Restauratieproject F4 uit 1988 + Alpine inbouw

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Restauratieproject F4 uit 1988 + Alpine inbouw

Bericht: # 100875Bericht T-Bo »

Zie hier de eerste foto's van mijn 2e F4 die nog dienst gedaan heeft bij het belgische telefoniebedrijf 'Belgacom'

Afbeelding

Dan maar begonnen met de restauratie.
Eerst het strippen. Op de achtergrond zie je zijn oudere broer staan van 1983.

Afbeelding


Het werd me al snel duidelijk dat er meer werk aan was dan eerst gedacht.

Afbeelding

Afbeelding

Dan maar beslist om de carrosserie te verwijderen om een betere kijk op het chassis te kunnen nemen.
Afbeelding

Deze nadere kennismaking met het chassis bezorgde mij een direct ticket voor een cursus R4-Anger management.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overal in de balken was piepschuim ingespoten om het roest te verdoezelen en om door de Belgische keuring te geraken. Toen ik hem kocht was zijn laatste keuringsbewijs nog geldig. Maar om hem opnieuw te kunnen inschrijven moest ik een 'keuring voor verkoop' ondergaan die ng strenger waren dan de gewone jaarlijkse 'lichte vracht' keuring.
Werk aan de winkel dus.

Dan maar al het roest weggeslepen, nieuwe platen gemaakt en ingelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de laswarmte van het vele lassen waren de achterste balken vervormd in 2 richtingen. Ook de buitenste ophangingen van de achteras stonden niet meer zoals het zou moeten na de laswerken.

Het werd dus tijd dat deze terug recht kwamen te staan. De brander er dus op. Ik gebruikte de referentie van de hoofdchassisbalken ( de buitenste ) omdat deze niet verandert waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens al de lasnaden glad slijpen en alles in gereedheid brengen voor de grondlaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de lakverf.

Afbeelding

Afbeelding

nu het chassis terug draaien en de motor van de andere F4 erin

Afbeelding

En nu kan het aansluiten en monteren terug beginnen...

Afbeelding

Op de achteras heb ik met veel moeite een alpine-stabilisatorstang ingekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu was het tijd om de carrosserie onder handen te nemen. Schuren, mastiek zetten, weer schuren, meer mastiek zetten en ng meer schuren.... you know the drill

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het voorbereidend werk gedaan is, mag het spuiten beginnen.
eerst de grondlaag

Afbeelding

Afbeelding

Dan de eindlaag.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat al de delen gespoten zijn mag de carroserie weer op het chassis gemonteerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit was het voorlopige eindresultaat om naar de keuring te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was de eerste maal in de keuring afgekeurd omdat er geen verplichte wand achter mijn zetels stond en omdat mijn motorkap niet perfect sloot. Voor de rest had mijn 4 geen opmerkingen. Nu is hij ingeschreven als lichte vracht, en niet als oldtimer. Dus hij heeft geen bewegingsbeperking. Hij kan gaan en staan waar hij wil. Als de versnellingsbak meewil natuurlijk :lol:

Intussen zitten er al saab 900 zetels in met zetels verwarming en wordt er volop doorgewerkt aan het interieur. Er is wel wat tegenslag gekomen met de versnellingsbk die intussen vervangen is. Maar de 'nieuwe' bak lekt ook olie. Dus het werk blijft maar komen, typisch franse mechaniek zeg ik altijd :lol: .


Groetjes

T-Bo
Laatst gewijzigd door T-Bo op ma jan 10, 2011 1:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 100876Bericht brecht »

Wow! (love)

Da's voortvarend werken! hoe lang heeft de hele operatie geduurd?
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 100878Bericht Rik »

dat was ook het eerste wat ik dacht, wow!

erg mooi gedaan en erg leuk met de foto's!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 100888Bericht Mark4GTL »

mooi werk

goed gedaan.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100890Bericht T-Bo »

Nu is hij al 2maand in dienst. Het totale project heeft 1,5jaar geduurd. Ik heb wel op wat hulp kunnen rekenen voor de lasapparatuur en de brander. Ik was van plan om doorheen die periode ook wat foto's te plaatsen maar het was er nooit van gekomen. Nu dus het gehele verloop.
Maar het ging niet van vandaag op morgen. Verre van :lol:

Groet
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 100910Bericht Willem de Zwijger »

Fantatisch gedaan, dit is uniek en geweldig!!! Die truc met de brander was onvertoond voor zover mij bekend. En het resultaat is prachtig. Heb je dit zelf gespoten? Welke lak?
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 100912Bericht Rik »

ook erg luek om de velgen in het wit te zien, past goed bij de lak en de grille
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Albert Brinks
Berichten: 26
Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht: # 100929Bericht Albert Brinks »

zeer mooi geeft de burger weer moed om door te gaan
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 100957Bericht Jan-San »

Hé T-bo! Ziet er goed uit man. Grondig herstel was ook wel nodig bij deze f4. Nu nog het Alpine blokje erin! Toppie
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100960Bericht T-Bo »

Haha, ja hij had wel een grondige revisie nodig. Ook al was hij van de laatste reeks F4-tjes die gemaakt zijn, roesten doen ze toch.

Ik heb in de schuur zelf wat plastiek opgehangen, een kleine afzuiging erop en....verf verspillen :lol:

Ik heb gewoon 'Dupont' auto verf gebruikt die ik bij Auto-service heb gekozen. Ik heb gezocht naar een candy-rode kleur die goed zou gaan bij het wit van mijn grill en mijn velgen. Kga normaal ng enkele subtiele witte lijnen of grote witte rally bollen aanbrengen op mijn deuren. Kmoet er gewoon voor zorgen dat het niet teveel op een clown-auto begint te lijken.

Ja de alpine moet erin en dan is het pas echt geslaagd e. Hoe gaat de jouwe michiel met de dubbele carbu's?

greetz
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100961Bericht T-Bo »

De balken stonden echt zo scheef dat het zonder brander niet goed te krijgen was. ik zou mijn achteras en carrosserie er nooit meer hebben op gekregen. Het was wel opletten om geen gaten te branden in het chassis maar het resultaat was beter dan gedacht.

Zelf spuiten was wel niet alles. Het heeft me 8-9 liter gekost en heb enkele keren mogen herbeginnen door uitlopers. beginnersfoutjes e :) , maar kan ik wel zeggen dat ik alles zelf gedaan heb natuurlijk.
Laatst gewijzigd door T-Bo op ma mar 14, 2011 8:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

netjes

Bericht: # 100983Bericht dick holtrop »

zo hoort het lekker grondig!!!! (love)
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Re: Restauratieproject F4 uit 1988

Bericht: # 122495Bericht T-Bo »

Hallo iedereen,

Hieronder heb ik enkele foto's upgeload. Op de eerste foto zijn 3 aansluitingen te zien op de zijkant van de 32 weber carbu. De 2 achterste buisjes zijn 8mm diameter en het voorste buisje is 7mm diameter.

Op de 2e foto is de benzinepomp te zien. De 2 horizontale buisjes zijn ook 8mm diameter. Het onderste buisje is waarschijnlijk gewoon de aansluiting op de benzinetank.

Nu vind ik in geen enkel instructieboekje terug hoe ik deze moet aansluiten (benzinepomp-carbu), is het gesloten systeem met een benzine-terugloop of hoe zit dit eigenlijk?

Afbeelding
Afbeelding


Op deze 3 foto is de kant van de carbu te zien tussen het blok en de carbu. Daar zit ook een aansluiting, nu weet ik ook niet waarop ik deze moet aansluiten. Moet ik dit aansluiten op de zijkant van de rubber afdekkap bovenop de carbu, die ook verbonden is met de het buisje op de zijkant van de olie-bijvul cilinder bovenop het kleppendeksel?

] Afbeelding



Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

ALvast bedankt en de rest van de F4 alpine fotoreeks volgt binnenkort.
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Re: Restauratieproject F4 uit 1988

Bericht: # 123939Bericht T-Bo »

Hier alvast een update van de Alpine inbouw:

Het alpine blokje:

Afbeelding

De 2,5 cm verhoogde steuntjes:

Afbeelding

Afbeelding


Het koppelstuk voor de rembekrachtiger:

Afbeelding

Afbeelding


De gereviseerde blok:

Afbeelding

Afbeelding

De montage van de rembekrachtiger op het koppelstuk van het remhuis:

Afbeelding

Takelen van het blokje met koppelhuis en versnellingsbak:

Afbeelding

Het maken van de traversesteun voor de versnellingspook:

Afbeelding

Afbeelding

Monteren van de originele luchtfilter met thermostatische klep:

Afbeelding

Het aluminium hitteschild:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De steunen voor de AT radiator:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk sfeerbeeld:

Afbeelding

En dan enkele foto's van de afgewerkte motorruimte:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Restauratieproject F4 uit 1988

Bericht: # 123940Bericht schoapke »

super (love)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie