Restauratie '86 GTL (Hoe verzin je het)

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

achteras, bevestigingsplaat/toriestaaf

Bericht: # 100720Bericht RVIER »

@ beekman

Volgens mij hebben we het over twee zaken:
- het materiaal van de plaat waarmee de achteras aan de achterbalk zit (en waarin de torsiestaaf van de overzijde wordt afgesteund)
- de vormgevingstechniek

mbt het materiaal: het is definitief staal en geen gietijzer. Het stuk heeft en helder klank als je er tegen aanslaat (uiteraard alleen als het gedemonteerd is). Gietijzer heeft een doffere klank.

mbt de vormgevingstechniek:
Ik ging ervan uit dat het een smeedstuk was. De vorm leent zich daar goed voor. Het spreekt voor zich dat het getande gat voor de torsiestaaf, het gat voor de silentbloc en de boutgaten nabewerkt zijn. Bij nadere beschouwing denk ik dat het ook een gietstalen stuk kan zijn (zoals de fuseestukken van de vooras).
Overigens moet je dat dan op dezelfde wijze nabewerken



vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 100730Bericht jbeekmann »

Ohja, dat is natuurlijk een apart deel en niet hol zoals de draagarm!
Dan heb je gelijk. Denk overigens wel dat bij smeden een mooier egaler oppervlak zou zijn verkregen. Nu ziet het er hetzelfde uit als de arm, nietwaar? Waarschijnlijk in hetzelfde proces meegenomen.
Ohja, uiteraard staal. Gietijzer is veel te bros.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Albert Brinks
Berichten: 26
Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht: # 100811Bericht Albert Brinks »

Ik heb de titel van dit topic aangepast (was"Hoe verzin je het"). Ik wil hier af en toe wat vorderingen van het opknapwerk laten zien en problemen "in de groep gooien".

Hier een paar plaatjes die ik vandaag kon maken nadat de motor gedemonteerd is. De vorige eigenaar heeft het vast niet warm gehad met zoveel ventilatie :roll: . Verder weinig tegenslagen gehad met de demontage van de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 100813Bericht Mark4GTL »

ziet er bekend uit

lijkt bijna een "flinstones auto"...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Albert Brinks
Berichten: 26
Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht: # 100814Bericht Albert Brinks »

Flinstone....inderdaad. Als ik een keer flink trap licht die hele voorkant er uit. Zowel vooraan die driehoek als de zijkant zijn compleet weggerot.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 100826Bericht Willem de Zwijger »

Zeer bekende taferelen...ga je de strijd aan of hou je het voor gezien?
Albert Brinks
Berichten: 26
Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht: # 100840Bericht Albert Brinks »

Willem de Zwijger schreef:Zeer bekende taferelen...ga je de strijd aan of hou je het voor gezien?
ik hoop deze week de koets te lichten, als ik verder niet al te veel narigheid tegenkom dan ga ik hem repareren. Ach en het houd me weer van de straat natuurlijk
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 100844Bericht Willem de Zwijger »

Als je al zover bent dat de koets eraf gaat dan moet je natuurlijk doorgaan. De rest is dan lekker repareren terwijl je er goed bijkunt. Ik heb zelf de voorbalken van onder gereconstrueerd met 4 mm dikke strips, dan moet je lassen terwijl je eronder ligt en dat is niet echt een pretje. Als je de boel even op zijn kant kunt gooien wordt het leven een groot feest...
Albert Brinks
Berichten: 26
Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht: # 100858Bericht Albert Brinks »

Nou de koets hangt nu 2 cm boven het chassis. Morgen kijken of ik een paar man kan regelen om deze weg te halen en voorlopig op te bergen. Viel me niet tegen om de kitnaad los te krijgen en gelukkig had degene die houd van bak en braadwerk :roll: (zie begin van dit topic) de zaak nergens aan elkaar gelast. Bij de volgende post hoop ik een foto te hebben van het gescheiden geheel.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100859Bericht R4F6GTX Automaat »

Willem de Zwijger schreef:... Ik heb zelf de voorbalken van onder gereconstrueerd met 4 mm dikke strips, .....
Bedoel je dat je de balken zelf van 4 mm dik gemaakt hebt?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 100864Bericht Willem de Zwijger »

Nee, strips van 4cm breed, zoiets als 40 cm lang en bij nader inzien 2 of 3 mm dik van voor naar achteren over de gaten heen gelast. Die balken waren errug slecht, en zagen er daarna weer redelijk toonbaar uit (niet het allermooiste laswerk als je ondersteboven moet werken...). Inmiddels volgespoten met Mike Sanders vet om verdere doorrotting te voorkomen.
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 100866Bericht lesmagnacs »

Als de koets er af is kun je hem gewoon op z'n kant zetten of op zijn kop ?? Je kunt hem alleen zonder hulp op zijn kant zetten het weeg bijna niets. Een paar oude autobanden onder de zijkant en je beschadigt ook niets. het last wel zo makkelijk. Kijk ook goed naar de binnenkant van de balken aan de voorkant. (dat schuine gedeelte bij de pedalen) Zo te zien zal dat in verre staat van ontbinding zijn.......
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 100881Bericht GijSsie »

Ik heb het chassis op zijn kant gezet kan makkelijk! Als je moet lassen oid is het wel handiger om het onder een hoek te zetten.... gewoon 1 of 2 balken ertegenaan en ietwat schuin zetten.
Savane 1993 =D
Albert Brinks
Berichten: 26
Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht: # 101896Bericht Albert Brinks »

nou mensen....datr was een leuk feest. Ik dacht het meeste van de rottigheid al te hebben gezien maar bij het scheiden kwam er nog een beetje meer. Inclusief oude reparaties...oftewel over elkaar gelaste blikjes.

Hierbij een paar foto's van de scheiding :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit dus achteraan. Aan de voorkant zijn de hoeken ook compleet verrot.

ik ben ook nog bij "Der Franzose" geweest, meteen maar een beetje ingeslagen.

Afbeelding

Het feest kan dus beginnen. Hopelijk tussen kerst en oud/nieuw nog wat tijd over om een flinke slag te maken.
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 101902Bericht lesmagnacs »

Tjonge, zo'n chassis heb ik als verloren weggedaan..... dapper dat je dit nog gaat opknappen. Wat een grappige onderplaten. Zijn dat twee delen die met een midden overlapstuk aan elkaar gelast moeten worden ??
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Plaats reactie