Restauratie/upgrade R4 1969

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jandoe1000
Berichten: 1279
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174794Bericht jandoe1000
wo feb 12, 2020 3:12 pm

Dus de 6V kabels zouden meer dan dik genoeg moeten zijn voor 12V. Uiteraard moet je wel een 12V tellerhuis monteren, of in het 6V huis de lampjes vervangen (en misschien ook de benzinetank- en laadstroommeter
Ik heb diverse viertjes omgebouwd van 6 naar 12 volt. De kabelboom kan dat zonder aanpassing aan. Als je de benzinemeter niet vervangt geeft die bij een lege tank aan dat die nog halfvol is. Als je dat eenmaal weet, is het in de praktijk geen probleem. De 6 volt installatie heeft geen laadstroommeter, alleen een laadstroomlampje. Die meter kwam dacht ik pas in 1975 of 76. Maar je kunt een 12 volt klok met meter en al gewoon inbouwen, dan los je ook meteeen het benzinemeter probleem op. Maar niet te modern want dat is in een 1969-tje weer geen gezicht. Is jouw tweede type dashboard trouwens zwart of beige? Bij zwart maakt het minder uit.

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3798
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174796Bericht Bertje
wo feb 12, 2020 8:59 pm

@Rik, de draden waren nog soepel (genoeg), heb ik verder niks aan hoeven doen. Die Rick Donkers heeft wel leuke spullen trouwens! Ik ben tijden op zoek geweest naar 1:3 krimpkousen om buitenmantels van handremkabels te repareren en hij heeft ze gewoon in verschillende maten op zijn website staan :)
Volgens mij is bij de driehoekjes (die aan buitenzijde chassis) de onderrand niet omgezet. Hier sluit de balk/dorpel al aan op de bodemplaat en is dus geen extra rand nodig. De kopse kant daarentegen is omgezet om aan te sluiten op de vertikale spatplaat, en het bovenste deel van de diagonale rand is ook omgezet, om aan te sluiten op de diagonale plaat van de voetenbak.
Rust-oleum klinkt goed, in meerdere RAL-tinten te krijgen zie ik? Dus net als de RX10 van Tim af te stemmen op de kleur vd auto?

@Tim: goed om te weten dat een 6V kabelboom inderdaad geschikt is voor 12V. De offset in de 6V benzinemeter zou misschien opgelost kunnen worden door een weerstand bij te plaatsen, ik heb dit niet hoeven uitzoeken omdat ik een 12V tellerhuis heb ingebouwd.
Het dashboard dat ik heb is zwart: beter verkrijgbaar dan de (oudere) beige dashboards, en beter passende bij het jou welbekende grijs/zwart geblokte interieur :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3798
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174805Bericht Bertje
do feb 13, 2020 11:03 pm

Het begint al op een auto te lijken, maar staat vooraan nog veel te hoog op de wielen. De torsiestaven zijn bij demontage los gegaan, helaas vóórdat ik de juiste stand gemarkeerd had :( Het is dan best wel even zoeken naar de juiste stand. Dit valt overigens pas goed te beoordelen als de motor weer in de wagen ligt (dat was op deze foto nog niet het geval).

Afbeelding

Veel beter wat betreft wagenhoogte. Daartoe helaas wel meerdere keren los en weer vast geweest.

Afbeelding

De motorkap heb ik met de roller in ongeveer de juiste kleur geverfd, maar was nog niet naar mijn zin. En ook voor de deuren en de overige lasplekken op de koets moest ik nog wat verzinnen. Hierover later meer.

Het mechaniek om de klep onder de voorruit te bedienen was niet helemaal compleet. Met dank aan een andere R4 rijder wat foto's gekregen van het ontbrekende onderdeel, deze zelf nagemaakt van een draad/staafje van dezelfde diameter

Afbeelding

Afbeelding

De rubbertjes waar de radiateur in staat waren vergaan en zijn nieuw meen ik niet leverbaar. Deze kabeldoorvoerrubbers/ kabelthules zijn een prima alternatief

Afbeelding

Met ééndagskenteken naar de RDW voor invoerkeuring/ controle chassisnummer

Afbeelding

Daarna was het tijd voor het spuitwerk. Van iemand die zijn wagen volledig opnieuw wilde laten spuiten kon ik een set originele spatborden (met wat laswerk) overnemen. Deze waren heerlijk doorleefd; op de plekken die de meeste zon vingen en/of het meeste met de boendoek in aanraking waren geweest kwam de rood/bruine grondlaag tevoorschijn. Het leek me leuk deze doorleefde look na te bootsen op het nieuw te spuiten plaatwerk, dus de dichtstbijzijnde RAL-tint bruin gezocht

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 621
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174807Bericht JelleP
vr feb 14, 2020 8:50 am

Ik ben benieuwd naar het verslag van het spuitwerk. Vind ik toch altijd de mooiste stap om te zien!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 602
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174808Bericht Rik H.
vr feb 14, 2020 10:09 am

Die Rustoleum verf is inderdaad in meerdere ralkleuren leverbaar. dat had ik nog niet gezien. Ik heb wit gekozen omdat je daar goed roest op ziet en omdat het op voorraad was.
Hoe heb je de wagenhoogte eigenlijk veranderd met alles erop en eraan? Heb je daar het originele gereedschap voor of ben je creatief met staal geweest? En zie ik daar naast je viertje gewoon een zetbank staan?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3798
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174852Bericht Bertje
wo feb 19, 2020 9:43 am

Wagenhoogte veranderen in een kwestie van de wielophanging loshalen, de torsiestaven verzetten, en vervolgens de wielophanging weer vastzetten. En dat een aantal keer herhalen totdat je tevreden bent. Ik gebruik hier geen speciaal gereedschap voor. Enkel lijmklemmen om de wielophanging tegen de kracht van de torsiestaven in weer tegen het chassis aan te trekken totdat de moeren weer op de bouten kunnen.
Zetbank: ja, zie je goed. Wat mij betreft een onmisbaar stuk gereedschap bij dit soort projecten, ik maak graag zo veel mogelijk plaatwerk zelf. Het is zelfbouw, ooit voor een paar honderd euro gekocht van een lasser die klaar was met zijn eigen restauratie en ging opruimen. Een van mijn beste aankopen ooit :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3798
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174853Bericht Bertje
wo feb 19, 2020 9:54 am

Dan nu het spuitwerk. Ik had de motorkap (en de achterklep) met de roller gedaan. Niet persé als definitieve oplossing, maar vooral om het technisch af te hebben en naar de keuring te kunnen. Uiteindelijk was ik niet tevreden met het resultaat en ik had bij een ander project wat extra spuitervaring opgedaan. Dus toch besloten te gaan spuiten.

Zoals gezegd sprak de doorleefde look van de spatborden mij wel aan. In plaats van die spatborden overspuiten en de hele auto opboenen leek het omgekeerde mij wel leuk: ook de nieuw gespoten stukken "oud" maken.

Als onderlaag heb ik 2 componenten (2k) primer gebruikt, of Epifanes Multimarine primer. En op motorkap en achterklep heb ik de verflaag opgeschuurd totdat ik dacht zeker te weten overal de toplaag wel verwijderd te hebben. Vervolgens ontvetten met thinner.

Afbeelding

Ik had gelezen dat je eigenlijk niet met 2k over 1k heen kunt, maar wilde heb bij motorkap en achterklep toch gewoon maar eens proberen.

Dan nu hoe ik het aangepakt hebt: ik heb bruine aflak (dus niet primer) gespoten op de nieuw gelaste plekken, en langs de randen en knikken van de nieuw te spuiten onderdelen. Het leek mij dat op deze plekken normaal gespoken de deklaag als eerste dunner wordt door slijtage, inwerking vd zon, of over de jaren heen overmatig poetsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens eroverheen spuiten met lak in de originele kleur (hiertoe uiteraard grill, deurklinken, raampjes, etc verwijderd) en bewust natuurlijk niet al te dik daar waar ik de bruine onderlaag had aangebracht. Toen de lak eenmaal goed uitgehard was ben ik aan de slag gegaan met de grofste Commandant (polijstmiddel) om de bruine onderlaag hier en daar naar boven te brengen. Bewust de grofste Commandant omdat ik echt door de lak heen wilde boenen, en ook de nieuwe laklaag wat wilde verweren (moest niet veel harder meer glimmen dan de 50 jaar oude originele lak). Hier het resultaat, zitten aardig wat polijstuurtjes in:

Afbeelding

Afbeelding

Dan natuurlijk de vraag: is dat goed gegaan op motorkap en achterklep, met restanten bouwmarktverf als ondergrond? Wonder boven wonder wél, de lak zit er al bijna 2 jaar op (sinds april 2018) en hecht nog steeds uitstekend. Dus het kán wel, maar was misschien meer geluk dan wijsheid.

Een volgende keer zou ik trouwens naschuren met fijner schuurpapier, hier en daar schemeren de schuurkrassen nog wat door de lak. En misschien ook iets subtieler zijn met het naar boven boenen van de bruine onderlaag.

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 602
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174854Bericht Rik H.
wo feb 19, 2020 7:28 pm

Leuk om je aanpak te zien! Heb je er ook nog blanke lak op gespoten? En dat linker achterscherm ziet er wat verfrommeld uit. Heb je die bewust met rust gelaten?

Ik ben wel benieuwd naar je spuitgereedschap. Ik heb mijn Volkswagenbus een keer gespoten met een gewone Ferm bovenbekerspuit uit zo'n Gamma setje en een volgelaatsmasker. Dat alles op een 100 liter compressor met een flinke opbrengst. Dat ging best goed maar ik ben alleen wat huiverig voor al die chemische troep. Een goede bescherming is wel belangrijk.

Maar mooi resultaat hoor!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 602
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174855Bericht Rik H.
wo feb 19, 2020 7:35 pm

Bertje schreef:
do jan 30, 2020 11:49 pm
Laswerk aan de aanhechtingen vd achterschermen. Ook hier weer zelf inzetstukken gemaakt. Laswerk hier is bewerkelijk omdat de glooiing in het plaatwerk hier minimaal is --> groot risico op kromtrekken als je te snel last.

Afbeelding
Ik heb dezelfde plek ook gedaan en dat is inderdaad een kwestie van veel geduld. Lang geleden heb ik eens in een oud Engels restauratie magazine gelezen over plaatwerk lassen en daar stond de tip om geen rechte lijn te lassen maar in een boog te lassen. Dit zou kromtrekken voorkomen. Hoe het werkt weet ik niet maar ik heb dat advies onthouden en op deze plek toegepast. Ook heb ik met een licht vochtige doek het plaatwerk direct na het lassen teruggekoeld om vervorming te voorkomen. Deze tip heb ik van plaatwerker Trev (zoek op Trev's blog op Youtube voor fantastische filmpjes over de restauratie van zijn oude Bedford bus).

Afbeelding
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3798
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174860Bericht Bertje
do feb 20, 2020 10:46 am

Ha Rik, ja, linker achterspatbord bewust met rust gelaten, als ik dat was gaan plamuren en spuiten was het "nieuw" geworden en dat was nou juist niet de bedoeling.
Spuitgereedscap: een oude Sata verfspuit (bovenbeker), made in W-Germany. Hoe groot mijn compressor is weet ik niet, maar ik denk wel wat kleiner. Verder spuit ik buiten zoals je ziet, dan waait er dus af en toe wel een stofje in je lak, maar voor mij hoeft t ook niet perfect te zijn. Dan schiet je misschien ook je doel voorbij, want dan zie je elk krasje en ben je dus nooit tevreden en durf je niet meer te rijden.
Ik heb geen blanke lak gebruikt. Zit er origineel ook niet op, toch?

Leuk tip trouwens, over dat in boogjes lassen. Zelf probeer ik juist vaak rechte lijnen aan te houden; misschien maar eens anders proberen dan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Plaats reactie