Goeie suggestie, Marc! Met al dat slijpen en lassen is de loods inderdaad niet bepaald vrij van stof en ijzervijlsel. Ik zal het schoonblazen van de sensor met perslucht toevoegen aan het lijstje.marcGTL.BE schreef: Censor is ook magnetisch en trekt dus ijzer slijpsel aan. Een draadje met slecht contact in de sturing van de ontsteking
Restauratie F6 combi
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie F6 combi
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Probleem opgelost!
Er bleek vuiligheid in de carburateur te zitten, dit kwam waarschijnlijk uit de tank, of anders heb ik niet schoon genoeg gewerkt toen ik de benzineslangen en -leidingen op elkaar aangesloten heb. Er zit nu een nieuw benzinefilter vlak voor de carb, de motor loopt nu weer als een klokje.

Er bleek vuiligheid in de carburateur te zitten, dit kwam waarschijnlijk uit de tank, of anders heb ik niet schoon genoeg gewerkt toen ik de benzineslangen en -leidingen op elkaar aangesloten heb. Er zit nu een nieuw benzinefilter vlak voor de carb, de motor loopt nu weer als een klokje.

Motor valt wel terug in de toeren als ik van stationair in één keer vol gas geef. Draai ik het gas iets rustiger open, dan pakt-ie wel mooi op. Hierbij is de motor al op bedrijfstemperatuur. Zelf denk ik aan een te kleine hoofdsproeier, ik zal de originele 120 eens vervangen door 130.
- harbourseal
- Contacteer:
Hoi Bertje,Bertje schreef:Motor valt wel terug in de toeren als ik van stationair in één keer vol gas geef. Draai ik het gas iets rustiger open, dan pakt-ie wel mooi op. Hierbij is de motor al op bedrijfstemperatuur. Zelf denk ik aan een te kleine hoofdsproeier, ik zal de originele 120 eens vervangen door 130.
Bij mij zit er een 145 sproeier in daar loopt hij erg mooi en ook best zuinig op.
Een sportfilter helpt overigens ook.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
145? Das flink! Das met een 1.0 l, toch? Welk verbruik haal je dan? Ik haal 1 op 16 met mijn f4, vooral snelweg, 110 km/h, met 1400 blokje en 32 mm Solex SEIA. Jij hebt dezelfde carb, toch?
- harbourseal
- Contacteer:
Klopt we hebben dezelfde carburateur.
Je zou in de venturi kunnen kijken wat de venturimaat is. Bij mij is dat momenteel. Een 22'mm. Ik heb ook nog een SEIA liggen met een 24mm venturi. Daar heb ik de overmaatse sproeiers uitgehaald.
Mijn verbruik ligt nu zo tegen de 1:16 bij veel stadsritjes.
Op de snelweg pers ik er wel wat meer uit. Maar niet veel beter dan die 1:16. Ik wil wel eens doortrappen. Snelheid op de snelweg rond 100/110km/h
Overigens is de standaardsproeier in de carb die er nu op zit ook al 125.
Je zou in de venturi kunnen kijken wat de venturimaat is. Bij mij is dat momenteel. Een 22'mm. Ik heb ook nog een SEIA liggen met een 24mm venturi. Daar heb ik de overmaatse sproeiers uitgehaald.
Mijn verbruik ligt nu zo tegen de 1:16 bij veel stadsritjes.
Op de snelweg pers ik er wel wat meer uit. Maar niet veel beter dan die 1:16. Ik wil wel eens doortrappen. Snelheid op de snelweg rond 100/110km/h
Overigens is de standaardsproeier in de carb die er nu op zit ook al 125.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
Twingo Benetton 1996
Hetzelfde type carb kan verschillende sproeierbezettingen hebben, het kennummer van de sproeierbezetting staat op een alu plaatje dat onder een schroefje op het vlotterhuisdeksel zit, dit is echter vaak weg. Bij de Solex DIS die op deze GTL zit is een hoofdsproeier van 120 de grootste die geleverd is voor de niet-turbo versies, en deze hoort op een 1.0l r5. Maar goed, ik zal dan eens 130 en 140 proberen.
Ook dit probleem is opgelost. Voor acceleratie is een relatief rijk mengsel nodig, hiervoor zorgt het acceleratiepompje, dit spuit een straaltje benzine in de venturi op het moment dat het gaspedaal een neerwaartse beweging maakt. In het kanaaltje waardoor die benzine wordt aangevoerd zit een klepje (kogeltje) en dat zat vast. Even losgetikt en nu komt er een mooi straaltje benzine uit als het gaspedaal omlaag gaat, de motor pakt nu goed op.
Verder ook de achterwiellagers vervangen, die ruisten bij het proefrijden en waren dus aan het verslijten. Je tikt de lagerringen trouwens het makkelijkste op hun plek met een afgeslepen oude lagerring:

Dan nog een nieuw glaasje gemaakt voor de verchroomde spiegeltjes die ik wil gaan monteren, er zat nu een vlak glaasje in, dat dus onvoldoende verkleind. Bij gebrek aan glassnijder voldoen een steekschijfje en een schuurschijfje prima:

Verder ook de achterwiellagers vervangen, die ruisten bij het proefrijden en waren dus aan het verslijten. Je tikt de lagerringen trouwens het makkelijkste op hun plek met een afgeslepen oude lagerring:

Dan nog een nieuw glaasje gemaakt voor de verchroomde spiegeltjes die ik wil gaan monteren, er zat nu een vlak glaasje in, dat dus onvoldoende verkleind. Bij gebrek aan glassnijder voldoen een steekschijfje en een schuurschijfje prima:

Verder ook nog gewerkt aan de stoeltjes uit de TL van mijn vriendin, die waren aardig doorgezeten. Probleem was dat de spiraalveren waren gaan "lopen", de veren waren met name in het midden geweken.

Ook was er een veertje gebroken.

Dus even gelast en de veren weer op hun plek gesjord en het geheel meer verband gegeven met tie-wraps

Tot slot had ik nog veren liggen uit een bankstel, het leer daarvan had ik gebruikt voor de deurpanelen. Ik heb de stoeltjes nog voorzien van 2 van die veren in de dwarsrichting. Het doorverbinden van de veren scheelde al een hoop, maar die 2 extra veren maken de stoel nog steviger, dit zit goed.

Ook was er een veertje gebroken.

Dus even gelast en de veren weer op hun plek gesjord en het geheel meer verband gegeven met tie-wraps

Tot slot had ik nog veren liggen uit een bankstel, het leer daarvan had ik gebruikt voor de deurpanelen. Ik heb de stoeltjes nog voorzien van 2 van die veren in de dwarsrichting. Het doorverbinden van de veren scheelde al een hoop, maar die 2 extra veren maken de stoel nog steviger, dit zit goed.

Vandaag nog een leuke upgrade gedaan bij mijn F4.
Bij de Renault 4 is het verklikkerlampje voor de verlichting niet aangesloten. Sterker nog, er zit feitelijk geen lampje achter dit dashboardicoontje. Aangezien ik nog een tellerhuis over had heb ik daar een lampje uit gehaald, je kunt zo heel makkelijk het verklikkerlampje doorlussen met de dashboardverlichting.
Door met een lampje door het tellerhuis te schijnen kun je makkelijk zien dat er geen lampje achter het (groene) venstertje met dimlichticoontje zit.

Kijk je naar de stekker waarmee het tellerhuis is aangesloten, dan zie je dat er geen connectie 2 is. Dit is 1 van de 2 sporen die naar de positie van het verklikkerlampje loopt.

Hier heb ik het lampje al geplaatst. Aangezien dit aan één kant al is doorgelust met de dashboardverlichting (zie het spoor aangegeven met groene stift), moeten we alleen de andere kant (die van connectie 2) nog even doorverbinden. Dit kan heel simpel met een stukje draad.

Je hebt nu een prachtig verklikkerlampje voor de verlichting. Dit gaat ook aan als je alleen het stadslicht aan doet; voor mij ideaal omdat ik bij enkel stadslicht nog wel eens wil vergeten het licht uit te draaien.

Bij de Renault 4 is het verklikkerlampje voor de verlichting niet aangesloten. Sterker nog, er zit feitelijk geen lampje achter dit dashboardicoontje. Aangezien ik nog een tellerhuis over had heb ik daar een lampje uit gehaald, je kunt zo heel makkelijk het verklikkerlampje doorlussen met de dashboardverlichting.
Door met een lampje door het tellerhuis te schijnen kun je makkelijk zien dat er geen lampje achter het (groene) venstertje met dimlichticoontje zit.

Kijk je naar de stekker waarmee het tellerhuis is aangesloten, dan zie je dat er geen connectie 2 is. Dit is 1 van de 2 sporen die naar de positie van het verklikkerlampje loopt.

Hier heb ik het lampje al geplaatst. Aangezien dit aan één kant al is doorgelust met de dashboardverlichting (zie het spoor aangegeven met groene stift), moeten we alleen de andere kant (die van connectie 2) nog even doorverbinden. Dit kan heel simpel met een stukje draad.

Je hebt nu een prachtig verklikkerlampje voor de verlichting. Dit gaat ook aan als je alleen het stadslicht aan doet; voor mij ideaal omdat ik bij enkel stadslicht nog wel eens wil vergeten het licht uit te draaien.

- marcGTL.BE
- Contacteer:
In het instructie boekje staat vermeld dat dit een verklikkerlampje van het dimlicht is.er staat echter een * achter met een verwijzing dat dit afhankelijk van uitvoering of land is.Bertje schreef:Vandaag nog een leuke upgrade gedaan bij mijn F4.
Ik heb een van de koperebanen ontdaan van de beschermvernis en er een draadje op gesoldeerd en dit aangesloten op de dimlichten.
Zo zijn er nog ook 3 lege lampfittingen ,2 rode en 1 oranje. Het oranje heb ik gebruikt (op de zelfde manier ) voor de mistlichten vooraan.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
Sinds maandag voorzien van verse APK!

- marcGTL.BE
- Contacteer:
Proficiat
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
Clan R4 GTL. 1989 .
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
En hoe rijdt ie?

Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Nog niet echt flink mee gereden. Er moeten nog andere wielmoeren op, de huidige conische moeren die ik heb zijn wat ruim qua schroefdraad, daar durf ik niet erg veel koppel op te zetten. Wel al een keertje doorgeschakeld naar de 5, dit voelt veelbelovend voor later op de snelweg. Verder moeten er nog nieuwe voorwiellagers op, de huidige ruisen nogal. Heb al een nieuw setje liggen, maar heb dit weekend helaas geen tijd om te sleutelen...