Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4051
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178145Bericht Bertje
ma mar 29, 2021 8:15 pm

JoReno schreef:
vr mar 26, 2021 5:22 pm
@ wiellagers: Bertje, ik volg je een héél eind. Maar bij de 4F4 heb ik mij bij de beoordeling van de oude lagers daar blijkbaar tóch in vergist. Ik dacht dat de lagers nog goed waren, maar dat klopte dus niet.
Mijn punt is dat je na de eerste rit de lagers net zo snel/gemakkelijk vervangen hebt dan dat je het voorafgaand (preventief) zou doen.

Wat afwerking van het chassis (uberhaupt instandhouding van een oude auto betreft) denk ik dat dit een continueproces is: de boel goed/deugedelijk repareren en afwerken is stap 1, het regelmatig bijhouden en bijwerken van het gedane werk is de onmisbare stap 2.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 709
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178202Bericht JoReno
za apr 03, 2021 5:29 pm

Bertje schreef:
ma mar 29, 2021 8:15 pm
de boel goed/deugedelijk repareren en afwerken is stap 1
....en stap 1 is: krabben.....krabben.......krabben (van toplaag Tectyl en hier en daar van Dinitrol ontdoen), totdat de laag zwarte lak of het blanke metaal tevoorschijn komt en op een paar hele kleine plekjes nog wat lassen. Daar zijn wij de komende 2 weken mee zoet. Dus voorlopig niet veel nieuws te melden.
Renault 4F4 (Bleu Saviem 1984, ¹BK-28-JB)
Renault 4TL Savane (Rouge VIF 719 1990, ex 77-HV-FZ, in restauratie)

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Camper (2008)

Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 115
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178203Bericht walterg
za apr 03, 2021 9:26 pm

Krabben ? Niet nodig...
https://m.autodoc.be/kunzer/15185892
Geeft snel en uitstekend resultaat voor weinig geld. Gewoon op je boormachine zetten en je ziet al die taaie smurrie er zo af vliegen.
Wel even een veiligheidsbril ( en mondmasker ) opzetten 😄 want je hangt gegarandeerd vol...
Gebruiken wij zelf ook bij onze Spaanse F6 restauratie. viewtopic.php?f=18&t=19865&start=15 zie post van 11 februari.
Er bestaan ook speciale borsteltoestellen op lucht maar dan ben je snel rond de 200€ kwijt. En dit opzetstuk voor de boormachine doet het ook voor occasioneel gebruik.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 709
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178205Bericht JoReno
zo apr 04, 2021 12:43 pm

Tectyl en Dinitrol en Kit i.c.m. borstelen: het spul wordt warm, smelt als het ware en de borstel komt niet vol te zitten met dat spul ? Hoe is jullie ervaring ? Wij gebruiken ná de eerste krabbehandeling wél een ronde platte staalborstel die wij op de kop van de slijpmachine zetten. Daarmee borstelen wij dan de laatste resten weg.
Renault 4F4 (Bleu Saviem 1984, ¹BK-28-JB)
Renault 4TL Savane (Rouge VIF 719 1990, ex 77-HV-FZ, in restauratie)

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Camper (2008)

Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 115
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178206Bericht walterg
zo apr 04, 2021 1:26 pm

Dat is het grote voordeel van zo een. ''egel'' die loopt niet vol, die hakt als het ware de smurrie weg. Vandaar die veiligheidsbril en mondmasker. :)
Met een staalborstel neem je ook plaatmateriaal weg, met dit opzetstuk niet. Ook een niet te versmaden pluspunt...
Het gebruik van zo een borstel werd ons aanbevolen en tijdens onze avondcursus carrosserie. Ook werd toen het verschil getoond tussen staalborstel (die volloopt) en de ''egel'' (die wel proper blijft). Ook de staat van het metaal gaf bij beiden grote verschillen.
In de carrosserie en restauratiewereld gebruikt men natuurlijk niet een opzetstuk op een boormachine maar luchtgereedschap. Bij HBM kan je ook zo iets kopen, maar dat vond ik persoonlijk iets te duur voor sporadisch gebruik.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eraser-kit
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 709
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178207Bericht JoReno
zo apr 04, 2021 2:51 pm

Op lucht is inderdaad te duur voor een klus die niet zo héél erg vaak moet gebeuren. Waardevolle tip ! Aanschaf borstel wordt agendapunt 1 voor ons eerstvolgende werkoverleg :lol: .
Renault 4F4 (Bleu Saviem 1984, ¹BK-28-JB)
Renault 4TL Savane (Rouge VIF 719 1990, ex 77-HV-FZ, in restauratie)

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Camper (2008)

Plaats reactie