Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137649Bericht Rutger-peer »

Ook begrijpelijk natuurlijk. Daarnaast was ik ook wel blij dat ze de boel zo goed nagekeken hebben want ik ben zelf geen doorgewinterde monteur dus ik kan mezelf geen garantie geven dat alles helemaal goed is. Die zekerheid heb ik nu wel (alhoewel zijn natuurlijk ook nooit 100% zekerheid kunnen bieden, maar wel meer dan ik zelf).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137913Bericht RTTblackadder »

Hoi,

Even een vraagje:
Mijn chassis is 100 % gelast, en wordt nu gelakt.
Daarna moet ik nog alle kit van de koets verwijderen.

Wat mag/kan ik gebruiken van kit tussen de koets en chassis?
Ik weet dat er van 3M van die kitstrips bestaan in alle soorten diktes en lengtes.
Maar zijn er hier R4 techneuten die beter materiaal gebruiken? Kit in de aard van tec7, of andere?

Graag jullie reactie.
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137914Bericht Rutger-peer »

Hee, ik heb zelf Sikaflex gebruikt. Zo uit mijn hoofd is dat Sikaflex 221. Zal het nummer even controleren komend weekend. Het is in ieder geval verschrikkelijk spul (in ons geval is dat positief), het kleeft als een gek , droogt best snel, het blijft flexibel en het is niet heel duur (zo'n 7 euro per patroon). Ik geloof dat er ongeveer 3 patronen door gaan als je alles tussen de carrosserie en het chassis wilt afkitten. Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen mee eigenlijk! (behalve dan dat het overal aan gaat zitten uiteindelijk en als het op je handen zit, het er simpelweg af moet slijten).

Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor Sikaflex op basis van adviezen hier op het forum, anderen die het ook hebben gebruikt en adviezen van andere mensen. Even intikken in de zoekfunctie levert je vast nog meer info op!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137917Bericht Bertje »

Zelf heb ik kitband van 3M gebruikt, lijkt erg op de originele kit. Wel duur spul (iets 70 euro), maar het is voldoende voor 2-3 auto's. Ik heb nog voldoende van die band liggen mocht je interesse hebben.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137935Bericht RTTblackadder »

Dus een beperkte keuze, het zal dus gaan tussen 3M kit of Sikaflex, met vuile handen tot gevolg... (ehh)
Is het eventueel te doen om deze met de post te versturen, of gaat mij dat aardig wat €€ kosten om te verzenden naar België?

De sikaflex is ook goedkoper in Nederland dan in België...
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Arjan_vB
Berichten: 30
Lid geworden op: do dec 23, 2010 8:03 pm
Locatie: Zoeterwoude

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137936Bericht Arjan_vB »

Met sikaflex - kan je met meerdere lagen (4 a 5) plastic of latex handschoenen over elkaar werken...

wordt het te vies - weer eentje eraf en dan heb je weer een schone..

Is maar een idee..
Arjan
-----------------------------
Megane 1.6 GT - nog geen vier
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137937Bericht Tweety »

D'r is ook een Kit vna 3M voor ruit rubbers los in de sponning... redelijk te verwerken, droogt nooit op (behalve onde UV licht) en blijft zacht en verwijderbaar met Terpentine... ik raad weel een aantal paar keuken handschoenen aan... zijn een stuk sterker dan de standaard latex....deze kit is ongeveer E10,- per patroon...
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137940Bericht Rutger-peer »

Ik zou je Sikaflex aanraden omdat je dat ook goed kunt gebruiken bij het plaatsen van de binnenschermen, buitenschermen op de binnenschermen en de randjes tussen de achterspatborden en de carrosserie (alles dus eigenlijk), lijkt kitband me minder geschikt voor. Mijn ervaring is dat handschoenen niet praktisch zijn bij het verwerken van kit, vooral niet als je wat bij moet strijken met en nat vingertje. T is gewoon even afzien rond die tijd want als je eenmaal ergens wat kit aan je handen hebt, dan pak je weer iets anders vast en daar komt dan weer kit aan, wat je vervolgens weer anders vastpakt etc. etc.

Het komt niet zo heel precies wat je kiest; doe gewoon wat je zelf het beste lijkt, er leiden meerdere wegen naar Rome. Iedereen zal je toch een ander advies geven. En je zegt dat de keuze dus is tussen Sikaflex en kitband van 3M; geloof me, er zijn vast nog 100 oplossingen alleen met deze 2 weet je dus de ervaringen van andere mensen, waar je je voordeel mee kunt doen.

Wat betreft kit tussen de sponningen van de ramen; ik heb nooit begrepen waarom dat zou moeten. Als je een mooie roestvrije sponning hebt en je ruitrubber goed schoon hebt gemaakt (laten weken in zeepsop en de randjes goed schoonmaken met een tandenborstel o.i.d.) dan is een beetje vet er tussen ruim voldoende om het af te dichten. Als je geen mooie sponning hebt, met roest e.d., dan zal kit er tussen ook niet helpen want dan krijg je toch geen goede hechting lijkt me.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137943Bericht schoapke »

De kit komt tussen ruit en rubber omdat bij capillaire werking water onder de ruit door naar binnen kan komen.
Had de achterruit van de witte ook last van, maar met wat ruitenkit [dunne troep] was het zo opgelost.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137944Bericht Rutger-peer »

Hmm... Ik heb het idee dat capillaire werking niet zpveel doet als het rubber mooi strak op net gelakt metaal zit en er ook nog vaseline tussen zit, althans ik denk dat er niet zoveel water doorheen kan komen dmv capillaire werking dat het niet weer opdroogt en de auto in gaat lopen. Maar als ik wel lekkage krijg zijn jullie de eersten die het weten en is dit dus de proef op de som! :D

Ik wou overigens eigenlijk mijn radio aansluiten en ik vroeg me af hoe ik dat het beste kan doen. Ik heb rondgeneusd op het forum en ben er achter gekomen dat je hem het beste op de accesoiregroep kunt zetten. Ik heb onlangs ook een sigaretaansteker aangesloten op een loshangende rode draad die afgesplitst was van de voeding voor de kachelventilator, hier stond 12 volt op. Tevens hing er daar een draad waar geen 12 volt op stond, aarde dan neem ik aan want hij zat voorheen ook op een overblijfsel van een eerdere aansteker. Nu ik beide op de aansteker heb geprikt doet de aansteker het dus die tweede draad moet wel aarde zijn.

Kan ik hier de radio nog bij op prikken? De draad is geschakeld via het contactslot. Hij is gezekerd op een 8A zekering. De radio is (shame on me) bestwel modern dus zou dan ook nog een constante 12 v nodig hebben voor de presets van de radio? En indien ja, trekt dat dan stroom wanneer het contact uit staat? Dacht het niet toch, de radio heeft alleen spanning nodig om de presets te bewaren?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137945Bericht Rutger-peer »

Zie overigens net dat dit via een zogenaamde "ISO" connector moet worden aangesloten. Iemand nog nuttige tips? Zoals: hoe weet ik wat de plus en wat de min aansluiting is van een speaker of kan het beide kanten om?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137948Bericht Willem de Zwijger »

Ik vermoed dat hij best bij die kachel kan. Dat wordt dan de geschakelde 12 V (dat is meestal rood). De constante 12 V is inderdaad vaak nodig voor de presets, die kun je uit het zekeringen kastje halen, of anders direct van de accu.

De plus en min van de speakers is inderdaad om het even, als je maar wel consequent hetzelfde doet bij alle speakers.

Voor wat betreft de ISO stekker: Ik neem aan dat de je eerst een hoop draden uit de radio ziet komen en dat die met z'n allen eindigen in 1 multi-stekker en dat je die bedoelt met ISO stekker? Voor die heeft Halfords namelijk een contrastekker in de handel waar dan vervolgens allemaal losse draden uitkomen met voor elke draad een apart contrastekkertje. Die verbindt je dan met je voeding, massa en speakers met daarbij passende stekkertjes. Daarvoor zijn er rode ronde knijpstekkertjes in de handel, ik dacht dat Halfords die ook heeft, anders even vragen bij een elektronica winkel.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137950Bericht Tweety »

De constante voeding voor de radio presets trekt wel stroom als het contact uit staat, maar meestal maar heel weinig...( vaak ongeveer 20ma) voor de zekerheid kan je de stroomsterkte meten met een multimeter ('t is zo weinig dat dat wel goed gaat...) en dan met een rekensommetje berekenen hoe lang het zou duren voordat zeg 10% van je accu capaciteit op is.... stel je rijdt een aantal weken niet met je auto dan kan dat net het verschil zijn tussen wel of niet starten en het kan de levensduur van je accu negatief beinvloeden...ik zou wel beide voedingen gezekerd laten, en eventueel de geschakelde spanning met een andere zekering toerusten...10 of 15 A ofzo.... hangt natuurlijk een beetje af van wat je bv in je aansteker stopt....
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137967Bericht Rutger-peer »

Hee, dat zijn erg bruikbare adviezen!

De ISO stekker zit alleen mannelijk in de achterkant van de radio, dus er moeten nog draden naartoe. Ik dacht dat ik maar even zo'n stekker koop waar je draadjes in kunt draaien/solderen/duwen of inderdaad zo'n contrastekker als jij noemt Willem.

En Tweety, kun je zo'n zekering dan zomaar voor en zwaardere wisselen? In principe zou dat niet moeten hoeven toch? De zekeringen zijn nu grotendeels 8 A, als dat te zwak is, dan betekent dat dus dat je meer dan 8A trekt door die draadjes, dat moet je niet willen lijkt me niet? In mijn beleving is dat wel veel amperes door die kleine draadjes of valt dat wel mee? Gewoon een vraag hoor, aangezien ik niet zoveel ervaring met dat zekeringenspul heb.

EDIT: Was even benieuwd wat nou eigenlijk de reden voor een bepaalde waarde is van de zekering, draden, het apparatuur dus ik ben even gaan google-en naar het naadje van de kous .... En ik las net dat de draaddikte bepaalt welke waarde de zekering moet hebben. Draden met een doorsnee-oppervlak van 1,5 mm2 moeten gezekerd worden met 8A doorgaans (hangt ook weer van lengte af enzo, maar als vuistregel). Dus in principe zou je een dradensectie die met 8A gezekerd is niet zomaar met 16A moeten zekeren omdat de maximale belasting van die draden maar 8A is, daarna gaan ze smelten (afgezien van de marge natuurlijk). Als je die naar 16A wilt (bijvoorbeeld omdat al je apparaten ervoor zorgen dat de maximale stroom meer dan 8A worden), dan moet je de dradensectie dus vervangen door dikkere draad. Toch fijn om zoiets even bevestigd te zien of zie ik toch nog dingen over het hoofd? Kenners mogen roepen! :D
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137974Bericht Tweety »

Als je de stroom rechtstreeks bij het zekering kastje aftapt, en dus een hele aparte draad legt van de radio naar de zekering kast, mag je de waardes van de draad diktes bij elkaar optellen... 't hangt natuurlijk ook van de benodigte stroom af.... als je bv halogeen koplampen monteert trek je meer stroom dan met de duplo's en zal je minstens 10A voor die zekering moeten monteren... de meeste draden zijn overigens ruim dik genoeg voor wat extra's ... 't hangt er dus vooral vanaf wat je radio verbruikt...
Plaats reactie