1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 153735Bericht Hanz »

Je zou zeggen dat een synthetische kurk het misschien wel zou doen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 153739Bericht Bertje »

Als-ie niet oplost natuurlijk ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 153745Bericht jeffr4 »

In eerste aanleg, wilde ik een vergelijkend onderzoek met verschillende wijnkurken, dus een rode wijn bij de Aldi, een witte wijn bij de Jumbo en een rosé van de AH, maar om nou elke keer weer die tank er onderuit schroeven , daar had ik geen zijn in :D en ook geen tijd voor, dus welke kurk, bewerkt, synthetisch, of datie wellicht oplost...kweetniet...maar wat wel blijkt is dat er verschillende niet overal passende type's zijn, want de ronde bovenplaat is bij de één groter dan bij de ander, dus ook de opening en heeft mijn R4, dus de kleinere en past zelfs het vlotterelement er niet in.

Afbeelding

Gaat nietttttttt

Afbeelding

Dus als je een keer dit element wilt verwisselen...er zijn meerdere afwijkende uitvoeringen!
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 153748Bericht Jerome »

jeffr4 schreef:In eerste aanleg, wilde ik een vergelijkend onderzoek met verschillende wijnkurken, dus een rode wijn bij de Aldi, een witte wijn bij de Jumbo en een rosé van de AH, maar om nou elke keer weer die tank er onderuit schroeven , daar had ik geen zijn in :D en ook geen tijd voor, dus welke kurk, bewerkt, synthetisch, of datie wellicht oplost...kweetniet...!
Ik mis hier toch echt de Griekse wijn in dit onderzoek.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 153752Bericht Hanz »

Bertje schreef:Als-ie niet oplost natuurlijk ;-)
Ik dacht dat een kenmerk van kurken was, dat ze niet oplossen in alcohol. Alcohol, benzine, koolwaterstoffen - een pot nat....
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 153757Bericht marcGTL.BE »

Hanz schreef:
Bertje schreef:Als-ie niet oplost natuurlijk ;-)
Ik dacht dat een kenmerk van kurken was, dat ze niet oplossen in alcohol. Alcohol, benzine, koolwaterstoffen - een pot nat....
Maar niet allemaal even lekker (beer)
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 153958Bericht jeffr4 »

Bij het rijden met de R4 kreeg ik niet de indruk, want ja.... het gaat als een speer, maar bij de APK keuring bleek de CO waarde toch iets aan de hoge kant, volgens de normen voor een 1.4 injectie met katalysator enz. Het kon niet liggen aan de ECU, sensoren, lambda, enz, nu ik geen foutmelding kreeg op de diagnosetest...In eerste aanleg dacht ik aan de benzinedruk, maar met manometer nagezien en ook de vergrote terugvoerleiding, dus geen enkele tegendruk in aanloop tot de gecomprimeerde turbo-luchtdruk.
De pakkingen van spruitstuk, platform enz had ik bij montage al verwisseld en op lekkage gecontroleerd en mijn probleem eens bij Bart van Artvo neergelegd.
Nu blijkt het een bekend euvel te zijn bij deze injectie-uitvoering en wel de pakking van de voet, die heb ik nooit los gehad en met wat remmenreiniger ontdekt, dat er valse lucht wordt aangezogen.
De oude pakkingen losgehaald en de boel schoongemaakt, die flink waren aangetast door de roetafzetting
van de EGR.
Bij de Renault dealer nieuwe pakkingen voor de Voet/EGR besteld ( moet uit Frankrijk komen) en hopelijk is dan het euvel verholpen.
Afbeelding
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 156686Bericht Moaske »

Via Google vond ik dit draadje omdat ik op zoek was naar info over mijn motor in mijn Super Cinque.
Ik blijk bij mijn auto het verkeerde boekje bij te hebben gekregen, en aangezien ik uit mijn R4 tijd hier nog steeds een inlog heb dacht ik het in dit draadje maar eens te vragen.

Ik heb dus een R5 Campus uit 1990 en de motor die er in zit is een C3J E7/60, en da's dus volgens mij dezelfde als uit dit draadje :) Waar ik nu dus over twijfel is of ik nu wel of geen injectie heb op dit blok...
Als ik dit draadje zo lees wel, maar als iemand dat nog kan bevestigen... :)

Heb er een kleine issue mee namelijk: een hoog fluitgeluid dat onder het luchtfilter vandaan komt als de motor onbelast draait. Dat lijkt mij dan van de injectie vandaan te komen, toch? :roll: Of kan een carburateur ook zo'n geluid maken?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 156687Bericht Okido »

Hoi Moaske,

In het typenummer van jouw motor betekent de C, Cleon, de 3, injectie en de J, 1400 cc motor.
Dat is inderdaad dezelfde motor als jeffr4 heeft in zijn R4.

Hoogstwaarschijnlijk is bij jou de pakking stuk die in de foto hierboven staat afgebeeld. Deze pakking wordt ook wel "fluitpakking" genoemd.

Loopt jouw motor ook hoger stationair als normaal?

Groet, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 156688Bericht Moaske »

Thnx Okido!
Vooral voor de heldere uitleg wat het motornummer betekent. De Cleon had ik al gevonden, maar de rest van de aanduiding kreeg ik niet bij elkaar gegoogled...

Gister liep mijn motor inderdaad eventjes iets te hoog stationair, maar na een kort trapje op het gas zakte hij weer in. Bij belasting van de motor (rijden/accellereren) is er ook geen fluit, dus het zal waarschijnlijk een miezerig beginnend gaatje zijn dan :)

Maar conclusie: pakking vervangen dus!
Waar staat EGR voor trouwens?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 156690Bericht ervaar.R4 »

Moaske schreef: Waar staat EGR voor, trouwens ?
Ton (06 mei 2004, 22:06, topic: 1.4 Volvo 340 blok) schreef:EGR is een soort uitlaatgas recyclesysteem om, toentertijd, aan bepaalde uitlaatgasemissie-eisen te voldoen.

Je kan het systeem herkennen aan pijpjes die boven de bougies uit de kop komen.
Dit type motor is omstreeks '87 gebruikt.
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 156695Bericht Okido »

Exhaust Gas Recirculation.

Je kan op de plek die pijl op bovenstaande foto aanwijst, ook een plaatje maken om het af te dichten. De EGR-kleppen zijn vaak slecht en kunnen storingen geven. Ik rij zelf al jaren zonder.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie