Restauratie F6 combi
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie F6 combi
Gisteren de remmen nog eens ontlucht, nu van lang naar kort. Tot mijn verbazing zat er nog wat lucht in de voorste leidingen! Maar inmiddels is alle lucht er dus uit, en heb ik weer een stevig rempedaal.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Dan nog wat andere updates, inmiddels zit ook de stabilisatorstang er aan de voorkant onder, gemonteerd met nieuwe rubbers (niet op foto). Is nog best even wringen om die op de stang te krijgen trouwens.
Verder de ruitensproeier aangesloten, met een elektrisch pompje. Voor nu maar even één van de dashboardschakelaars voor gebruikt (er waren er nog 2 vrij, naast knipperlicht en mistlicht)
Detail van de Renix ontsteking, de kabel vanaf de bobine had iets langer gemogen...
Overzicht van de volledige motorruimte
Het enige dat ik nog mis is een afdekkapje, heeft iemand er nog zo een?
Verder de ruitensproeier aangesloten, met een elektrisch pompje. Voor nu maar even één van de dashboardschakelaars voor gebruikt (er waren er nog 2 vrij, naast knipperlicht en mistlicht)
Detail van de Renix ontsteking, de kabel vanaf de bobine had iets langer gemogen...
Overzicht van de volledige motorruimte
Het enige dat ik nog mis is een afdekkapje, heeft iemand er nog zo een?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Ziet er goed uit !
Re: Restauratie F6 combi
Mede mogelijk gemaakt door jou
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Waren maar prulletjes he .
heb je knap gedaan in ieder geval.
heb je knap gedaan in ieder geval.
Re: Restauratie F6 combi
Wat staat daar naast nou ??
Re: Restauratie F6 combi
Das een leuk zoekplaatje, he?
Iemand die het weet?
Iemand die het weet?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Een zijspan?Bertje schreef:Das een leuk zoekplaatje, he?
Iemand die het weet?
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Re: Restauratie F6 combi
Een Lotus (Europa ?) natuurlijk. Iets vinniger dan een R4.... en normaal met motor R16 !
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Restauratie F6 combi
Heel goed, Walter! De "s" was al te zien, maar de aanvulling "Lotu. Europa" is helemaal goed!
Ik geloof inderdaad met R16 motor; de wagen is van een mede-huurder van de loods.
Ik geloof inderdaad met R16 motor; de wagen is van een mede-huurder van de loods.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Sleutelvraag: aanvankelijk liep mijn 1400 cc motor best goed, dat wil zeggen: bij de eerste keer starten na de motorombouw sloeg de motor vrij vlotjes aan en liep ook netjes stationair. Ik had hierbij de carburateur wel schoongemaakt, maar (nog) niet aan de afstelling gerommeld.
Toen ik de wagen afgelopen zaterdag weer startte, kostte het beduidend meer moeite om de boel aan de praat te krijgen. De motor liep onregelmatig en lag te schudden in de motorruimte. Motor 10 min laten lopen en laten afkoelen, en op zondag de kopbouten nagetrokken (6,1 kg m). Dacht namelijk dat de koppakking zich misschien had gezet en de motor valse lucht trok. Daarna kleppen gesteld (uit 0,20mm, in 0,15 mm), maar geen verbetering. Waar kan dit nu aan liggen? Ik denk aan:
- valse lucht bij spruitstukpakking. Dit is een gebruikte pakking, dus zou goed kunnen dat deze niet helemaal lekker afdicht. Maar waarom liep de motor de 1e x dan wel goed? Zet zo'n pakking zich ook bij de eerste keer warmlopen?
- verkeerde carbafstelling. Zou ook goed kunnen. De mengselschroef (onder kunststof kapje) was 7 3/4 slag uitgedraaid, ik vond dit erg veel. Meen dat de beginafstelling 3 slagen uit moet zijn, dit heb ik geprobeerd, maar gaf geen verbetering. Is dit inderdaad de juiste beginstand?
- Is deze carb überhaupt geschikt voor mijn 1400 cc motor? Het is een Solex 32 DIS REN 678, als ik deze terugzoek dan kom ik op de R1222 uit, da's een 1.0 l R5. Is dus misschien wat krap voor deze 1.4 l motor? Hoofdsproeier is echter 120, dat zou toch niet heel verkeerd moeten zijn. Zie ook de volgende pdf met carburateurinfo: http://www.r21club.com/download/r21orga ... or_ang.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Toch weer een vuiltje in één van de sproeiers? Dit zou dan uit tank of benzinepomp moeten komen, de leidingen zijn nieuw. Er zit ook een benzinefilter vlak voor de carb maar, toegegeven, dit heb ik er pas tussen gezet nadat de motor zaterdag zo slecht liep...
Welke stappen stellen jullie voor om dit te fixen?
Toen ik de wagen afgelopen zaterdag weer startte, kostte het beduidend meer moeite om de boel aan de praat te krijgen. De motor liep onregelmatig en lag te schudden in de motorruimte. Motor 10 min laten lopen en laten afkoelen, en op zondag de kopbouten nagetrokken (6,1 kg m). Dacht namelijk dat de koppakking zich misschien had gezet en de motor valse lucht trok. Daarna kleppen gesteld (uit 0,20mm, in 0,15 mm), maar geen verbetering. Waar kan dit nu aan liggen? Ik denk aan:
- valse lucht bij spruitstukpakking. Dit is een gebruikte pakking, dus zou goed kunnen dat deze niet helemaal lekker afdicht. Maar waarom liep de motor de 1e x dan wel goed? Zet zo'n pakking zich ook bij de eerste keer warmlopen?
- verkeerde carbafstelling. Zou ook goed kunnen. De mengselschroef (onder kunststof kapje) was 7 3/4 slag uitgedraaid, ik vond dit erg veel. Meen dat de beginafstelling 3 slagen uit moet zijn, dit heb ik geprobeerd, maar gaf geen verbetering. Is dit inderdaad de juiste beginstand?
- Is deze carb überhaupt geschikt voor mijn 1400 cc motor? Het is een Solex 32 DIS REN 678, als ik deze terugzoek dan kom ik op de R1222 uit, da's een 1.0 l R5. Is dus misschien wat krap voor deze 1.4 l motor? Hoofdsproeier is echter 120, dat zou toch niet heel verkeerd moeten zijn. Zie ook de volgende pdf met carburateurinfo: http://www.r21club.com/download/r21orga ... or_ang.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Toch weer een vuiltje in één van de sproeiers? Dit zou dan uit tank of benzinepomp moeten komen, de leidingen zijn nieuw. Er zit ook een benzinefilter vlak voor de carb maar, toegegeven, dit heb ik er pas tussen gezet nadat de motor zaterdag zo slecht liep...
Welke stappen stellen jullie voor om dit te fixen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
OK, dit was kennelijk een te lange post. Ik ga zaterdag al deze punten doorlopen, ik hoor wel of er nog mensen zijn met andere suggesties.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie F6 combi
Ook handig om te weten welke motor in welke Renault zit, en welke carburator er dan op zit :
http://www.ajovalo.net/Renault_moottorit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Solex 32 DIS REN 678 staat er niet tussen, wel verschillende "DISSEN" op een 1400.
http://www.ajovalo.net/Renault_moottorit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Solex 32 DIS REN 678 staat er niet tussen, wel verschillende "DISSEN" op een 1400.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Restauratie F6 combi
Ik ben echt geen kenner maar als mijn motor ligt te schudden zou ik eerst de ontsteking nakijken, misschien ergens na de eerste keer draaien iets los getrild. Bijvoorbeeld censor niet dicht genoeg bij het vliegwiel. Censor is ook magnetisch en trekt dus ijzer slijpsel aan. Een draadje met slecht contact in de sturing van de ontsteking
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;