cil. kop.

Auto's, onderdelen enz. gevraagd

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

deutz
Berichten: 1631
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

cil. kop.

Bericht: # 177252Bericht deutz
vr jan 08, 2021 12:20 am

Gezocht, een Alpine cil.kop, liefst met spruitstukken, voor een 1400cc Cleon.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!

martijn lagerweij
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
Locatie: Oosterbeek

Re: cil. kop.

Bericht: # 177650Bericht martijn lagerweij
zo feb 14, 2021 11:54 pm

Goedeavond Jan,

Ik heb nog 5 blokken (alpine en alpine turbo) liggen. Daarnaast nog heel veel bakken vol met onderdelen. Het is een tijd geleden dat ik door de onderdelen heen ben gegaan. Volgens mij heb ik nog wel wat. Ben je al voorzien?

Groet

Martijn

deutz
Berichten: 1631
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: cil. kop.

Bericht: # 177653Bericht deutz
ma feb 15, 2021 12:08 am

Hoi Martijn,
Nee, nog niet voorzien.
Wel heb ik een 1100 cil.kop liggen!
Wat ik wil proberen om mijn GTL 1400 iets sneller te maken met een cross-flow kop van een Alpine.
Dat cross-flow geeft al meer fut in zo,n blokje.
Kopje wat ik heb zit nog op een blok.
Misschien elkaar tegemoet komen?
mvg. Jan.
niet geschoten is altijd mis!

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 940
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cil. kop.

Bericht: # 177659Bericht Okido
ma feb 15, 2021 3:40 pm

Hoi Jan,

Als je een cross-flowkop gaat gebruiken moet je wel de bijhorende nokkenas erbij hebben, anders gaat het niet werken.

Groet Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2

deutz
Berichten: 1631
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: cil. kop.

Bericht: # 177661Bericht deutz
ma feb 15, 2021 3:59 pm

Ok, wil die kop gaan gebruiken met tamme carburateur, niet die dubbeltraps die erop hoort.
Ik rij niet op benzine alleen.
Wordt de motor wel wat pittiger volgens mij.
Gr. Jan
niet geschoten is altijd mis!

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 940
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cil. kop.

Bericht: # 177662Bericht Okido
ma feb 15, 2021 4:19 pm

Dat lijkt me prima, maar het gaat mij om de klepvolgorde, die is anders bij de Alpine motoren.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2

deutz
Berichten: 1631
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: cil. kop.

Bericht: # 177667Bericht deutz
ma feb 15, 2021 5:55 pm

Oh, nooit geweten, loopt die dan niet?
niet geschoten is altijd mis!

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 940
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cil. kop.

Bericht: # 177673Bericht Okido
di feb 16, 2021 10:29 am

Nee want bij 2 cilinders zijn dan de in- en uitlaatklep gewisseld.

Cleon is: uit-in-in-uit-uit-in-in-uit;
Crossflow is: uit-in-uit-in-uit-in-uit-in.

Maar als je met een kleine carburateur gaat rijden lijkt mij de vermogenswinst ook minimaal. Los daarvan zal ook de Alpine ontsteking gebruikt moeten worden en de distributie aangepast. Kan allemaal, maar veel werk weinig resultaat. Misschien kan je aan een nokkenas komen van een 1300 cc R5 TS. Met GTL kop op een 1400 cc heb je sowieso al een hoge compressie.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2

deutz
Berichten: 1631
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: cil. kop.

Bericht: # 177688Bericht deutz
wo feb 17, 2021 12:14 am

Ok, zover heb ik me er nog niet in verdiept, wordt me toch teveel werk.
Wat ik heb is een 1400 blok met 32mm carb. loopt als een tierelier!
Is een GTL kop niet hetzelfde als een 1400 kop?
niet geschoten is altijd mis!

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 940
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cil. kop.

Bericht: # 177689Bericht Okido
wo feb 17, 2021 10:56 am

De GTL-kop is minder hoog en heeft daarom meer compressie. Afhankelijk van het bouwjaar zullen de kleppen hetzelfde zijn. 1400-kop heeft een compressie van ruim 9 op 1, de GTL-kop een compressie van circa 12 op 1.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4000
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: cil. kop.

Bericht: # 177697Bericht Bertje
wo feb 17, 2021 12:39 pm

Een F6 kop komt in de buurt van een 1400cc kop wat betreft grootte vd verbrandingsruimtes. Dus met een F6 kop behoudt een 1400 blok ongeveer z'n originele compressie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

deutz
Berichten: 1631
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: cil. kop.

Bericht: # 177706Bericht deutz
wo feb 17, 2021 10:03 pm

Wordt wel een hoge compressie,
1-12!
Is bijna een diesel, moet een oud blokje maar fijn vinden, zo,n hoge druk op de lager schalen!
Ik heb nog een compleet Cleon blokje liggen, met type nr. C1EJ7/18, weet niet waar die uitkomt.
Iemand van jullie?
niet geschoten is altijd mis!

martijn lagerweij
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
Locatie: Oosterbeek

Re: cil. kop.

Bericht: # 177715Bericht martijn lagerweij
do feb 18, 2021 9:46 pm

Renault F6 1100 motor

deutz
Berichten: 1631
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: cil. kop.

Bericht: # 177720Bericht deutz
vr feb 19, 2021 12:20 am

Oke Martijn, bedankt.
Is die cil.kop anders als van een 1100 GTL?
niet geschoten is altijd mis!

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 940
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cil. kop.

Bericht: # 177727Bericht Okido
vr feb 19, 2021 11:13 am

Ja, zie ook de reactie van Bertje hierboven. De compressie wordt ongeveer 10 op 1, net als de R5 Alpine, lekker sportief.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2

Plaats reactie