Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153301Bericht Bertje »

Gisteren de remmen nog eens ontlucht, nu van lang naar kort. Tot mijn verbazing zat er nog wat lucht in de voorste leidingen! Maar inmiddels is alle lucht er dus uit, en heb ik weer een stevig rempedaal.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153302Bericht Bertje »

Dan nog wat andere updates, inmiddels zit ook de stabilisatorstang er aan de voorkant onder, gemonteerd met nieuwe rubbers (niet op foto). Is nog best even wringen om die op de stang te krijgen trouwens.

Afbeelding

Verder de ruitensproeier aangesloten, met een elektrisch pompje. Voor nu maar even één van de dashboardschakelaars voor gebruikt (er waren er nog 2 vrij, naast knipperlicht en mistlicht)

Afbeelding

Afbeelding

Detail van de Renix ontsteking, de kabel vanaf de bobine had iets langer gemogen...

Afbeelding

Overzicht van de volledige motorruimte

Afbeelding

Het enige dat ik nog mis is een afdekkapje, heeft iemand er nog zo een?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153483Bericht Bertje »

Klaar voor de APK!

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153485Bericht silvio »

Ziet er goed uit !
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153486Bericht Bertje »

Mede mogelijk gemaakt door jou ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153487Bericht silvio »

Waren maar prulletjes he .
heb je knap gedaan in ieder geval.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153489Bericht Tweety »

Wat staat daar naast nou ??
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153491Bericht Bertje »

Das een leuk zoekplaatje, he?

Iemand die het weet?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153492Bericht Jerome »

Bertje schreef:Das een leuk zoekplaatje, he?

Iemand die het weet?
Een zijspan?
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153494Bericht walterg »

Een Lotus (Europa ?) natuurlijk. Iets vinniger dan een R4.... en normaal met motor R16 !
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153496Bericht Bertje »

Heel goed, Walter! De "s" was al te zien, maar de aanvulling "Lotu. Europa" is helemaal goed!

Ik geloof inderdaad met R16 motor; de wagen is van een mede-huurder van de loods.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153499Bericht Bertje »

Sleutelvraag: aanvankelijk liep mijn 1400 cc motor best goed, dat wil zeggen: bij de eerste keer starten na de motorombouw sloeg de motor vrij vlotjes aan en liep ook netjes stationair. Ik had hierbij de carburateur wel schoongemaakt, maar (nog) niet aan de afstelling gerommeld.

Toen ik de wagen afgelopen zaterdag weer startte, kostte het beduidend meer moeite om de boel aan de praat te krijgen. De motor liep onregelmatig en lag te schudden in de motorruimte. Motor 10 min laten lopen en laten afkoelen, en op zondag de kopbouten nagetrokken (6,1 kg m). Dacht namelijk dat de koppakking zich misschien had gezet en de motor valse lucht trok. Daarna kleppen gesteld (uit 0,20mm, in 0,15 mm), maar geen verbetering. Waar kan dit nu aan liggen? Ik denk aan:

- valse lucht bij spruitstukpakking. Dit is een gebruikte pakking, dus zou goed kunnen dat deze niet helemaal lekker afdicht. Maar waarom liep de motor de 1e x dan wel goed? Zet zo'n pakking zich ook bij de eerste keer warmlopen?
- verkeerde carbafstelling. Zou ook goed kunnen. De mengselschroef (onder kunststof kapje) was 7 3/4 slag uitgedraaid, ik vond dit erg veel. Meen dat de beginafstelling 3 slagen uit moet zijn, dit heb ik geprobeerd, maar gaf geen verbetering. Is dit inderdaad de juiste beginstand?
- Is deze carb überhaupt geschikt voor mijn 1400 cc motor? Het is een Solex 32 DIS REN 678, als ik deze terugzoek dan kom ik op de R1222 uit, da's een 1.0 l R5. Is dus misschien wat krap voor deze 1.4 l motor? Hoofdsproeier is echter 120, dat zou toch niet heel verkeerd moeten zijn. Zie ook de volgende pdf met carburateurinfo: http://www.r21club.com/download/r21orga ... or_ang.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Toch weer een vuiltje in één van de sproeiers? Dit zou dan uit tank of benzinepomp moeten komen, de leidingen zijn nieuw. Er zit ook een benzinefilter vlak voor de carb maar, toegegeven, dit heb ik er pas tussen gezet nadat de motor zaterdag zo slecht liep...

Welke stappen stellen jullie voor om dit te fixen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153530Bericht Bertje »

OK, dit was kennelijk een te lange post. Ik ga zaterdag al deze punten doorlopen, ik hoor wel of er nog mensen zijn met andere suggesties.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153531Bericht walterg »

Ook handig om te weten welke motor in welke Renault zit, en welke carburator er dan op zit :
http://www.ajovalo.net/Renault_moottorit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Solex 32 DIS REN 678 staat er niet tussen, wel verschillende "DISSEN" op een 1400.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153535Bericht marcGTL.BE »

Ik ben echt geen kenner maar als mijn motor ligt te schudden zou ik eerst de ontsteking nakijken, misschien ergens na de eerste keer draaien iets los getrild. Bijvoorbeeld censor niet dicht genoeg bij het vliegwiel. Censor is ook magnetisch en trekt dus ijzer slijpsel aan. Een draadje met slecht contact in de sturing van de ontsteking
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie