ap schreef:Deze ombouw is al vaker gedaan al bewerken de heren crossers de 4tjes vaak met een voorhamer om wat ruimte te maken. Ook een 1600 uit een Megane gaat erin.
En volgens de geruchten heeft de heer Holtrop (ooit eigenaar van een witte r4 met GTTurbo blok) er nu een met een Clio Wiliams 16V.
Ap,
Nogmaals... dat een ombouw al vaker is gedaan en de aanpassingen, die daar voor nodig zijn van dwars-naar lengterichting met allerlei motoren, dus niet alleen de Cleon, is mij helemaal bekend en dan gaat het bij de ombouwer cq gebruiker natuurlijk om een zo groot mogelijk vermogen te hebben ( AT blok, GTTurbo, Clio Willams,
Volvo 440 1,7 enz enz)( Folkert jaren geleden met zijn AT !) en dan moet de R4 het liefst in 4 sec op de 100 zitten en bijna over over de 200 km aan speed halen. En dan is bij de crosser.. de kosten , het verbruik, afstelling en........veiligheid en milieu geen issue
Mijn idee achter de inbouw van de 1,4 injectie is een vlotte modern geregelde motor in te bouwen, die voldoende trekracht en speed heeft en past in de lijn van het autootje... goedkoop, zuinig. En nu deze motor-uitvoering van na 1990 voldoende te verkrijgen is en voor een prikkie kunt kopen als je goed zoekt, lijkt mij
zo'n ombouw eens wat anders.
Dus daar waar de R4 is gestopt, want zelfs de Kever ( I am a Beetle-Maniak) had in de laatste jaren van zijn productie een 1600 injectie motor ( Mexicokever) .
In mijn Kever zit een T4 1800 cc , helemaal geprepareerd door de firma Ahne met Mahler zuigers, scherpere nokkenas, lichtere vliegwiel enz, met dubbele weber 40 op en speciale uitlaat en verder alles Porsche airflow,remmen , enz.
Dus ja van een beetje knutselen en speed daar hou ik ook wel van, ondanks mijn leeftijd.
Dus dit idee van mij is een andere insteek en moet in de filosofie van de R4 gezien worden, dus een nu spotgoedkope goede cleon motor, die met zo min mogelijk kosten en aanpassingen is in te bouwen en vlot en zuinig meegaat met het moderne verkeer en... milieu.
@ Sake,
Bedankt voor je info, kijk het wordt alweer een stuk makkelijker met de dikke kabel naar de ECU ! Bij een ombouw van een 2 liter boxer injectie van een Subaru in een Kever, moesten we wel de kabel ontrafelen, want daar zat de aansluiting van o.a. de airco bli bla enz enz in en als je die niet op "geen impuls"zet, dan kun je problemen krijgen.
Ik benoemde de waarde van 1 bar voor de regelaar, omdat dan wellicht de standaard mechanische pomp te weinig druk levert voor de regelaar. alhoewel ik in de Haynes lees dat de afgift 1100-1400 mbar is. Maar ik
gebruik toch alles van de donor Super5, dus de electrische pomp ( 12V 3-5 bar) is zeker goed.
En ... alweer een gewin met de waterpomp, ik had nog de gedachte dat ik deze van een R4/oerR5 moest gebruiken.
Dus nogmaals mijn vraag : Wie heeft het type Cleon motor
met injectie al eens ingebouwd???