Restauratieproject F4 uit 1988 + Alpine inbouw
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Restauratieproject F4 uit 1988 + Alpine inbouw
Zie hier de eerste foto's van mijn 2e F4 die nog dienst gedaan heeft bij het belgische telefoniebedrijf 'Belgacom'
Dan maar begonnen met de restauratie.
Eerst het strippen. Op de achtergrond zie je zijn oudere broer staan van 1983.
Het werd me al snel duidelijk dat er meer werk aan was dan eerst gedacht.
Dan maar beslist om de carrosserie te verwijderen om een betere kijk op het chassis te kunnen nemen.
Deze nadere kennismaking met het chassis bezorgde mij een direct ticket voor een cursus R4-Anger management.
Overal in de balken was piepschuim ingespoten om het roest te verdoezelen en om door de Belgische keuring te geraken. Toen ik hem kocht was zijn laatste keuringsbewijs nog geldig. Maar om hem opnieuw te kunnen inschrijven moest ik een 'keuring voor verkoop' ondergaan die ng strenger waren dan de gewone jaarlijkse 'lichte vracht' keuring.
Werk aan de winkel dus.
Dan maar al het roest weggeslepen, nieuwe platen gemaakt en ingelast.
Door de laswarmte van het vele lassen waren de achterste balken vervormd in 2 richtingen. Ook de buitenste ophangingen van de achteras stonden niet meer zoals het zou moeten na de laswerken.
Het werd dus tijd dat deze terug recht kwamen te staan. De brander er dus op. Ik gebruikte de referentie van de hoofdchassisbalken ( de buitenste ) omdat deze niet verandert waren.
Vervolgens al de lasnaden glad slijpen en alles in gereedheid brengen voor de grondlaag.
Vervolgens de lakverf.
nu het chassis terug draaien en de motor van de andere F4 erin
En nu kan het aansluiten en monteren terug beginnen...
Op de achteras heb ik met veel moeite een alpine-stabilisatorstang ingekregen.
Nu was het tijd om de carrosserie onder handen te nemen. Schuren, mastiek zetten, weer schuren, meer mastiek zetten en ng meer schuren.... you know the drill
Nu het voorbereidend werk gedaan is, mag het spuiten beginnen.
eerst de grondlaag
Dan de eindlaag.
Nadat al de delen gespoten zijn mag de carroserie weer op het chassis gemonteerd worden.
En dit was het voorlopige eindresultaat om naar de keuring te gaan.
Ik was de eerste maal in de keuring afgekeurd omdat er geen verplichte wand achter mijn zetels stond en omdat mijn motorkap niet perfect sloot. Voor de rest had mijn 4 geen opmerkingen. Nu is hij ingeschreven als lichte vracht, en niet als oldtimer. Dus hij heeft geen bewegingsbeperking. Hij kan gaan en staan waar hij wil. Als de versnellingsbak meewil natuurlijk
Intussen zitten er al saab 900 zetels in met zetels verwarming en wordt er volop doorgewerkt aan het interieur. Er is wel wat tegenslag gekomen met de versnellingsbk die intussen vervangen is. Maar de 'nieuwe' bak lekt ook olie. Dus het werk blijft maar komen, typisch franse mechaniek zeg ik altijd .
Groetjes
T-Bo
Dan maar begonnen met de restauratie.
Eerst het strippen. Op de achtergrond zie je zijn oudere broer staan van 1983.
Het werd me al snel duidelijk dat er meer werk aan was dan eerst gedacht.
Dan maar beslist om de carrosserie te verwijderen om een betere kijk op het chassis te kunnen nemen.
Deze nadere kennismaking met het chassis bezorgde mij een direct ticket voor een cursus R4-Anger management.
Overal in de balken was piepschuim ingespoten om het roest te verdoezelen en om door de Belgische keuring te geraken. Toen ik hem kocht was zijn laatste keuringsbewijs nog geldig. Maar om hem opnieuw te kunnen inschrijven moest ik een 'keuring voor verkoop' ondergaan die ng strenger waren dan de gewone jaarlijkse 'lichte vracht' keuring.
Werk aan de winkel dus.
Dan maar al het roest weggeslepen, nieuwe platen gemaakt en ingelast.
Door de laswarmte van het vele lassen waren de achterste balken vervormd in 2 richtingen. Ook de buitenste ophangingen van de achteras stonden niet meer zoals het zou moeten na de laswerken.
Het werd dus tijd dat deze terug recht kwamen te staan. De brander er dus op. Ik gebruikte de referentie van de hoofdchassisbalken ( de buitenste ) omdat deze niet verandert waren.
Vervolgens al de lasnaden glad slijpen en alles in gereedheid brengen voor de grondlaag.
Vervolgens de lakverf.
nu het chassis terug draaien en de motor van de andere F4 erin
En nu kan het aansluiten en monteren terug beginnen...
Op de achteras heb ik met veel moeite een alpine-stabilisatorstang ingekregen.
Nu was het tijd om de carrosserie onder handen te nemen. Schuren, mastiek zetten, weer schuren, meer mastiek zetten en ng meer schuren.... you know the drill
Nu het voorbereidend werk gedaan is, mag het spuiten beginnen.
eerst de grondlaag
Dan de eindlaag.
Nadat al de delen gespoten zijn mag de carroserie weer op het chassis gemonteerd worden.
En dit was het voorlopige eindresultaat om naar de keuring te gaan.
Ik was de eerste maal in de keuring afgekeurd omdat er geen verplichte wand achter mijn zetels stond en omdat mijn motorkap niet perfect sloot. Voor de rest had mijn 4 geen opmerkingen. Nu is hij ingeschreven als lichte vracht, en niet als oldtimer. Dus hij heeft geen bewegingsbeperking. Hij kan gaan en staan waar hij wil. Als de versnellingsbak meewil natuurlijk
Intussen zitten er al saab 900 zetels in met zetels verwarming en wordt er volop doorgewerkt aan het interieur. Er is wel wat tegenslag gekomen met de versnellingsbk die intussen vervangen is. Maar de 'nieuwe' bak lekt ook olie. Dus het werk blijft maar komen, typisch franse mechaniek zeg ik altijd .
Groetjes
T-Bo
Laatst gewijzigd door T-Bo op ma jan 10, 2011 1:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
mooi werk
goed gedaan.
goed gedaan.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Nu is hij al 2maand in dienst. Het totale project heeft 1,5jaar geduurd. Ik heb wel op wat hulp kunnen rekenen voor de lasapparatuur en de brander. Ik was van plan om doorheen die periode ook wat foto's te plaatsen maar het was er nooit van gekomen. Nu dus het gehele verloop.
Maar het ging niet van vandaag op morgen. Verre van
Groet
Maar het ging niet van vandaag op morgen. Verre van
Groet
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
Haha, ja hij had wel een grondige revisie nodig. Ook al was hij van de laatste reeks F4-tjes die gemaakt zijn, roesten doen ze toch.
Ik heb in de schuur zelf wat plastiek opgehangen, een kleine afzuiging erop en....verf verspillen
Ik heb gewoon 'Dupont' auto verf gebruikt die ik bij Auto-service heb gekozen. Ik heb gezocht naar een candy-rode kleur die goed zou gaan bij het wit van mijn grill en mijn velgen. Kga normaal ng enkele subtiele witte lijnen of grote witte rally bollen aanbrengen op mijn deuren. Kmoet er gewoon voor zorgen dat het niet teveel op een clown-auto begint te lijken.
Ja de alpine moet erin en dan is het pas echt geslaagd e. Hoe gaat de jouwe michiel met de dubbele carbu's?
greetz
Ik heb in de schuur zelf wat plastiek opgehangen, een kleine afzuiging erop en....verf verspillen
Ik heb gewoon 'Dupont' auto verf gebruikt die ik bij Auto-service heb gekozen. Ik heb gezocht naar een candy-rode kleur die goed zou gaan bij het wit van mijn grill en mijn velgen. Kga normaal ng enkele subtiele witte lijnen of grote witte rally bollen aanbrengen op mijn deuren. Kmoet er gewoon voor zorgen dat het niet teveel op een clown-auto begint te lijken.
Ja de alpine moet erin en dan is het pas echt geslaagd e. Hoe gaat de jouwe michiel met de dubbele carbu's?
greetz
De balken stonden echt zo scheef dat het zonder brander niet goed te krijgen was. ik zou mijn achteras en carrosserie er nooit meer hebben op gekregen. Het was wel opletten om geen gaten te branden in het chassis maar het resultaat was beter dan gedacht.
Zelf spuiten was wel niet alles. Het heeft me 8-9 liter gekost en heb enkele keren mogen herbeginnen door uitlopers. beginnersfoutjes e , maar kan ik wel zeggen dat ik alles zelf gedaan heb natuurlijk.
Zelf spuiten was wel niet alles. Het heeft me 8-9 liter gekost en heb enkele keren mogen herbeginnen door uitlopers. beginnersfoutjes e , maar kan ik wel zeggen dat ik alles zelf gedaan heb natuurlijk.
Laatst gewijzigd door T-Bo op ma mar 14, 2011 8:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
netjes
zo hoort het lekker grondig!!!!
Re: Restauratieproject F4 uit 1988
Hallo iedereen,
Hieronder heb ik enkele foto's upgeload. Op de eerste foto zijn 3 aansluitingen te zien op de zijkant van de 32 weber carbu. De 2 achterste buisjes zijn 8mm diameter en het voorste buisje is 7mm diameter.
Op de 2e foto is de benzinepomp te zien. De 2 horizontale buisjes zijn ook 8mm diameter. Het onderste buisje is waarschijnlijk gewoon de aansluiting op de benzinetank.
Nu vind ik in geen enkel instructieboekje terug hoe ik deze moet aansluiten (benzinepomp-carbu), is het gesloten systeem met een benzine-terugloop of hoe zit dit eigenlijk?
Op deze 3 foto is de kant van de carbu te zien tussen het blok en de carbu. Daar zit ook een aansluiting, nu weet ik ook niet waarop ik deze moet aansluiten. Moet ik dit aansluiten op de zijkant van de rubber afdekkap bovenop de carbu, die ook verbonden is met de het buisje op de zijkant van de olie-bijvul cilinder bovenop het kleppendeksel?
]
Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
ALvast bedankt en de rest van de F4 alpine fotoreeks volgt binnenkort.
Hieronder heb ik enkele foto's upgeload. Op de eerste foto zijn 3 aansluitingen te zien op de zijkant van de 32 weber carbu. De 2 achterste buisjes zijn 8mm diameter en het voorste buisje is 7mm diameter.
Op de 2e foto is de benzinepomp te zien. De 2 horizontale buisjes zijn ook 8mm diameter. Het onderste buisje is waarschijnlijk gewoon de aansluiting op de benzinetank.
Nu vind ik in geen enkel instructieboekje terug hoe ik deze moet aansluiten (benzinepomp-carbu), is het gesloten systeem met een benzine-terugloop of hoe zit dit eigenlijk?
Op deze 3 foto is de kant van de carbu te zien tussen het blok en de carbu. Daar zit ook een aansluiting, nu weet ik ook niet waarop ik deze moet aansluiten. Moet ik dit aansluiten op de zijkant van de rubber afdekkap bovenop de carbu, die ook verbonden is met de het buisje op de zijkant van de olie-bijvul cilinder bovenop het kleppendeksel?
]
Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
ALvast bedankt en de rest van de F4 alpine fotoreeks volgt binnenkort.
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Re: Restauratieproject F4 uit 1988
Hier alvast een update van de Alpine inbouw:
Het alpine blokje:
De 2,5 cm verhoogde steuntjes:
Het koppelstuk voor de rembekrachtiger:
De gereviseerde blok:
De montage van de rembekrachtiger op het koppelstuk van het remhuis:
Takelen van het blokje met koppelhuis en versnellingsbak:
Het maken van de traversesteun voor de versnellingspook:
Monteren van de originele luchtfilter met thermostatische klep:
Het aluminium hitteschild:
De steunen voor de AT radiator:
Leuk sfeerbeeld:
En dan enkele foto's van de afgewerkte motorruimte:
Het alpine blokje:
De 2,5 cm verhoogde steuntjes:
Het koppelstuk voor de rembekrachtiger:
De gereviseerde blok:
De montage van de rembekrachtiger op het koppelstuk van het remhuis:
Takelen van het blokje met koppelhuis en versnellingsbak:
Het maken van de traversesteun voor de versnellingspook:
Monteren van de originele luchtfilter met thermostatische klep:
Het aluminium hitteschild:
De steunen voor de AT radiator:
Leuk sfeerbeeld:
En dan enkele foto's van de afgewerkte motorruimte:
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Re: Restauratieproject F4 uit 1988
super
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;