1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124151Bericht jeffr4 »

ap schreef:
jeffr4 schreef:dit kan toch ook interessant zijn voor een ander R4 malloot
Ik ken er wel een en hij lult 1 woord Frans MOI...........
Ap,
Dat is voldoende, want een plaatje is een plaatje en de tekst is in NL en toch dicht bij het officiële ABD
( Algemeen Beschaafd Drents),
Ik woon wel heel dichtbij het Maaskantje, moar ben gene New Kid, agge da moaer wet. kumt goe, k..t :D
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124183Bericht Rudolf2 »

...en heet niet toevallig Miss Piggy???

Rudolf
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124185Bericht Mark4GTL »

ABD?, ik ken wel ABN, Algeheel Beroerd Nederlands
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124188Bericht jeffr4 »

Rudolf2 schreef:...en heet niet toevallig Miss Piggy???

Rudolf
Nee, ook niet vanwege de injector ..... Mr Pikkie
Mark4GTL schreef:ABD?, ik ken wel ABN, Algeheel Beroerd Nederlands
jeffr4 schreef:een plaatje is een plaatje en de tekst is in NL
Dus daarom in NL... Nederlands, zal wel ABB worden,,, Brabants, ge wet hoe da gaot ,of...
ik kan de uitleg ook in het grieks geven, ben na de carnaval toch weer op kreta voor een paar maanden,
beetje lamballen in de zon onder de olijfbomen, dus
IN het grieks en niet OP zijn grieks. :D
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124191Bericht ap »

Ik zie het vanzelf.
voorlopig nog projecten zat in de schuur staan dus doe maar kalm aan :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124196Bericht jeffr4 »

ap schreef:Ik zie het vanzelf.
voorlopig nog projecten zat in de schuur staan dus doe maar kalm aan :lol: :lol: :lol:
Ja,....... ik wil wel kalm aan doen, maar na de carnaval ben ik weer voor maanden op kreta, zoals elk jaar
nu de laatste 10 jaar dus..... niet erg hoor, want dan doe ik dààr wel kalm aan :D
Op het moment ben ik toch eerst bezig een bejaaarde motorkap op mijn R4 te frotten en daarna begin ik
aan de motor en hierbij de site alwaar ik al de memoires, verslaggeving en het hobbyistische geneuzel
heb weergegeven in NL, moet leesbaar zijn, meen ik
http://www.jeffr4.weebly.com

En als ik nog iets gedaan heb,afgemaakt heb,koffie heb gedronken, biertjeee, ....dan meldt ik het wel
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124198Bericht Goof »

Het probleem met verplaatsen waterpomp is niet dat hij niet aan de andere kant past, maar wel dat je hem niet aangedreven krijgt. De waterpomp bij een 4 wordt via een poelie op de krukas aangedreven en tenzij je de krukas van de 4 erin legt gaat dat dus niet lukken, want die komt aan de andere kant uit het blok. Omdraaien lijkt me ook niet echt een optie maar correct me if i'm wrong. Anyway, ik denk dat het misschien een beter optie is om ipv uit te gaan van een 1400 super-5 blok, uit te gaan van een 1200 twingo. Alleen de kop met alle randorganen overzetten op je 4-blok zou volgens mij moeten werken, maar ja, das wel een gepaseerd station gezien je aankoop.
Ben wel benieuwd hoe je het gaat doen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124203Bericht jeffr4 »

Goof.
Ook jij bedankt voor je reactie en uit de reactie van RichardM en Sake, blijkt met name de waterpomp
omzetten een struikelblok te zijn en worden er uiteenlopende meningen en aanpassingen gegeven,
maar goed het blijft dan een uitdaging om de juiste oplossing hiervoor te vinden.

Wellicht dat inderdaad het overzetten van de kop en al de andere onderdelen van een C3G Twingo
met de MM injectie op je 4 blok ook een mogelijkheid is, maar dan behou je dus je oude onderblok en ja of de sensoren goed geplaatst kunnen worden en werken?? En nog niet het vermogen van een 1400 tje.

Mijn idee was juist om een op elkaar afgestemde goed lopende 1400 /si/kat cleon motor in zijn geheel over te
zetten....met ( uhum...wat) aanpassingen. :D
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124204Bericht Sake »

Goof schreef:Het probleem met verplaatsen waterpomp is niet dat hij niet aan de andere kant past, maar wel dat je hem niet aangedreven krijgt. De waterpomp bij een 4 wordt via een poelie op de krukas aangedreven .
Dat is bij een blok uit een super 5 ook zo,en die zit dus ook aan de verkeerde kant.
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124206Bericht lordje »

De waterpomp wordt niet door de krukas maar door de nokkenas aangedreven. Wat het probleem niet oplost, maar een nokkenas van een r4 past misschien, wel letten op het kleppendiagram, Groet Lordje.
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124210Bericht Sake »

lordje schreef:De waterpomp wordt niet door de krukas maar door de nokkenas aangedreven. Wat het probleem niet oplost, maar een nokkenas van een r4 past misschien, wel letten op het kleppendiagram, Groet Lordje.
Nu weet ik niet welk blok jij bedoelt, maar de nokkenas wordt door de distributieketting aangedreven en dat zit keurig achter een deksel, bij dit blok zit er gewoon een poelie op de krukas en 1 op de waterpomp en je spant de vsnaar op met de dynamo.
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124223Bericht hans vooijs »

Een dwarsgeplaatste 1.4 motor heeft inderdaad de waterpomp aan de andere kant zitten dan de R4.
Men kan de waterpomp zonder problemen naar de andere kant omzetten, alleen ontbreekt dan de aandrijving die wordt verzorgt bij een R4 door de nokkenas.
Enigste remedie is de nokkenas te gebruiken van een R4 of oer-R5TS/TX.
Bij een dwars geplaatste motor is het blok afgedopt, deze moet natuurlijk wel verwijderd worden en van een glijlager worden voorzien om de langere R4 nokkenas te kunnen opnemen.
Nadeel is de kleptiming van een R4 is tammer dan een R5super of R9 of R11 ect.
Ander probleem is je uitlaatspruitstuk de aansluiting van de uitlaat zit op een verkeerde plaats!!
Heb al eens uitvoerig beschreven welke combinatie te maken om een succesvolle ombouw te realiseren van 1100 naar 1400 cc.

mvrgr hans vooijs
hans
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124229Bericht Tweety »

hans vooijs schreef:Een dwarsgeplaatste 1.4 motor heeft inderdaad de waterpomp aan de andere kant zitten dan de R4.
Men kan de waterpomp zonder problemen naar de andere kant omzetten, alleen ontbreekt dan de aandrijving die wordt verzorgt bij een R4 door de nokkenas.
Enigste remedie is de nokkenas te gebruiken van een R4 of oer-R5TS/TX.
ach je kan natuurlijk ook buiten de motor om een as bouwen, die door de gewone poelie aan laten drijven , en aan de andere kant van het blok de waterpomp aandrijven.... dat moet toch niet zo'n punt wezen, ja 't neemt wel weer extra ruimte in beslag, maar dan heb je nog wel dezelfde nokkenas/kleptiming etc. 't is wel een beetje een bush oplossing geef ik toe.... (blunt)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124231Bericht jeffr4 »

Hans,
Bedankt voor jouw inbreng en ken ik de verschillende ombouwvarianten, alsmede de combinatie
onderblok 1400 met kop 1100, waarbij de nokkendeksels etc gebruikt wordt van de R4, zodat de
poelie ook aande goede kant zit, dus ook geen aanpassing aan het schutbord.
Dus ja in alle gevallen zul je deze ingreep moeten doen en is hierbij denk ik nog het voordeel dat de
injectieversie ook een tammere kleptiming heeft.
En ik mocht de aanpassing van de dowpipe met de lambda ook benoemen en dat deze op de verkeerde
plaats zit.
Maar goed in theorie ben ik al een heel eind en moeten de aanpassingen te verwezelijken zijn en er zijn
inderdaad veel makkelijkere en succesvolle inbouw gedaan...
Ik wil echter juist de C3J -injectie combinatie, wat door een paar anderen binnen mijn kring wordt betiteld,
als.... kan niet........, maar dan wordt het juist een uitdaging :D

Mijn vraag : Wat voorzie jij nog meer ?
Iemand al een keer deze ombouw gedaan ???
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 124311Bericht hans vooijs »

Volgens mij loop je tegen een groot probleem aan en dat is de uitlaat cq spruitstuk van de r5super die komt op de stuurstang terecht!
Hij is dacht ik van gietijzer en dat laat zich moeilijk lassen...
Wat te doen misschien ombouwen naar rechtsgestuurde R4?
mvrgr hans vooijs
hans
Plaats reactie