Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119104Bericht Rutger-peer »

Mark4GTL schreef:vooraan bij de linkerachterbalk, aan de buitenkant.
zit met een plaat achter de achteras vast.

beste om dit te zien is achteras eraf te halen.

remdrukverdeler regelt de remdruk achter, dat als je achter meer beladen bent; de auto achter harder remt dan als je leeg bent...
Aha! Nouja, of de balk daar doorgerot is weet ik niet, ik zal eens kijken, denk dat ik er morgen weer ben! Dank voor de uitleg trouwens, goed om te weten.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119106Bericht Mark4GTL »

prima toch

is een punt waar veel 4-tjes roesten na verloop van tijd.
meteen handig om te kijken of de remdrukverdeler nog gangbaar is.

als een r4 lang zonder last rijdt gaat de verdeler beetje vast zitten.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119144Bericht GijSsie »

Hee rutger,

Inderdaad, hij is er toch niet zo bijster goed aan toe. En apart dat die roest bovenop de chassisbalk vertoont.. beetje slecht gekit...

Veel plezier nog met het loshalen van de achteras en er nieuwe chassisdelen in te lassen :wink:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119149Bericht Rutger-peer »

Haha inderdaad, heb nog wel wat slechte plekken gezien dus dat wordt een beste lasklus. En die roest is niet alleen bovenop de chassisbalk hoor, die is aan de hele zijkant maar daar is een stuk plaatwerk tegenaan gekoekt door een vorige eigenaar en dat is klaarblijkelijk gebeurd zonder de carrosserie van het chassis te halen aangezien het stuk plaatwerk gewoon tegen het gat aan is gezet en er niet overheen (aan de bovenkant van de balk). Al met al, dat ziet er naar uit maar goed, moet goedkomen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119150Bericht Rutger-peer »

Overigens, ik heb nog even wat advies nodig.

Ik was in eerste instantie van plan om de motor ook een beetje aan te pakken, wat slijtageonderdelen te vervangen etc. Maar aangezien ik niet bepaald veel ervaring heb met motoren (op mijn brommerblokje na) wordt het altijd een sprong in het diepe en als ie eenmaal uit elkaar is heb ik natuurlijk ook niet echt een goed idee van wat aan vervanging toe is en wat niet, of wat uberhaupt te vervangen valt.

Kortom: ik heb niet echt verstand van motoren en het valt nog maar te bezien of het goed doet om hem zelf uit elkaar te halen.

Ik sprak dan ook met een collega van mij die motoren reviceert voor zijn werk en hij zei dat het hem niet echt zinvol leek om de motor uit elkaar te halen aangezien sommige R4tjes klaarblijkelijk met 1.500.000 nogsteeds draaien (althans, daar was sprake van op het Engelse forum). Hoewel dat natuurlijk uitzonderingen zijn, blijft het zo dat die 300.000 km van mijn blok niet super veel zijn voor een R4 blok en hij zou dus nog wel even door kunnen voor ie gereviceerd moet worden. De vraag is natuurlijk altijd wanneer komt dat moment?

Hij raadde me aan om sowieso de ontsteking te vervangen en dan de compressie te controleren en kijken of er vijlsel in het oliefilter zit, als die dingen beide in orde zijn zou de motor goed moeten zijn. Het leek hem niet de moeite om hem anders uit elkaar te halen maar er blijft natuurlijk een zeker risico wat je neemt.


Kortom: ik ben er nog niet helemaal uit, ik wil wel dat de auto volledig betrouwbaar is. Wat zouden jullie mij aanraden? Ik ga sowieso wel de kleinere dingen doen als ontsteking vervangen en de carburateur schoonmaken etc.

Tips?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119152Bericht ap »

Als die motor lekker loopt dan zou ik er niet teveel aan doen.
Je kan natuurlijk het hele blok reviseren maar dan praat je al gauw over €600 als je het zelf doet en €1500 als je het laat doen.

En een vierblokje zoveel ingewikkelder als een Zundapp is dat nou ook weer niet :D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119195Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou ook de olie keerringen van de krukas en van de nokkenas vervangen, en meteen de koppeling en druklager meenemen. Onder het motto: je kunt er nu makkelijk bij....
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119207Bericht Rutger-peer »

Aha, dank voor de tips alvast!

Voor die oliekeerringen van de krukas en nokkenas en koppeling en druklager, hoever moet die motor dan uit elkaar? Uit de gesprekken die ik heb gehad en informatie die ik heb ingewonnen ondertussen krijg ik wel het idee dat het misschien ook goed is om de kleppen te bekijken of te laten bekijken en misschien bij te laten slijpen, kunnen jullie daar nog iets over zeggen?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119214Bericht Willem de Zwijger »

Voor die krukas keerring moet het koppelingshuis eraf, vervolgens de koppeling en het vliegwiel. De nokkenaskeerring kan dan in 1 moeite door, en de koppeling heb je dan ook al los liggen.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119232Bericht Rutger-peer »

Lijkt me dan wel een goed idee om te doen. Ik neem het mee in de evaluatie ;).

Vandaag nog wat schoongemaakt aan de vloer, bitumentroep er af gehaald en wat roestplekken opgeschoond. Daaruit is wel gebleken dat mijn chassis één en al gat is. Beide onderkanten van de voorste chassisdelen (die rondten waar de motor tussen hangt) moeten worden vervangen. De chassisbalk die dan verder loopt de vloer in is doorgeroest aan één kant en hoogstwaarschijnlijk ook aan de andere kant, daar moeten ook nieuwe stukken in dus. Vervolgens zitten er allemaal plaatjes aan de vloer gelast dus eigenlijk kan de hele vloer er uit en vervangen worden. de achterbalke zijn beide aangetast. De bestuurderszijde is ongeveer voor de helft weggerot, de andere kant heeft ook een paar mooie gaten. Beide bevestigingspunten voor de ophanging zijn aangetast, de ene is eigenlijk volledig naar zijn grootje (groot gat in de langsligger van het chassis en het ophangpunt zelf is verbogen) en de andere is wat roesterig en er zit roest tussen het dubbele plaatwerk, weet niet hoe je dat weer mooi krijgt zonder het te vervangen. Maar goed, ik ga mooi door, komt allemaal goed. Ik denk dat ik die ophangpunten nieuw ga kopen.

Foto's die ik nog niet had geplaatst:

Afbeelding

Het ophangpunt was een beetje vastgelast aan een oude reparatie, ik moest dus ook wat slijpen om het los te krijgen.

Afbeelding

Daar komt het al los.

Afbeelding

Het chassis

Afbeelding

Voor het verwijderen van de oude reparatie

Afbeelding

En er na, wat een enorm gat.

Afbeelding

Nadat ik wat troep had verwijderd.

Ik weet niet of ik ooit foto’s van een slechter chassis heb gezien (bij een gebrek aan ervaring met R4’s in het echt ;)).

Dit is overigens alweer een tijdje terug. Ik ben nu alweer verder en daarvan komen binnenkort wel weer foto’s, tot nu toe is het verder niet echt interessant.

Rutger.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119236Bericht Willem de Zwijger »

He je pakt toch wel voldoende slaap? (01:56)...
Dit is wel een van de slechtere die ik hier voorbij heb zien komen. Positief geformuleerd: je kunt er veel van leren en veel eer aan behalen. Je hoeft je in ieder geval niet te vervelen in de zomervakantie.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119239Bericht Rutger-peer »

Haha ja hoor, datsoort tijden zijn voor mij vaste prik (helaas)... moet zeggen dat ik 's ochtends dan ook nooit zo heel vroeg ben haha.

Maar inderdaad, er valt wel eer te behalen. Denk dat ik er ook wel voldoening uithaal als ie eenmaal weer weg-waardig is! We zullen het zien!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119251Bericht Mark4GTL »

aardig krokant

en idd (foto 1 & 2) ook achter de remdrukverdeler...

s6 met het reparatiewerk
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119255Bericht Rutger-peer »

Haha, wat je zegt.

Ik begreep meteen wat je bedoelde toen ik die remdrukverdeler er af haalde, wat een ellende!

Repareren moet goed komen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 119280Bericht Goof »

Goh, das idd een aardig leuk klusje. Doet me denken aan mijn eerste 4. Als ik je een goed advies mag geven: in een dergelijk geval met veel structureel laswerk, raad ik je aan om de achterste en voorste chassis"benen" goed te fixeren voordat je aan de gang gaat. Doe je dat niet loop je het risico dat het gaat trekken en je uitlijning in gevaar komt. Even een paar stalen kokers of hoeken vastbouten of lassen kan een hoop ellende besparen. Als je echt wilt weten waar je aan toe bent en fijn wilt werken het chassis beter ook eerst even laten stralen voor je met lassen begint.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie