Restauratie R4 GTL 1985
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Kijk nou, een Zwitsers zakmes. Welk merk is het?
Normaal hoort een restauratie je gereedschap te kosten, toch..?
Normaal hoort een restauratie je gereedschap te kosten, toch..?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Het zou zo maar een genuine Wenger kunnen zijn i.p.v. een original VictorinoxJelleP schreef:Kijk nou, een Zwitsers zakmes. Welk merk is het?
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
geweldige toelichting bij de foto's
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Altijd leuk als opa voor zijn roesteratie de schommel van z'n kleindochter afpakt
Sinds jaar en dag stond dat ding in weer en wind, en ineens overal verro(es)t hout, echt onveilig, hier kunde niet meer op spelen en iedereen weet, de veiligheid van je kleindochter staat hoog in het vaandel!!!
Sinds jaar en dag stond dat ding in weer en wind, en ineens overal verro(es)t hout, echt onveilig, hier kunde niet meer op spelen en iedereen weet, de veiligheid van je kleindochter staat hoog in het vaandel!!!
Laatst gewijzigd door JdeW op ma jul 03, 2017 6:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Nou, dat heb je zo te zien goed voor elkaar qua sleutelruimte. Aan deze kant van het land mag je al blij zijn met een gratis parkeerplekje langs de stoeprand.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Goed bezig! Ik volg het met veel interesse
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Dank je wel Jurjen, heb jij je blok al gestart?
Het werk hier vordert gestaag, na de succesvolle scheiding van carrosserie van chassis, d.m.v. het gewicht van het chassis, is er meer zicht op het bestrijden van de ons bekende aangetaste plaatsen.
Uiteraard kom je altijd weer voor verrassingen en uitdagingen zoals ik dat had met een 32 jaar oude originele olie gevulde schokdemper (uh sorry veertrillingsdemper is het juiste woord) van de linker voorwielophanging, met geen mogelijkheid los te krijgen dus flex erin.
Verder totaal geen moeite gehad met het ontspannen van de voorste torsie staven tijdens uiteen nemen van de complete voorwiel ophangingen. Ik heb een beetje buiten de doos gedacht en kwam met een andere oplossing
Genoeg gekletst hier komen de foto's, enjoy
Rechts achter de achterbalk en balk bij supportbevestiging.
Links achter balk bij supportbevestiging.
Rechts voor de bekende driehoek waar al eerder camouflagewerk aan verricht is.
Links voor eveneens de bekende driehoek waar met een nog dikkere plaat overheen geprutst is, en een hoekje bodemplaat en nog wat rood ijzeroxide.
Een paar carrosserie dingetjes zoals rechts voor.
En links voor daar waar je met je rechtervoet door de bodem heen trapt om die geweldige acceleratie te ervaren.
Een bekende onderzijde c-stijl.
Binnenscherm links achter met z'n strongpoint.
Uiteraard helpt de jongste zoon graag een handje mee.
Wederom metaalmoeheid.
De bouten, bevestiging koelvloeistofpomp aan cilinderkop, worden de volgende keer van messing i.p.v. gegalvaniseerd ijzer.
Verrassing in het koppelingshuis.
Nr. 2 die uit lijn ligt maar dat zag ik al bij aanschaf. Desalnietteplus even opzoek naar een vintage cilinderkop.
Nog steeds valt het me allemaal reuze mee wat ik aantref bij m'n vier, in vergelijking met andere project foto's .
Volgende keer weer meer.
Het werk hier vordert gestaag, na de succesvolle scheiding van carrosserie van chassis, d.m.v. het gewicht van het chassis, is er meer zicht op het bestrijden van de ons bekende aangetaste plaatsen.
Uiteraard kom je altijd weer voor verrassingen en uitdagingen zoals ik dat had met een 32 jaar oude originele olie gevulde schokdemper (uh sorry veertrillingsdemper is het juiste woord) van de linker voorwielophanging, met geen mogelijkheid los te krijgen dus flex erin.
Verder totaal geen moeite gehad met het ontspannen van de voorste torsie staven tijdens uiteen nemen van de complete voorwiel ophangingen. Ik heb een beetje buiten de doos gedacht en kwam met een andere oplossing
Genoeg gekletst hier komen de foto's, enjoy
Rechts achter de achterbalk en balk bij supportbevestiging.
Links achter balk bij supportbevestiging.
Rechts voor de bekende driehoek waar al eerder camouflagewerk aan verricht is.
Links voor eveneens de bekende driehoek waar met een nog dikkere plaat overheen geprutst is, en een hoekje bodemplaat en nog wat rood ijzeroxide.
Een paar carrosserie dingetjes zoals rechts voor.
En links voor daar waar je met je rechtervoet door de bodem heen trapt om die geweldige acceleratie te ervaren.
Een bekende onderzijde c-stijl.
Binnenscherm links achter met z'n strongpoint.
Uiteraard helpt de jongste zoon graag een handje mee.
Wederom metaalmoeheid.
De bouten, bevestiging koelvloeistofpomp aan cilinderkop, worden de volgende keer van messing i.p.v. gegalvaniseerd ijzer.
Verrassing in het koppelingshuis.
Nr. 2 die uit lijn ligt maar dat zag ik al bij aanschaf. Desalnietteplus even opzoek naar een vintage cilinderkop.
Nog steeds valt het me allemaal reuze mee wat ik aantref bij m'n vier, in vergelijking met andere project foto's .
Volgende keer weer meer.
Laatst gewijzigd door JdeW op ma jul 03, 2017 7:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Hier in Someren een goede cylinderkop in de aanbieding. Groeten Lordje.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Hoi Jelle, na veel zoeken gelukkig sleutelruimte gevonden in ons dorp. Denk dat gemeente niet blij zou zijn als ik dit allemaal langs m'n stoeprand zou doen.JelleP schreef:Nou, dat heb je zo te zien goed voor elkaar qua sleutelruimte. Aan deze kant van het land mag je al blij zijn met een gratis parkeerplekje langs de stoeprand.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Hallo Lordje, ik heb al een optie lopen bij Paul, maar wie weet. Ik parkeer jou aanbieding even in m'n achterhoofd.lordje schreef:Hier in Someren een goede cylinderkop in de aanbieding. Groeten Lordje.
Thanks, Joop
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Goed bezig, Joop, valt inderdaad relatief mee, maar nog genoeg te doen.
Waarom had je de waterpomp er trouwens af gehaald?
Waarom had je de waterpomp er trouwens af gehaald?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Hey Bertje, twee redenen, de motor wordt compleet gereviseerd, en er komt een nieuwe cilinderkop op zoals ik al eerder schreef.Bertje schreef:Waarom had je de waterpomp er trouwens af gehaald?
Verder valt het nog mee, maar.......... er komt zo een addendum aan van heerlijke plekken na verwijderen achteras.
Joehoe, lang leve de flex, plaatstaal en Cebora
Laatst gewijzigd door JdeW op zo feb 05, 2017 5:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Zoals zojuist belooft wederom een aantal van die heerlijke foto's zodat we weten waarom we deze hobby hebben.
Yes, achter de bevestigingsplaat van de remkrachtverdeler.
Rechts achter, achter de ankerplaat torsiestaaf etc.
Links achter, achter de ankerplaat torsiestaaf een ware goudmijn
Subframe links voor, onder remvloeistofreservoir, dat stond altijd al wat bol, de bouten motorsteun kregen we niet los..... heerlijk werk voor de flex.
En zoonlief maar druk met de motor in motorbok plaatsen
Het mooie is dat er inderdaad nog steeds genoeg te doen is, nog ongeveer 2 jaar .
Maar nog mooier is, dat ik meer dan aangenaam verrast ben omdat het gehele chassis, dus subframe, langsbalken, achterbalken en bodemplaat overal tref ik steeds de originele kleur aan 417 Blue Versailles, eehh carrosserie ook helemaal origineel met wat patchwork.
Dus zijn er nooit complete vervangingen gedaan, op dat camouflagewerk na dan uit een verleden.
Yes, achter de bevestigingsplaat van de remkrachtverdeler.
Rechts achter, achter de ankerplaat torsiestaaf etc.
Links achter, achter de ankerplaat torsiestaaf een ware goudmijn
Subframe links voor, onder remvloeistofreservoir, dat stond altijd al wat bol, de bouten motorsteun kregen we niet los..... heerlijk werk voor de flex.
En zoonlief maar druk met de motor in motorbok plaatsen
Het mooie is dat er inderdaad nog steeds genoeg te doen is, nog ongeveer 2 jaar .
Maar nog mooier is, dat ik meer dan aangenaam verrast ben omdat het gehele chassis, dus subframe, langsbalken, achterbalken en bodemplaat overal tref ik steeds de originele kleur aan 417 Blue Versailles, eehh carrosserie ook helemaal origineel met wat patchwork.
Dus zijn er nooit complete vervangingen gedaan, op dat camouflagewerk na dan uit een verleden.
Laatst gewijzigd door JdeW op ma jul 03, 2017 7:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Dat is een flinke update! Altijd mooi om foto's te zien!
Dit is nu al een heel interessant project. Gaat zo te zien wel veel tijd inzitten, maar met een Cebora komt het allemaal goed! (Advies, schaf een grotere gascilinder aan).
Ik heb mijn motor nog niet gestart, lekkende cilinderbuspakkingen dus alles ligt weer uit elkaar.. Update volgt
Dit is nu al een heel interessant project. Gaat zo te zien wel veel tijd inzitten, maar met een Cebora komt het allemaal goed! (Advies, schaf een grotere gascilinder aan).
Ik heb mijn motor nog niet gestart, lekkende cilinderbuspakkingen dus alles ligt weer uit elkaar.. Update volgt
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Kleine update.
Nu alle hoofdgroepen gedemonteerd zijn gaan we beginnen met het verder uiteennemen en aanvang herstel werkzaamheden.
Allereerst het chassis grotendeels gereinigd van al zijn nadenkit, bitumen, tectyl en wat ik al niet meer tegenkwam pffff...gvdgvdgvdgvd....enz.
Zo vinden we nog meer overlap laswerk (lapwerk) compleet met camouflage nadenkit , bitumen en tectyl en daaronder de roest die na zo'n reparatie vrolijk zijn weg weer hervindt en maar door gaat en door gaat en....
Na een paar goede nachten vol overpeinzingen besloten tot amputatie van de achterbalken want er was behoorlijk wat mis met ze. Teveel gaten, teveel eerder lapwerk en daarnaast zijn de balken gestuikt op de bevestigingspunten van de trekhaak.
Vreemd dat men op die punten geen tussenschotten in de balken heeft geplaatst, slechts een afstandbus moet het werk doen....
Uiteraard doen we het kant voor kant i.v.m. behoud van de maatvoering.
Wist u dat onze R4 overigens uiterst groen zijn?
Naast het geringe verbruik van gemiddeld 1 op 22 (mijn eerste R4 had 1 op 24 en mijn skoda fabia diesel 1 op 29,8...) zijn de holle ruimtes zeer in trek bij diverse rassen knaagdieren, voornamelijk Mus domesticus.
Zoonlief is met project "la gros moteur Cléon" bezig.
Revisie is noodzakelijk aangezien ik na aanschaf in 2014 al eens de kleppen wilde stellen (controleren) en toen dit tegenkwam onder het kleppendeksel...
Na zorgvuldig onderzoek constateerden we dat het een emulsie van teer en zand was. Oorzaak veelal te laat olie verversen en volgens ons was het zand, vermoedelijk woestijnzand afkomstig van een eerdere deelname aan een 4L Trophy...
In 2015 de motor provisorisch gereinigd maar nu in 2017 komen we die zooi (teer en zand) nog door heel het blok tegen.... echt waar.
Huidig kleppenhuis:
Koppakking/kleppenhuis:
en overige plaatsen...
Hmmmm, ben overigens wel in voor deelname aan de 4L Trophy.
De enige echte oorspronkelijke rally Parijs-Dakar!!!!! Ik heb nog steeds een studentenkaart
Nu alle hoofdgroepen gedemonteerd zijn gaan we beginnen met het verder uiteennemen en aanvang herstel werkzaamheden.
Allereerst het chassis grotendeels gereinigd van al zijn nadenkit, bitumen, tectyl en wat ik al niet meer tegenkwam pffff...gvdgvdgvdgvd....enz.
Zo vinden we nog meer overlap laswerk (lapwerk) compleet met camouflage nadenkit , bitumen en tectyl en daaronder de roest die na zo'n reparatie vrolijk zijn weg weer hervindt en maar door gaat en door gaat en....
Na een paar goede nachten vol overpeinzingen besloten tot amputatie van de achterbalken want er was behoorlijk wat mis met ze. Teveel gaten, teveel eerder lapwerk en daarnaast zijn de balken gestuikt op de bevestigingspunten van de trekhaak.
Vreemd dat men op die punten geen tussenschotten in de balken heeft geplaatst, slechts een afstandbus moet het werk doen....
Uiteraard doen we het kant voor kant i.v.m. behoud van de maatvoering.
Wist u dat onze R4 overigens uiterst groen zijn?
Naast het geringe verbruik van gemiddeld 1 op 22 (mijn eerste R4 had 1 op 24 en mijn skoda fabia diesel 1 op 29,8...) zijn de holle ruimtes zeer in trek bij diverse rassen knaagdieren, voornamelijk Mus domesticus.
Zoonlief is met project "la gros moteur Cléon" bezig.
Revisie is noodzakelijk aangezien ik na aanschaf in 2014 al eens de kleppen wilde stellen (controleren) en toen dit tegenkwam onder het kleppendeksel...
Na zorgvuldig onderzoek constateerden we dat het een emulsie van teer en zand was. Oorzaak veelal te laat olie verversen en volgens ons was het zand, vermoedelijk woestijnzand afkomstig van een eerdere deelname aan een 4L Trophy...
In 2015 de motor provisorisch gereinigd maar nu in 2017 komen we die zooi (teer en zand) nog door heel het blok tegen.... echt waar.
Huidig kleppenhuis:
Koppakking/kleppenhuis:
en overige plaatsen...
Hmmmm, ben overigens wel in voor deelname aan de 4L Trophy.
De enige echte oorspronkelijke rally Parijs-Dakar!!!!! Ik heb nog steeds een studentenkaart
Laatst gewijzigd door JdeW op wo jul 05, 2017 5:52 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)