1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128176Bericht Willem de Zwijger »

jeffr4 schreef: ik heb nog wat andere plannen en daar heb ik aan de voorzijde wat ruimte voor nodig
Een vijfbak?
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128194Bericht jeffr4 »

@Willem,
Nee het wordt geen 5 bak, ook geen TS, die neemt meer ruimte aan de voorzijde in en moet ik de voorbalk aanpassen en heb juist de ruimte boven de bak nodig,m.a.w. dat maakt niets uit.
Het wordt iniedergeval een gtl-bak,is sterk zat, zeker gezien de ervaring en advies van Folkert en de ervaring van Menno, beide R4 racemonsters met toch aanzienlijk vermogen met de AT en GT met interkoeler en verhoogde turbodruk, terwijl het bij mij alleen om wat meer vermogen en het injectie systeem gaat en dan met een kruissnelheid van 130 km en de gtlbak qua verbruik en overbrenging relaxed kan zoeven.( en zo af en toe op zijn staart trappen :D )

Citaat van het bericht :

Hi Jeffrey,
Ik zeg: NOOIT doen. Ok, ik had alle rotzooi die bij de motor hoorde, maar daar sta je absoluut niet op te wachten. Als een Alpine bak hetzelfde is als een Alpine Turbo bak, waar ik verder voor het gemak maar even helemaal vanuit ga, dan zit je met:
- Schakelmechanisme (bak is anders, past niet maar zo even een dekseltje op)
- Bak is veel te lang (ziet er niet uit) ("Hee, de motor steekt onder de kap uit"...)
- aandrijfassen zijn anders
- dus passen die andere aandrijfassen weer niet in een R4 fusee
- dus R5A fusees

Ik zeg: veel meer gedoe dan dat het opschiet. Menno's viertje had hetzelfde vermogen en met een standaard R4 bak en nooit echt problemen gehad.

Groeten, Folkert


@Goof,
bedankt voor jouw inbreng hierin, want het sluit hierop aan en is inderdaad een vliegwiel van een AT een optie, maar wil eerst nog bezien of de vliegwiel van de super5 op een standaard R4 krans is te krimpen.
En...maar dat hadden we al ingecalculeerd ....een gat/sleuf maken in het koppelingshuis op de plaats waar de ontstekingssensor hoort te zitten en gezien de twee indentieke bevestigingsbouten van de bak aan de bovenzijde is dit met wat nauwkeurig meetwerk en het maken van een houder te doen.
Moet wel nog het lagerbusje bij de Renault dealer halen om het verschil in diameter te compenseren
van de as.

@Deutz,
Leuke oplossing inderdaad, maar we proberen de rembekrachtiging toch aan de bestuurderszijde kwijt te kunnen, want gezien de downpipe met lambda, zal het binnenscherm de nodige aanpassing hebben en tevens hiervoor.

Bedankt alweer voor de goede reacties ! Leuk dat gefreubel!
Wat is het leven van een R4-owner toch prachtig :lol:
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128227Bericht RVIER »

@jeffry

1) Waarom gebruik je de nokkenas pully niet om een BDP signaal af te halen. Je moet uiteraard wel twee merktekens maken, omdat de nokkenas met de halve snelheid draait.

2) heb je al enig idee hoeveel er uit het schutbord moet om de motor in te kunnen bouwen?
Mogelijk wordt het een stuk eenvoudiger als je de dynamo wel verplaatst.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128229Bericht jeffr4 »

@Fons, weer terug zie ik :D

-In eerste aanleg gebruik ik natuurlijk zoveel mogelijk de componenten van de super5 en ook van de intergrale electronische Bendix ontsteking, waarbij de magnetische positie sensor, het BDP/ODP en de snelheid meet. Voordeel is dat alles op elkaar is afgestemd.
Afbeelding
Ik zou zo niet weten hoe dit enerzijds met de nokkenaspully is te verwezenlijken en anderzijds met wat voor sensor, die ook nog goed communiceert met de ontstekingsmodule??

-Er hoeft eigenlijk niet zoveel van het schutbord verwijdert worden, maar wellicht dat ik toch ook de dynamo verplaatst ....( maar waar dan?)
Laatst gewijzigd door jeffr4 op di jun 14, 2011 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128232Bericht Willem de Zwijger »

Om die getande ring bij de nokkenaspoeli te krijgen moet de diameter enorm veel minder worden; je zou kunnen denken aan het fabriceren van een 'verkleinde getande ring' maar dat is ook niet echt simpel, nog even los van de benodigde ruimte in de lengterichting, en het onnauwkeuriger worden van de ontsteking door de speling van de nokkenas tov krukas (waar de R4 standaard last van heeft).
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128234Bericht jeffr4 »

De vliegwiel en sensor is niet zozeer het probleem, maar eerder de iets te grote starterkrans in combinatie met de startmotor,die van een super5 niet op de gtl-bak past , maar de vertande super5 vliegwiel gaat wel , als deze op een R4 krans is te krimpen ... en.... ik wil niets aan de motor zelf veranderen en bij de super5....een krukaspoelie en een waterpomppoelie en dynamo, die beiden aangedreven worden door de krukie en .....geen nokkiepoelie. :)

Maar ik kan, zoals Goof zegt, de AT liefhebbers wel begrijpen,die ook een (voorloper van deze)electr. ontsteking hebben, dat het nog een hijsa is om ipv de passende AT bak, de gtl-bak aan te passen tav de starterkrans-vliegwiel en de sensor t.o.v. het vliegwiel op een juiste manier en positie te plaatsen, en... it cannot be adjusted, it is pre-adjusted on its mountig bar! en afstand 1mm plus of min 0,5. , dus een goede sleuf maken en een preciese aangepaste mounting bar.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128235Bericht jeffr4 »

Op zoek binnen het forum met verschillende zoekwoorden, kwam ik helaas maar 1 topic tegen over de inbouw van een 1400 injectie en wel van Barrybas, die er voortijdig is mee gestopt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128239Bericht Okido »

Hoi Jeffry,

Dit is wat BS-AutoTune erover zegt:

De sensor leest het aantal tanden van het triggerwheel op de krukas. Doordat er een tand ontbreekt weet het management systeem exact wat de krukashoek is. Triggerwheels zijn er in meerdere vormen en maten. De meest bekende patronen zijn de 36-1 en de 60-2 patronen. Maar ook andere OEM (fabrikant) patronen komen voor. Bijvoorbeeld het RENIX 44-2-2 systeem van Renault (en Volvo), het 36-2+2, het 36-2-2-2, het Subaru 6/7 systeem, het IAW Weber Marelli systeem (Sierra Cossworth en diverse Lancia's), 4G63 systeem, enzovoort.

Ieder systeem heeft zo zijn eigen kenmerken en afhankelijk van de software van het systeem worden deze triggerpatronen ondersteund. Mocht er geen triggerwheel geplaatst zijn, of het triggerpatroon niet zijn ondersteund, dan kan je een universeel wiel plaatsen. Fabrikanten plaatsen ook vaak het triggerwheel op het vliegwiel. Wij kunnen een vliegwiel voorzien van een triggerpatroon middels een hoekbank.

http://www.bs-autotune.nl/content/view/84/94/

Daar zou een oplossing kunnen liggen, ik weet alleen niet wat het prijskaartje is?

Verder lijkt mij dat de latere R5 TX ook een passend vliegwiel had met een bendix (renix) patroon erop. Volgens mij moet jou sensor daar goed op werken. In mij Rodeo zit namelijk ook (1400 cc) een vliegwiel met 44-2-2 patroon. Ik heb alleen de bijbehorende ontsteking niet.

Gr. Ido
jeffr4 schreef:@Fons, weer terug zie ik :D

-In eerste aanleg gebruik ik natuurlijk zoveel mogelijk de componenten van de super5 en ook van de intergrale electronische Bendix ontsteking, waarbij de magnetische positie sensor, het BDP/ODP en de snelheid meet. Voordeel is dat alles op elkaar is afgestemd.
Afbeelding
Ik zou zo niet weten hoe dit enerzijds met de nokkenaspully is te verwezenlijken en anderzijds met wat voor sensor, die ook nog goed communiceert met de ontstekingsmodule??

-Er hoeft eigenlijk niet zoveel van het schutbord verwijdert worden, maar wellicht dat ik toch ook de dynamo verplaatst ....( maar waar dan?)
Laatst gewijzigd door Okido op di jun 14, 2011 2:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128240Bericht Okido »

Nog klein vraagje: Kan je de motor niet gewoon dwars plaatsen met de versnellingsbak van de Super 5.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128254Bericht Goof »

Als je eerst een compleet nieuw chassis bouwt waar de motor overdwars in past dan geeft het geen problemen. Tenzij dan natuurlijk blijkt dat de aandrijfassen niet de juiste lengte hebben, de fusees niet passen en je stuurinrichting in de weg zit. Maar ja, dan kun je natuurlijk ook gewoon de r5 verbouwen en de carroserie van de 4 erop plakken. Alleen zijn er dan weer problemen te verwachten met de lengte van je spatborden en motorkap, de wielbasis en spoorbreedte... Maar na het afronden van dit kleine klusje zal de RDW ongetwijfeld geen problemen hebben met het bouwsel. ;)

Mocht ooit iemand overwegen om zoiets radicaals te doen, dan kom ik zeker een kijkje nemen. Voorstel: neem een chevy big block en maak een chassis met achterwielaandrijving. Gegarandeerd dat je ergens in een autoblaadje verschijnt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128306Bericht jeffr4 »

Okido schreef:Nog klein vraagje: Kan je de motor niet gewoon dwars plaatsen met de versnellingsbak van de Super 5.
@ Ido,
bedankt voor je bijdrage over de verschillende vliegwielen en systemen, in het verleden hebben we al eerder een subaru-boxer motor met een gemaakte adapter aan een keverbak gehangen en is het e.e.a ook getriggerd en het nodige aangepast en ook software matig.

Ik had ook overwogen om het geheel in de R4 dwars te plaatsen, want ja in een super5 ligt de motor ook in een subframe en had ik al een aangepast frame voorgelegd aan de rdw, maar waren mij de kosten voor een nieuwe typeaanduiding enz te hoog ten opzichte van de doelstelling.
Kijk naar Jan, die voor zijn 6 deurs limo/campo verlengde R4 voor de goedkeuring toch ruim 2000 euro moet neertellen, maar dat had hij er wel voorover en ....inmiddels goed gekeurd!

Dit super5 project moet het doen binnen een gestelde minimale budget ( de complete super5 kost maar 100 euries) , een overanderde R4 frame en aandrijving en met de bestaande super5 onderdelen, waarbij ik ook de motor zoveel mogelijk hetzelfde wil houden,ook injectie en de electronic ignition en alleen de gtl bak van een R4 met uiteraard behoudt van het Bendix 44-2-2- systeem en tevens de rembekrachtiging.
De redenen is ook niet om een scheurijzer te hebben, maar modern geregeld, 130 km kruissnelheid en...freubelen.(nog geen R4 singlepoint injectie gezien)

Inmiddels wel het Bendix-systeem doorgrond met via via verkregen software! en zit er op dit systeem een diagnostic plug,kan ik zelf het geheel functioneel controleren/manipuleren.

@Goof,
Als dit project klaar is en mede ook ingegeven door de Gumball 4L 3000, lijkt het mij wel leuk om niet een super5, maar ook een Clio, maar dan b.v. een "gewone" Williams om te bouwen met een R4 koets en is dit zeker een serieuze overweging.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128311Bericht Goof »

En zoals gezegd, laat het met weten, want dat wil ik zien. Begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat het onmogelijk is, maar de practische uitvoering van zo'n project vergt toch wel "enig" vakmanschap en laten we zeggen een gezonde dosis enthousiasme en zelfvertrouwen.
Ik denk overigens dat als je dit voor elkaar hebt, dat je beter kunt overwegen een williams blok in een r4 te leggen ipv een r4 koets op een clio te bouwen. Denk dat de technische uitdaging daarvan wel redelijk aansluit op je huidige project.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128323Bericht jeffr4 »

Goof schreef: Ik denk overigens dat als je dit voor elkaar hebt, dat je beter kunt overwegen een williams blok in een r4 te leggen ipv een r4 koets op een clio te bouwen. Denk dat de technische uitdaging daarvan wel redelijk aansluit op je huidige project.
Da-Goof,
Het zal misschien wel aansluiten op mijn huidige project, maar enerzijds wil ik dan weer een andere uitdaging en anderzijds lijkt het mij beter en veiliger een moderne williams clio met de nodige techniek ten opzicht van het motorvermogen te voorzien van een R4 koets, dan een R4 ombouwen, want dat heeft natuurlijk ook zijn beperkingen en limiet.
Alhoewel..... ik weer dolenthousiast wordt na een regenachtig weekendje Beautiful Budel met mijn zwaar opgefokte Kever,
die ik vanaf '97 heb,schitterend toch altijd en weer andere zwaar getunde kan bewonderen! ...........was je er dit jaar ook bij?....naast de deur toch, Goof?
Afbeelding
Van het een komt het ander en mocht ik dit weekend na een lange tijd gezocht te hebben een NOS Ducellier rechthoekige rvs mistlampen, jaren 70tig, nog in de doos met al de accesoires de montage en montageinstructies scoren.. voor mijn R4 tje :lol: en weer dolgelukkig :lol: en prettig gestoord was en ben ik al :)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128334Bericht Goof »

Ja, naast de deur ja. Zelfs zo dichtbij dat ik de herrie hier kan horen. Leuk evenement hoor, heb in het verleden zelfs een aantal jaren geholpen met verkeer regelen e.d. maar ben er inmiddels wel een beetje op uitgekeken. Was wel heel gaaf om met een r4 over de camping te rijden, dan heb je ook veel bekijks ;)

Dit jaar was zeldzaam omdat we toevallig 2 evenementen in 1 weekend hadden. Er is hier ook nog een groot volleybaltoernooi geweest en in die tent is het ook bere gezellig. Moest dus keuzes maken...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 128553Bericht jeffr4 »

De eerste obstakel in dit project is overwonnen.
Na de nodige informatie blijkt de getande vliegwiel met de starterkrans van een r5 AT/TX te passen. De starterkrans heeft dezelfde diameter als die van een GTL ( 248 mm) en de getande vliegwiel is ten opzicht van die van de super5 wat kleiner, maar aangezien hierbij ook een sensor is gebruikt van Renix met het 44-2-2 triggerpatroon (voorloper van de Bendix, die in de super5 zit) zal deze er goed op werken!
Het koppelingstussenhuis van een oer r5 is 1 cm groter en de bedieningshandel vertikaal ipv horizontaal, dus
kan ik die niet gebruiken .....dan toch maar een sleuf maken in de GTL-bak voor de sensor.

Maar ga dan maar zoeken naar zo'n vliegwiel,overal nagevraagd (o.a. artvo, holtrop/oude haske), maar Harry Velthuis had er nog eentje op schap liggen! en tevens een halve shimplaat, zodat de startmotor niet in het vliegwiel grijpt en ook nog een toplagertje om de grootte van de prise-as te compenseren.
Nu de starterkrans van een gtl gelijk is, is een andere optie nog, om de getande super5vliegwiel op een starterkrans van een gtl te krimpen, maar dit is makkelijker! :D
Plaats reactie