voor de plaatsing van de intercooler enz. en daarom ook een grotere radiateur voor de waterkoeling van de turbo.
De eerste aanschaf bestaat uit een uitlaatspruitstuk van een GTTurbo, die met de vierkante poortjes en qua flensvorm past en van de week via Marktplaats bemachtigd.

Afbeelding

Hier nog voorzien van de oude Garrett T2,maar alleen het spruitstuk aangeschaft.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139310Bericht Willem de Zwijger »

Allemachtig, het is nog niet ingewikkeld genoeg !!! Kom je dan met die regelelektronica niet in de problemen? Errug moedig :D
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139314Bericht jeffr4 »

Nee juist niet, ideaal,effectief en relatief goedkoop en is fuel injection heel geschikt voor turbo-charged.Afbeelding

Met de nieuwste generatie variabele turbo's, een instelbare brandstof management ,kun je de inlaatdruk zetten op de brandstofregelaar, waardoor de drukverhouding over de injector gelijk blijft, geen turbolag enz.

De nieuwe generatie turbo's hebben wel een andere driehoekige flens en de oudere de vierkante en ben ik vandaag bij mijn metaalbewerker-vriend geweest om een koppelstuk te laten maken,die met twee gelaserde verschillende flensen(driehoek en vierkant) elkaar verbinden en ik kan dan ook de lambda daarin kwijt, een ander type dan ik nu heb, dus een verwarmde geregelde lambda.

Over laseren gesproken...en hoever ga je...leuk he, die Renault boutjes : :D
Afbeelding
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139316Bericht RVIER »

Ha Jeff,

Mooi spruitstuk!
Zoals je weet is het betere de vijand van het goede.

Ik begrijp je verhaal over zuiniger rijden (met je turbo maak je er bij 0.5 bar een 2.1 liter motor van) maar ik denk dat je dan wel een ander bak nodig hebt zodat je bij 1500 toeren 130 km/h kunt rijden. Met de R4 bak gaat dat niet lukken (of 15 inch velgen).

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139323Bericht jeffr4 »

Ha :D , das-une-goeie Fons, maar ja zo werkt het zuiniger rijden natuurlijk niet.
Zoals gezegt, je gaat in specifiek brandstof verbruik (gr/kWh) wel omlaag. Maar in gr/km zal je niet echt veel merken omdat je bijna geen vermogen nodig hebt om een kruissnelheid (130 km) aan te houden.
Nou werken de oude turbo's vaak pas bij 2000 toeren en de variabele turbo kan bij elk toerental laag of hoog zorgen voor een maximaalkoppel door het verhogen van de turbodruk en ......de mechanische verliezen niet evenredig stijgen met de vermogenstoename, zodat het rendement nog meer verbetert en het effect..een betere verbranding met meer rendement en ook wordt de uitstoot van CO2 teruggebracht.

Dus ja, alles blijft zoals het is met de gtl-bak enz. en dat wel, alles goed afregelen..
die 15 Inch velgen zijn trouwens wel in de maak !!! Maar niet voor deze doeleind.
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139324Bericht Sake »

jeffr4 schreef:Nee juist niet, ideaal,effectief en relatief goedkoop en is fuel injection heel geschikt voor turbo-charged.
Dus ik begrijp hieruit dat je het geheel gaat ombouwen, van monopoint naar fuel injection.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139325Bericht jeffr4 »

En ehhhhh :lol: hoe wil je dat doen? van monopoint naar fuel injection? :D
Als Fons mij wilt gaan plagen, dan is het Sake wel !!! Who's next...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139326Bericht Tweety »

Komen d'r ook parkeersensoren in ??
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139328Bericht roberto »

Jeffrey ik wil niet plagen maar ik wil nu na een hele lange tijd wel eens vroemmmm! horen.
Belangrijk! iemand die nooit iets veranderd heeft nooit na gedacht.
Ik vind het nog steeds heel boeiend om te volgen!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139330Bericht jeffr4 »

Sake schreef: Dus ik begrijp hieruit dat je het geheel gaat ombouwen, van monopoint naar fuel injection.
Wat een mooie zondagochtend, straks met de luchtgekoelde 2 liter boxer naar een evenement!^

Sake,
het monopoint injectie systeem is een vorm van fuel- injection, net zoals de multipoint, dus daarin wordt helemaal niets verandert en is de turbo een aanvulling op de inbouw en kan ik juist voor een goed geregelde aansturing hiervan optimaal gebruik maken middels de ECU enz.
Tweety schreef:Komen d'r ook parkeersensoren in ??
De liefde en de protectie van de R4 is zodanig gegroeid, dat ik niet wil hebben, dat mijn(v)echtgenote in de R4 gaat rijden, alleen als stille bijrijder, anders kwamen die sensoren er zeker in.
roberto schreef:Jeffrey ik wil niet plagen maar ik wil nu na een hele lange tijd wel eens vroemmmm! horen.
De motor zelf heeft al een paar keer vroemmm gedaan, zonder kat en uitlaat en loopt lekker smooth,( zie o.a. easyvideo op de website) nu nog bezig met wat laswerk en dan de uitlaat eronder hangen, al passend gemaakt, dus eronder hangen en.....rijden! En rijden en afregelen en rijden en ook weer eens een ritje naar..Druten:D
De turbo bouw ik er later op,want tot nu toe heb ik alleen het gtt spruitstuk en bij de demontagebedrijven net zolang zoeken, totdat ik een goede intercooler,dumpvalve enz heb en misschien wel een goede gebruikte turbo ...wie weet....Het leven kan zo schitterend zijn met een beetje gefrot en gefreubel voor een paar centen.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139350Bericht Tweety »

Cruise control ??
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139352Bericht Rudolf2 »

start/stop option incl. een degelijke startmotor?
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139359Bericht jeffr4 »

Tweety schreef:Cruise control ??
Moet heel goed kunnen, bij Conrad : Bestseller Waeco 129 euro
En...ik kan em zelfs 20% goedkoper bemachtigen :D So no problem.
Rudolf2 schreef:start/stop option incl. een degelijke startmotor?
Moet ook kunnen, NL uitvindig !!!! de Smart Save Box kosten 250-300 euries, navraag leert dat er wel een andere startmotortype op moet en met mijn motortype-management een kleine aanpassing.. maar kan.
zie : start stop aftermarket

Maar goed eerst volgende stap: turbo
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139362Bericht deutz »

Cruise control bij Conrad (eenvoudige uitvoering) €30,- !!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139368Bericht Tweety »

jeffr4 schreef:
Tweety schreef:Cruise control ??
Moet heel goed kunnen, bij Conrad : Bestseller Waeco 129 euro
En...ik kan em zelfs 20% goedkoper bemachtigen :D So no problem.
Heb ik ook op de 16 Gezet, heb wel een kleine aanpassing gedaan aan de knopjes... of laten we zeggen draadjes op de schakelaartjes gezet en daar weer maak-contactjes op, want dat weaco ding zag er niet uit... en ik heb bij linker en rechter bochten een klein verschil (sensor zit om de rechter aandrijfas..) maar werkt perfect !
Plaats reactie