Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178145Bericht Bertje »

JoReno schreef: vr mar 26, 2021 5:22 pm @ wiellagers: Bertje, ik volg je een héél eind. Maar bij de 4F4 heb ik mij bij de beoordeling van de oude lagers daar blijkbaar tóch in vergist. Ik dacht dat de lagers nog goed waren, maar dat klopte dus niet.
Mijn punt is dat je na de eerste rit de lagers net zo snel/gemakkelijk vervangen hebt dan dat je het voorafgaand (preventief) zou doen.

Wat afwerking van het chassis (uberhaupt instandhouding van een oude auto betreft) denk ik dat dit een continueproces is: de boel goed/deugedelijk repareren en afwerken is stap 1, het regelmatig bijhouden en bijwerken van het gedane werk is de onmisbare stap 2.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178202Bericht JoReno »

Bertje schreef: ma mar 29, 2021 8:15 pmde boel goed/deugedelijk repareren en afwerken is stap 1
....en stap 1 is: krabben.....krabben.......krabben (van toplaag Tectyl en hier en daar van Dinitrol ontdoen), totdat de laag zwarte lak of het blanke metaal tevoorschijn komt en op een paar hele kleine plekjes nog wat lassen. Daar zijn wij de komende 2 weken mee zoet. Dus voorlopig niet veel nieuws te melden.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178203Bericht walterg »

Krabben ? Niet nodig...
https://m.autodoc.be/kunzer/15185892
Geeft snel en uitstekend resultaat voor weinig geld. Gewoon op je boormachine zetten en je ziet al die taaie smurrie er zo af vliegen.
Wel even een veiligheidsbril ( en mondmasker ) opzetten 😄 want je hangt gegarandeerd vol...
Gebruiken wij zelf ook bij onze Spaanse F6 restauratie. viewtopic.php?f=18&t=19865&start=15 zie post van 11 februari.
Er bestaan ook speciale borsteltoestellen op lucht maar dan ben je snel rond de 200€ kwijt. En dit opzetstuk voor de boormachine doet het ook voor occasioneel gebruik.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178205Bericht JoReno »

Tectyl en Dinitrol en Kit i.c.m. borstelen: het spul wordt warm, smelt als het ware en de borstel komt niet vol te zitten met dat spul ? Hoe is jullie ervaring ? Wij gebruiken ná de eerste krabbehandeling wél een ronde platte staalborstel die wij op de kop van de slijpmachine zetten. Daarmee borstelen wij dan de laatste resten weg.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178206Bericht walterg »

Dat is het grote voordeel van zo een. ''egel'' die loopt niet vol, die hakt als het ware de smurrie weg. Vandaar die veiligheidsbril en mondmasker. :)
Met een staalborstel neem je ook plaatmateriaal weg, met dit opzetstuk niet. Ook een niet te versmaden pluspunt...
Het gebruik van zo een borstel werd ons aanbevolen en tijdens onze avondcursus carrosserie. Ook werd toen het verschil getoond tussen staalborstel (die volloopt) en de ''egel'' (die wel proper blijft). Ook de staat van het metaal gaf bij beiden grote verschillen.
In de carrosserie en restauratiewereld gebruikt men natuurlijk niet een opzetstuk op een boormachine maar luchtgereedschap. Bij HBM kan je ook zo iets kopen, maar dat vond ik persoonlijk iets te duur voor sporadisch gebruik.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eraser-kit
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178207Bericht JoReno »

Op lucht is inderdaad te duur voor een klus die niet zo héél erg vaak moet gebeuren. Waardevolle tip ! Aanschaf borstel wordt agendapunt 1 voor ons eerstvolgende werkoverleg :lol: .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178304Bericht JoReno »

Even een ander zijpaadje: in de jaren 70-80-90 van de vorige eeuw kwam bij de productie van auto´s veiligheid steeds vaker op een hogere plek te staan. Als voorbeeld noem ik altijd mijn Citroën DS 21 die tot voor ruim 2 jaar geleden in mijn bezit was en die in 1970 af fabriek werd geleverd zonder zijspiegels (noch links noch rechts). Daar kun je je nu geen voorstelling meer van maken.
Om veiligheidsredenen hebben wij bij onze restauraties van de Renaults 4 op alle exemplaren zijknipperlichten gemonteerd op de vóórschermen: wél zo veilig als je in het huidige verkeer van rijstrook wilt wisselen en dat zichtbaar wilt doen voor degene die (vrijwel) naast je rijdt. Met héél veel geluk heb ik ooit een setje originele Renaultwybertjes van Harry (ex-Steunpunt N.O.) kunnen overnemen, en die zitten nu op mijn 4F4:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben ze daarna niet meer tegengekomen. Daarentegen was een setje van Hella vrij gemakkelijk verkrijgbaar; die oranje kapjes waren vierkant, maar als je ze in gelijke lijn met de naad van het voorspatbord monteerde, oogde dat bijzonder goed (op onderstaande foto is de naad, net als bij de 4F4, óók nog niet afgekit: dat deden wij altijd als laatste, om de vers gespoten lak zo lang mogelijk te laten uitharden):


Afbeelding

Maar ook die Hellasetjes heb ik niet meer kunnen vinden. Heel recent moest ik voor een collega-sleutelaar een gaaf knipperlicht/stadslichthuis voor een Citroën CX Type 1 zien te vinden: ook dát valt niet mee. Maar het toeval wilde dat het bedrijf dat dit huis kon leveren, óók een setje zijknipperlichten van eenzelfde CX in de aanbieding had (voor 5 euro :lol: ): AXO, niks mis mee, puntgaaf, 4,5 x 4 cm.,incl. fittingen én lampjes !
Deze komen dus op de R4Savane:


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op vr apr 16, 2021 8:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178309Bericht Stephan »

Vernuftig zo'n zijknipper!
Staat helemaal niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178311Bericht Hanz »

Die wiebertjes werden in Italië standaard gemonteerd gedurende een lange periode. Ze staan ook met enige regelmaat op ebay.it
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178321Bericht JoReno »

Hanz schreef: do apr 15, 2021 7:53 am Die wiebertjes werden in Italië standaard gemonteerd gedurende een lange periode. Ze staan ook met enige regelmaat op ebay.it
Volgens mij waren zijknipperlichtjes in Italië lange tijd verplicht. Je ziet ze op vrijwel alle uit Italië geïmporteerde klassiekers. En ik moet toegeven: op ebay.it heb ik niet gezocht :-? .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178322Bericht JoReno »

De voortgang van het project: ik wissel het schoonmaken van de bodem af met het schoonmaken en ontroesten van de ´nieuwe´ achteras. Komende zaterdag willen wij de benodigde onderdelen van de ´oude´ achteras verwijderen: de remtrommels, de remvoeringen en de remcilinders, de handremkabels, de lagers en de remankerplaten. Te zijner tijd worden die overgezet op de ´nieuwe´ as. De oude lagers/lagerschalen gebruiken wij als hulpmiddel om de nieuwe SKF-lagerschalen met de pers op hun plek te krijgen. De bodem van het chassis is nu voor de helft in de Owatrol Rustol gezet. Mooi spul, hecht goed, maar de ondergrond moet wél vetvrij zijn. Al borstelend kwamen wij tóch nog enkele plekjes tegen die erg dun waren en waar al werkend wat kleine gaatjes in vielen. Extra laswerk dus. Zaterdag wordt het chassis omgedraaid en is de bodem bestuurderskant aan de beurt.

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178329Bericht JoReno »

Vanmiddag alle noodzakelijke onderdelen van de oude achteras verwijderd. Het zag er allemaal nog vrij goed uit. De remvoeringen zijn in ieder geval nog voldoende dik. Van één van de remankerplaten moet één plekje dichtgelast worden. Bij één van de remcilinders bleek er remolie onder het rubber te zitten; ik neem het zekere voor het onzekere en vervang beide.
Vraag: klopt het dat deze (zelfstellende) uitvoering van het type Girling is en niet Bendix ?

Afbeelding

Afbeelding

Op de remcilinders na is nu alles in huis om de complete ´nieuwe´ as volledig te ontroesten en te behandelen:

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178330Bericht JoReno »

En dan gaat de ´oude´ achteras dus bij het oud ijzer.
Voor de belangstellende lezers: deze oud-ijzer-hoop gaat binnenkort naar de schroothandelaar, en zo brengen de as én het Twingo-dak nog een paar centen op :lol:

Afbeelding

Op enig moment was er genoeg menskracht in de werkplaats aanwezig om het chassis te keren, dus dat staat er nu weer wat anders bij dan voorheen:

Afbeelding

De Owatrol Rustol bleek goed opgedroogd; een prima basis voor een tweede laag Tenco in afwachting van de Bodyshutz.
Laatst gewijzigd door JoReno op za apr 17, 2021 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178331Bericht Bertje »

Lekker verfje, Jo, lijkt er goed op te zitten!
Ik moet zeggen dat ik jullie thematische kalender daar in de werkplaats wel kan waarderen; ik houd ervan als dingen lekker typisch zijn :)
Volgens mij heb je hier toch een Bendix remsysteem te pakken, maar ik kan me vergissen. Voor het inkopen van de remcilindertjes is dit niet zo van belang: deze zijn met name te herkennen aan de afstand van de twee gaten voor de bevestigingsboutjes tov het grote gat waar het gietdeel doorheen valt. Als je ze eruit haalt en een foto maakt van oude cilindertjes of ankerplaat kan ik het verduidelijken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178332Bericht JoReno »

Bertje schreef: za apr 17, 2021 6:35 pm Ik moet zeggen dat ik jullie thematische kalender daar in de werkplaats wel kan waarderen;
Ja, thema is natuurlijk overduidelijk Stihl tuingereedschap, net als banden bij de Pirelli-kalender. Wij kregen de kalender overigens van iemand die bijzonder veel belangstelling heeft voor tuingereedschap en zaagmachines, maar niet voor de bijproducten :wink:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie