Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

JoReno
Contacteer:

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176868Bericht JoReno
zo nov 22, 2020 1:49 pm

Aan de koets is een houten frame vastgemaakt met 4 forse bokwielen: 2 houten balken onder de dorpels, 2 houten balken dwars eronder, 4 zwenkwielen monteren en klaar. Voor het vastzetten van de houten balken onder de dorpels worden de gaten gebruikt waarmee de koets aan het chassis gemonteerd zat.

Voordelen van deze werkwijze zijn:
* de koets blijft eenvoudig te verplaatsen door één persoon
* het geheel staat stevig vanwege de 4 blokkeerbare zwenkwielen
* de complete constructie kan door 2 personen op 2 bokken gehesen worden om aan het lager gelegen gedeelte van de koets te kunnen werken
* als de constructie laag staat, kan er met gemak aan het dak gewerkt worden (er komt nog een Clio-vouwdak in)
* de koets kan vrij eenvoudig op zijn kant gelegd worden (op een forse matras)
* de constructie kan in zijn geheel op de auto-ambulance geduwd worden als de koets heen en weer naar de spuiterij gaat
* de constructie komt t.z.t. in zijn geheel in de spuitcabine te staan (enkel de binnenschermen worden nog met een dwarsbevestiging met elkaar verbonden)

Het enige nadeel is dat de plekken waar de 6 bouten met ringen door de dorpels gaan, handmatig overgespoten moeten worden als de koets weer op het chassis staat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4F4 (Bleu Saviem 1984, ¹BK-28-JB)
Renault 4TL Savane (Rouge VIF 719 1990, ex 77-HV-FZ, in restauratie)

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Camper (2008)

R1126 Beige Sahara

Bericht: # 176870Bericht R1126 Beige Sahara
zo nov 22, 2020 2:35 pm

Heel leerzaam project.

Staan de foto's ook dusdanig online dat je er van begin tot eind doorheen kunt bladeren?

JoReno
Contacteer:

Bericht: # 176871Bericht JoReno
zo nov 22, 2020 2:50 pm

Helaas niet. Ik heb een Ziggo/Home-website van de restauratie van de 4 Citroëns, maar Ziggo/Home liet mij al lang geleden weten dat die site zijn maximum bereikt had. Ik heb wél honderden foto's van de restauraties van 3 stuks 4GTL en één 4F4. Dus als je iets specifieks zoekt, dan mag je PB sturen en zoek ik het voor je op.

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)

Bertje

Bericht: # 176915Bericht Bertje
wo nov 25, 2020 5:33 pm

Toch opmerkelijk om te zien dat dat purschuim in de achterbalken gewoon niet doet waar het voor bedoeld is: ipv de balk hermetisch afsluiten voor spatwater van de achterwielen houdt het juist water vast tussen de balk en het schuim zelf, waardoor de balk op die plek bijna altijd doorgeroest is.
Zelf las ik de achterkant van die balken dicht: op die manier zijn de 3 draadbussen voor de silentblocks beter beschermd, evenals de binnenkant van de balk zelf. Verder boor ik op het laagste punt een flink gat; want ja, als je in praktijk kennelijk het water meestal niet 100% buiten kunt houden, dan kun je maar beter een afwatervoorziening treffen :)

Wat spuitwerk betreft: je zou de bouten waarmee je de koets op het houten onderstel hebt vastgezet natuurlijk kunnen verwijderen vlak voor het spuiten :) Als je het onderstel zo breed maakt als de afstand tussen de dorpels, dan staat de koets min of meer klem en zal deze ook zonder schroeven niet gaan schuiven. Moet je alleen even een oplossing bedenken hoe je de zwenkwielen vast houdt (180 graden naar binnen draaien?), want de bouten hebben nu zo te zien een dubbele functie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

JoReno
Contacteer:

Bericht: # 176916Bericht JoReno
wo nov 25, 2020 6:16 pm

Dag Bertje,

de optie om de achterbalken t.z.t. dicht te lassen, zal ik aan de lasser voorleggen. Lijkt mij een prima optie. Een afwateringsgaatje hebben wij al eerder toegepast, dat leek ons namelijk héél logisch gezien de plek en de opgehoopte rotzooi die wij daar altijd aantreffen.
Wat betreft het spuitwerk dat achteraf gedaan moet worden: ik heb de spuiter al gevraagd om ook het zwarte kit-werk in de naden van de voor- en achterschermen te doen, daar is hij superhandig in. Bovendien moet je dat niet meteen ná het spuitwerk doen (lak eerst laten uitharden). Ik twijfel er niet aan dat hij dan ook meteen even die 4 plekken spuitwerk wil doen. Ik heb hem daar ooit een heel fijn nevelpistooltje voor zien gebruiken. Een potje lak krijgen wij na de spuitklus altijd mee naar huis, dus dat zal geen probleem zijn.
Het nu gemonteerde onderstel is superhandig, zowel voor de spuiter als voor het las- en schuur- en plamuurwerk in de hobbyschuur.

Afbeelding

Afbeelding

En het is een constructie om een koets aantoonbaar stabiel en veilig op de auto-ambulance te vervoeren:

Afbeelding

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)

JoReno
Contacteer:

Bericht: # 176924Bericht JoReno
za nov 28, 2020 4:59 pm

Die kleine rot(te) plekjes kosten vaak de meeste tijd. De lasser maakt de plaatjes zo perfect mogelijk na:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen heb ik de binnenschermen aan de voorkant met een panlat met elkaar verbonden om wat meer stabiliteit te krijgen als ze straks gereed gemaakt moeten worden voor de spuiterij. Inmiddels is ook het stuurhuis verwijderd: daarvan moeten de 2 hoezen en de 2 stuurkogels vervangen worden (oftewel: het rubberwerk was dusdanig stuk dat het in APK-afkeur zou resulteren). De 8 bouten van de motorsteunen en de 4 bouten waarmee de versnellingsbak aan de Napoleonshoed gemonteerd is, draaiden soepel los. Dat betekent dat binnenkort de motor en de versnellingsbak van het chassis getakeld kunnen worden.

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)

deutz

Bericht: # 176927Bericht deutz
zo nov 29, 2020 12:55 am

Mijn motorsteunen zit maar met 1 bout per kant vast aan het chassis. (oioi)
niet geschoten is altijd mis!

JoReno
Contacteer:

Bericht: # 176928Bericht JoReno
zo nov 29, 2020 1:00 pm

deutz schreef:
zo nov 29, 2020 12:55 am
Mijn motorsteunen zit maar met 1 bout per kant vast aan het chassis.
Zoals ik al eerder schreef: mogelijk is deze R4Savane een bijzonder exemplaar :D , maar ik heb toch écht 8 bouten van de motorsteunen losgedraaid (ze zitten er nog in, maar kunnen er makkelijk uit) :o . Maar ook deze (956 cc)-motor hangt met 1 bout en moer in de motorsteun, als je dat bedoelt. De motor hangt nog in het chassis, en van ´bovenaf´ werkend is het makkelijker om de 8 bouten die de motorsteunen met het chassis verbinden los te draaien dan die 2 moeren waarmee de motor op de steunen rust.

Afbeelding

Citroen:
Xsara Picasso 1.6 (2007)

Plaats reactie