De lasser heeft er zin in, en ik óók.
De middag startte met het bewonderen van het ingelaste reparatiedeel t.b.v. de zwingarm rechts.
Daarna heeft de lasser het reparatiedeel t.b.v. de zwingarm links ingemeten en gelast: ook dat onderdeel zit er nu, perfect uitgelijnd, in:

Deze reparatiedelen zijn aan de bovenkant nét iets anders uitgevoerd dan wij gewend zijn: ze lopen verder door en hebben op de hoeken geen afgeronde kanten. Dat betekent dat wij de 2 clips om links de remleiding en rechts de benzineleidingen vast te zetten, bovenop het reparatiedeel moeten monteren. Deze 3 leidingen maken ter plekke een fikse bocht. Bovenop moeten er dus nog 2 gaten geboord worden.
Dit (onderstaande foto) is een eerdere versie van de reparatiedelen (het verschil is duidelijk)
Zelf heb ik wat tijd besteed aan de demontage van de ´nieuwe´as: met het hulpgereedschap heb ik de lagers én de achterste ring aan beide kanten kunnen verwijderen. De remankerplaten gingen er soepel van af en staan nu TE KOOP. De achteras zal ik verder nog van roest ontdoen en behandelen. Vervolgens zal ik van de ´oude´ as de onderdelen demonteren die ik nodig heb om de ´nieuwe´ as weer compleet te maken.
Wat hebben wij verder nog gedaan ? Beide ashoezen wielzijde van de aandrijfassen héél kritisch bekeken, en er tóch maar voor gekozen om ook de ashoes wielzijde rechts te vervangen (eerste scheurtjes zijn zichtbaar, maar nog niet door en door).
Vervolgens een kritisch oog geworpen op het eerder door iemand anders gerepareerde hoekje (nou ja, hoekje, zeg gerust hoek) links vóór. Dik plaatmateriaal gebruikt, maar helaas erop gelast, en niet erin. Maar.......ruim bemeten, en de rest van de balk voelt stevig genoeg aan. Wij laten het dus zitten. Het materiaal dat om de hoek hoort te gaan, wordt echter wél vervangen.

En als laatste is de kriksteun links achter nog mooi zijn plek gezet:
Dan blijft over: even de rotzooi opruimen:

Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Renault Captur 09 TCe (2015)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)