Restauratie R4 GTL 1985

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164343Bericht JelleP »

Kijk nou, een Zwitsers zakmes. Welk merk is het? :P
Normaal hoort een restauratie je gereedschap te kosten, toch..?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164356Bericht JdeW »

JelleP schreef:Kijk nou, een Zwitsers zakmes. Welk merk is het? :P
Het zou zo maar een genuine Wenger kunnen zijn i.p.v. een original Victorinox :wink:
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
M.Loos
Berichten: 13
Lid geworden op: wo feb 01, 2017 12:10 am

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164417Bericht M.Loos »

geweldige toelichting bij de foto's :D
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164424Bericht JdeW »

Altijd leuk als opa voor zijn roesteratie de schommel van z'n kleindochter afpakt 8)
Sinds jaar en dag stond dat ding in weer en wind, en ineens overal verro(es)t hout, echt onveilig, hier kunde niet meer op spelen en iedereen weet, de veiligheid van je kleindochter staat hoog in het vaandel!!!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JdeW op ma jul 03, 2017 6:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164425Bericht JelleP »

Nou, dat heb je zo te zien goed voor elkaar qua sleutelruimte. Aan deze kant van het land mag je al blij zijn met een gratis parkeerplekje langs de stoeprand.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164429Bericht jurjenz »

Goed bezig! Ik volg het met veel interesse :D
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164434Bericht JdeW »

Dank je wel Jurjen, heb jij je blok al gestart?

Het werk hier vordert gestaag, na de succesvolle scheiding van carrosserie van chassis, d.m.v. het gewicht van het chassis, is er meer zicht op het bestrijden van de ons bekende aangetaste plaatsen.
Uiteraard kom je altijd weer voor verrassingen en uitdagingen zoals ik dat had met een 32 jaar oude originele olie gevulde schokdemper (uh sorry veertrillingsdemper is het juiste woord) van de linker voorwielophanging, met geen mogelijkheid los te krijgen dus flex erin.
Verder totaal geen moeite gehad met het ontspannen van de voorste torsie staven tijdens uiteen nemen van de complete voorwiel ophangingen. Ik heb een beetje buiten de doos gedacht en kwam met een andere oplossing :wink:
Genoeg gekletst hier komen de foto's, enjoy :D

Rechts achter de achterbalk en balk bij supportbevestiging.
Afbeelding

Links achter balk bij supportbevestiging.
Afbeelding

Rechts voor de bekende driehoek waar al eerder camouflagewerk aan verricht is.
Afbeelding

Links voor eveneens de bekende driehoek waar met een nog dikkere plaat overheen geprutst is, en een hoekje bodemplaat en nog wat rood ijzeroxide.
Afbeelding

Een paar carrosserie dingetjes zoals rechts voor.
Afbeelding

En links voor daar waar je met je rechtervoet door de bodem heen trapt om die geweldige acceleratie te ervaren.
Afbeelding

Een bekende onderzijde c-stijl.
Afbeelding

Binnenscherm links achter met z'n strongpoint.
Afbeelding

Uiteraard helpt de jongste zoon graag een handje mee.
Afbeelding

Wederom metaalmoeheid.
Afbeelding

De bouten, bevestiging koelvloeistofpomp aan cilinderkop, worden de volgende keer van messing i.p.v. gegalvaniseerd ijzer.
Afbeelding

Verrassing in het koppelingshuis.
Afbeelding

Nr. 2 die uit lijn ligt maar dat zag ik al bij aanschaf. Desalnietteplus even opzoek naar een vintage cilinderkop.
Afbeelding

Nog steeds valt het me allemaal reuze mee wat ik aantref bij m'n vier, in vergelijking met andere project foto's (uhh) (sip).
Volgende keer weer meer.
Laatst gewijzigd door JdeW op ma jul 03, 2017 7:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164435Bericht lordje »

Hier in Someren een goede cylinderkop in de aanbieding. Groeten Lordje.
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164436Bericht JdeW »

JelleP schreef:Nou, dat heb je zo te zien goed voor elkaar qua sleutelruimte. Aan deze kant van het land mag je al blij zijn met een gratis parkeerplekje langs de stoeprand.
Hoi Jelle, na veel zoeken gelukkig sleutelruimte gevonden in ons dorp. Denk dat gemeente niet blij zou zijn als ik dit allemaal langs m'n stoeprand zou doen. :)
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164437Bericht JdeW »

lordje schreef:Hier in Someren een goede cylinderkop in de aanbieding. Groeten Lordje.
Hallo Lordje, ik heb al een optie lopen bij Paul, maar wie weet. Ik parkeer jou aanbieding even in m'n achterhoofd.
Thanks, Joop
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164451Bericht Bertje »

Goed bezig, Joop, valt inderdaad relatief mee, maar nog genoeg te doen.

Waarom had je de waterpomp er trouwens af gehaald?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164453Bericht JdeW »

Bertje schreef:Waarom had je de waterpomp er trouwens af gehaald?
Hey Bertje, twee redenen, de motor wordt compleet gereviseerd, en er komt een nieuwe cilinderkop op zoals ik al eerder schreef.
Verder valt het nog mee, maar.......... er komt zo een addendum aan van heerlijke plekken na verwijderen achteras.
Joehoe, lang leve de flex, plaatstaal en Cebora (oioi)
Laatst gewijzigd door JdeW op zo feb 05, 2017 5:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164454Bericht JdeW »

Zoals zojuist belooft wederom een aantal van die heerlijke foto's zodat we weten waarom we deze hobby hebben.

Yes, achter de bevestigingsplaat van de remkrachtverdeler.
Afbeelding

Rechts achter, achter de ankerplaat torsiestaaf etc.
Afbeelding

Links achter, achter de ankerplaat torsiestaaf een ware goudmijn :-?
Afbeelding

Subframe links voor, onder remvloeistofreservoir, dat stond altijd al wat bol, de bouten motorsteun kregen we niet los..... heerlijk werk voor de flex.
Afbeelding

En zoonlief maar druk met de motor in motorbok plaatsen :D
Afbeelding
Afbeelding

Het mooie is dat er inderdaad nog steeds genoeg te doen is, nog ongeveer 2 jaar :o .
Maar nog mooier is, dat ik meer dan aangenaam verrast ben omdat het gehele chassis, dus subframe, langsbalken, achterbalken en bodemplaat overal tref ik steeds de originele kleur aan 417 Blue Versailles, eehh carrosserie ook helemaal origineel met wat patchwork.
Dus zijn er nooit complete vervangingen gedaan, op dat camouflagewerk na dan uit een verleden.
Laatst gewijzigd door JdeW op ma jul 03, 2017 7:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164458Bericht jurjenz »

Dat is een flinke update! Altijd mooi om foto's te zien! :D

Dit is nu al een heel interessant project. Gaat zo te zien wel veel tijd inzitten, maar met een Cebora komt het allemaal goed! (Advies, schaf een grotere gascilinder aan).

Ik heb mijn motor nog niet gestart, lekkende cilinderbuspakkingen dus alles ligt weer uit elkaar.. :( Update volgt
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 164593Bericht JdeW »

Kleine update.
Nu alle hoofdgroepen gedemonteerd zijn gaan we beginnen met het verder uiteennemen en aanvang herstel werkzaamheden.

Allereerst het chassis grotendeels gereinigd van al zijn nadenkit, bitumen, tectyl en wat ik al niet meer tegenkwam pffff...gvdgvdgvdgvd....enz.
Zo vinden we nog meer overlap laswerk (lapwerk) compleet met camouflage nadenkit , bitumen en tectyl en daaronder de roest die na zo'n reparatie vrolijk zijn weg weer hervindt en maar door gaat en door gaat en....
Afbeelding

Afbeelding

Na een paar goede nachten vol overpeinzingen besloten tot amputatie van de achterbalken want er was behoorlijk wat mis met ze. Teveel gaten, teveel eerder lapwerk en daarnaast zijn de balken gestuikt op de bevestigingspunten van de trekhaak.
Vreemd dat men op die punten geen tussenschotten in de balken heeft geplaatst, slechts een afstandbus moet het werk doen....
Afbeelding

Uiteraard doen we het kant voor kant i.v.m. behoud van de maatvoering.

Wist u dat onze R4 overigens uiterst groen zijn?
Naast het geringe verbruik van gemiddeld 1 op 22 (mijn eerste R4 had 1 op 24 en mijn skoda fabia diesel 1 op 29,8...) zijn de holle ruimtes zeer in trek bij diverse rassen knaagdieren, voornamelijk Mus domesticus.
Afbeelding

Zoonlief is met project "la gros moteur Cléon" bezig.
Revisie is noodzakelijk aangezien ik na aanschaf in 2014 al eens de kleppen wilde stellen (controleren) en toen dit tegenkwam onder het kleppendeksel...
Afbeelding
Afbeelding

Na zorgvuldig onderzoek constateerden we dat het een emulsie van teer en zand was. Oorzaak veelal te laat olie verversen en volgens ons was het zand, vermoedelijk woestijnzand afkomstig van een eerdere deelname aan een 4L Trophy... (oioi)
In 2015 de motor provisorisch gereinigd maar nu in 2017 komen we die zooi (teer en zand) nog door heel het blok tegen.... echt waar.

Huidig kleppenhuis:
Afbeelding

Koppakking/kleppenhuis:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en overige plaatsen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hmmmm, ben overigens wel in voor deelname aan de 4L Trophy.
De enige echte oorspronkelijke rally Parijs-Dakar!!!!! Ik heb nog steeds een studentenkaart (oioi)
Laatst gewijzigd door JdeW op wo jul 05, 2017 5:52 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Plaats reactie